Optimization of Waste Banks in Schools: Education-Based Solutions to Overcome Environmental Pollution
Abstract
Education, especially character education, is related to the development of human morality and spirituality from an environmental perspective. This understanding of waste management is related to the character of caring for the environment based on various existing character values. One way of managing waste in schools is by establishing a waste bank. Therefore, this study aims to explain the optimization of waste banks in schools as an effort to overcome environmental pollution through education. This study took the research location at the Adiwiyata school in the Subang Regency. This research uses a qualitative approach. The researchers used observations, documentation, and interviews with students, teachers, employees, and school residents. Data analysis and research results are presented descriptively using the Miles & Huberman model. The study results show that education-based solutions in overcoming pollution and protecting the environment through optimizing the waste bank at Adiwiyata elementary school run effectively and can be one of the means of environmental care education. This is evidenced by the active participation of all relevant parties in the school in the implementation of the waste bank program, which includes students, teachers, employees, and other school residents.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriyeni, Y. (2018). Pembentukan Karakter Anak Untuk Peduli Lingkungan Yang Ada Di Sekolah Adiwiyata Mandiri SDN 6 Pekanbaru. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 123-133.
Antin, T., Wahyuni, H. I., & Partini, P. (2019). Dinamika Peran Jejaring Pengelolaan Sampah Dalam Komunikasi Literasi Sampah. Profetik: Jurnal Komunikasi, 11(2), 116-130.
Asih, N. T. (2018). Pengelolaan Sampah di Sekolah (Studi Tentang Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan di SD Negeri 3 Bancarkembar Kabupaten Banyumas) (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Bahrudin, M. D. F. (2017). Pelaksanaan Program Adiwiyata Dalam Mendukung Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan di SMA Negeri 4 Pandeglang. Jurnal Pendidikan Geografi, 17(1), 25-37.
Fadhila, O., & Rakimahwati, R. (2020). Limbah Daur Ulang dapat Meningkatkan Kreativitas Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 445-452.
Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 143.
Hasanah, I., Husamah, H., Harventy, G., & Satiti, N. R. (2018). Implementasi Sekolah Sedekah Sampah untuk mewujudkan pengelolaan sampah berbasis Filantropi di SMP Muhammadiyah kota Batu. International Journal of Community Service Learning, 2(4), 283-290.
Hidayat, A. (2015). Pendidikan Islam dan Lingkungan Hidup. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 373-389.
Kamil, P. A., Utaya, S., & Utomo, D. H. (2020). Improving Disaster Knowledge Within High School Students Through Geographic Literacy. International Journal of Disaster Risk Reduction, 43, 101411.
Landriany, E. (2014). Implementasi Kebijakan Adiwiyata dalam Upaya Mewujudkan Pendidikan Lingkungan Hidup di SMA Kota Malang. Jurnal kebijakan dan pengembangan pendidikan, 2(1).
Lestari, A. (2017). Pandangan Islam Tentang Faktor Pembawaan Dan Lingkungan Dalam Pembentukan Manusia (Kajian Ilmu Pendidikan Islam). Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 1-13.
Manan, S. (2017). Pembinaan Akhlak Mulia Melalui Keteladanan dan Pembiasaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 15(1), 49-65.
Manurung, R. (2008). Persepsi dan Partisipasi Siswa Sekolah Dasar dalam Pengelolaan Sampah di Lingkungan Sekolah. Jurnal Pendidikan Penabur, 1(10), 22-34.
Marliani, N. (2015). Pemanfaatan Limbah Rumah Tangga (Sampah Anorganik) Sebagai Bentuk Implementasi Dari Pendidikan Lingkungan Hidup. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(2).
Mukminin, A. (2014). Strategi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 19(02), 227-252.
Ningrum, E. (2016). Pengembangan Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 9(1).
Nurjhani, M., & Widodo, A. (2009). Penggunaan Multimedia Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Mahasiswa dalam Perkuliahan “Konsep Dasar IPA”. Makalah. Bandung: Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FIP Universitas Pendidikan Indonesia (Tidak Diterbitkan).
Nurulloh, E. S. (2019). Pendidikan Islam Dan Pengembangan Kesadaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, [SL], 7(2), 237-258.
Purnami, W. (2020). Pengelolaan Sampah di Lingkungan Sekolah untuk Meningkatkan Kesadaran Ekologi Siswa. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 9(2), 119-125.
Rahmawati, I., & Suwanda, I. M. (2015). Upaya Pembentukan Perilaku Peduli Lingkungan Siswa Melalui Sekolah Adiwiyata Di SMP Negeri 28 Surabaya. Jurnal kajian Moral dan Kewarganegaraan, 1, 71-78.
Roqib, M. (2009). Ilmu Pendidikan Islam; Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. LKIS Pelangi Aksara.
Safitri, D. Y. (2016). Pengaruh Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Klh (Keterampilan Lingkungan Hidup) Terhadap Partisipasi Pengelolaan Sampah Di Sma Negeri 1 Bandar Kabupaten Batang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.
Sutrisno, H. E. (2019). Budaya Organisasi. Prenada Media.
Syaikhudin, A. (2016). Menuju Sekolah Adiwiyata: Implementasi Pendidikan Lingkungan Hidup Di SDN 3 Bangunsari. Journal of Islamic Elementary School, 1(2), 42-52.
Triwardani, R. (2013). Pembudayaan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Kegiatan Bank Sampah Di Desa Duwet Kecamatan Bendo Kabupaten Magetan. Kajian Moral dan kewarganegaraan, 3(1), 470484.
Widaningsih, L. (2008). Pendidikan Lingkungan Hidup: Membelajarkan Anak pada Kearipan Alam. In Prosiding Seminar Nasional Jurusan Pendidikan Teknologi Arsitektur FPTK UPI dan Disdik Provinsi Jawa Barat (pp. 1-8).
Wikusna, W., Muhamad, W., & Ulinuha, J. (2018). Aplikasi bank sampah sekolah. SEMNASTEKNOMEDIA ONLINE, 6(1), 2-10.
Wiyono, H. (2012). Pendidikan Karakter dalam Bingkai Pembelajaran di Sekolah. CIVIS, 2(2).
Wuryastuti, S., & Ni'mah, I. (2013). Model Pembelajaran Berbasis Lingkungan Untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup Mahasiswa Melalui Pembuatan Kompor Biogas. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 5(2).
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1591
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Dewi Indah Pratiwi, Asramid Yasin
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




