Cultivating Pancasila Values: Analyzing the Ideology of Diversity in Presidential Speeches and Its Impact on Elementary Education in Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggo, A. Y., Santoso, G., Wuriani, D., Nurwahidah, & Bosawer, A. (2023). Mengidentifikasi Peluang dan Tantangan yang Muncul dari Keragaman Budaya Indonesia Secara Mandiri dan Critical Thingking. Jurnal Pendidikan Transformatif (JPT), 2(4), 310–331. https://jupetra.org/index.php/jpt/article/download/630/310.
Arief, M. I., & Yuwanto, L. (2023). Gotong Royong sebagai Budaya Bangsa Indonesia ditinjau dari Teori Nilai (Basic Human Values Theory). Jurnal Cahaya Mandalika 4(2), 490-497
Benziman, Y. (2020). “Winning” the “Battle” and “Beating” the COVID-19 “Enemy”: Leaders’ Use of War Frames to Define the Pandemic. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 26(3), 247–256. https://doi.org/10.1037/pac0000494.
Eriyanto. (2017). Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: PT LKIS Pelangi Aksara
Faisal, E. E., Jaenudin, R., Sulkipani, Mentari, A., Camellia. (2022). Buku Ajar Integrasi Nasional. Pelembang: Bening Media Publishing.
Fatmawati, M., Sudiyana, B., & Purbosari, P. M. (2021). Nilai-Nilai Karakter pada Buku Siswa Sekolah Dasar Tema Keluargaku: Perspektif Fungsi Komunikatif. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v3i1.630.
Giyatno, G., Nugrahani, F., & Widayati, M. (2018). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter dalam Perspektif Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. SEMNAS 2018: Publikasi Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–13. http://prosiding.univetbantara.ac.id/index.php/SN2018/article/view/30.
Halomoan, H. S. (2022). An Phatic Expressions Analysis of Using Greetings & Salutations In English. E-LinguaTera, 2(1), 9–18. https://doi.org/10.31253/lt.v2i1.1295.
Imron A.M., A., & Nugrahani, F. (2019). Strengthening Pluralism In Literature Learning for Character Education of School Students. Humanities & Social Sciences Reviews, 7(3), 207–213. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.7332.
Iswardhana, M. R. (2020). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: Merajut Kebinekaan dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri. Yogyakarta: PT Kanisius.
Juangga, A. R., Sukmana, D. F. A., Pamungkas, O., Permatasari, P., Dewi, R. S., & Hidayat, L. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Guna Mengoptimalkan Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di SMPN 1 Kota Serang: Array. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(1), 11–16. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i1.557
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Nomor 009/H/Kr/2022 tentang Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Lestari, R., Sudiyana, B., & Wahyuni, T. (2019). Fakta dan Opini dalam Teks Tajuk Rencana pada Surat Kabar Kompas. Klitika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32585/klitika.v1i1.380.
Mudjiyanto, B., & Dunan, A. (2021). Implementasi Nilai Pancasila di Saat Pandemi Covid-19. Majalah Semi Ilmiah Populer Komunikasi Massa, 2(2), 105–118. https://jurnal.kominfo.go.id/index.php/mkm/article/view/4519.
Mustaghfirin, M. N. (2021). Pengembangan Jiwa Entrepreneurship melalui Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Gusjigang di SMK Assa’idiyyah 2 Kudus (Tesis). IAIN Kudus.
Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Pendidikan Bahasa. Surakarta: Cakra Books.
Nurhayati, Mintowati, & Safitri, A. D. (2022). Fitur Leksikal dalam Teks Pidato Kenegaraan Joko Widodo Tahun 2020 yang Mencerminkan Ideologi. Jurnal Education and Development, 10(3), 701–707. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/4345/2694.
Pandiangan, A., & Shafa, S. I. (2021). Audit Komunikasi Instagram @Jokowi yang Dikelola oleh Tim Komunikasi Digital Presiden. Jurnal Komunikasi dan Media, 1(1), 18–32. https://doi.org/10.24167/jkm.v1i1.2846.
Rahayuningsih, F. (2022). Internalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Social: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.925.
Riyantini, R., & Sarwititi, S. (2018). Naskah Pidato Kenegaraan Presiden Joko Widodo dalam Perspektif Komunikasi Politik dan Pembangunan. Jurnal Ilmu Komunikasi, 16(2), 138–145. https://doi.org/10.31315/jik.v16i2.2690.
Siahaan, A., Afriyanti, A. A., Nainggolan, E. M., Dewi, E. R., Siallagan, L., Rianti, R., & Capah, Y. S. (2023). Bahasa dan Kekuasaan dalam Wacana Politik: Analisis Wacana Historis Ruth Wodak Terhadap Pidato Presiden Joko Widodo. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 4(1), 557–569. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12105.
Simanjuntak, G. F., Bakar, A. A. A. P., Siagian, N. R. A., Mulyadi, M., Lewoleba, K. K., Atiyyah, R., & Marza, S. E. (2024). Pemanfaatan Warisan Budaya Menghindari Ancaman Globalisasi Mewujudkan Indonesia Emas. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(1), 905–919. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i1.7818.
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa. Yogyakarta: Sanata Dharma.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suharya, S., Wardarita, R., & Missriani, M. (2021). Analisis Wacana Kritis Teks Pidato Presiden Republik Indonesia Ir. Joko Widodo. Jurnal Bindo Sastra, 5(2), 32–36. https://doi.org/10.32502/jbs.v5i2.3665.
Syawaludin, M. (2019). Analisis Wacana Kritis dalam Kumpulan Pidato Presiden Republik Indonesia Ke-7 Ir. Joko Widodo. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia), 9(1), 47–57. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v9i1.4244.
Teks Pidato Presiden HUT Kemerdekaan RI ke-77 Tahun 2022.pdf. (n.d.).
Teks Pidato Presiden HUT Kemerdekaan RI ke-78 Tahun 2023.pdf. (n.d.).
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i4.5741
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Suryo Hanjono, Farida Nugrahani, Benedictus Sudiyana
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.