Development of KKNI Oriented Learning Devices Assisted by the Synectic Model
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, Dan Konteksual. Prenada Media.
Amali, K., Kurniawati, Y., & Zulhiddah, Z. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Sains Teknologi Masyarakat pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 191–202.
Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational research: an introduction. London: Longman, Inc.
Effiyanti, T., Pratiwi, D. E., & Dalimunthe, M. B. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Kkni Pada Mata Kuliah Ekonomi Syariah. Niagawan, 7(1), 44–49.
Faisal, M. I., Susanti, S., Eza, G. N., & Lova, S. M. (2019). The Portrait of The Effectiveness of KKNI-Based Curriculum Implementation as An Internalization Efforts in the 21st Century Skills in Medan State University. In ACEIVE 2018: Proceedings of the 2nd Annual Conference of Engineering and Implementation on Vocational Education (ACEIVE 2018), 3rd November 2018, North Sumatra, Indonesia (p. 423). European Alliance for Innovation.
Fathoni, A. (2015). Manajemen Pengembangan Kurikulum Berbasis KKNI. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1).
Fatmawati, A., Zubaidah, S., & Mahanal, S. (2019, December). Critical thinking, creative thinking, and learning achievement: How they are related. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1417, No. 1, p. 012070). IOP Publishing.
Fitrianti, E., & Husna, L. (2021). Mengembangkan Higher Order Thinking Skills (Hots) Mahasiswa Dalam Pembelajaran Sastra Berbantuan Media Sosial. Ekasakti Educational Journal, 1(1), 91-105.
Gunawan, I., Ulfatin, N., Sultoni, S., Sunandar, A., Kusumaningrum, D. E., & Triwiyanto, T. (2017). Pendampingan Penerapan Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Implementasi Kurikulum 2013. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1).
Jainuri, M. (2017). Eksperimentasi Model Sinektik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self Efficacy Siswa. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(02), 51–60.
Jono, A. A. (2016). Studi implementasi kurikulum berbasis KKNI pada program studi pendidikan bahasa inggris di LPTK se-kota Bengkulu. MANHAJ: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 5(1).
Karwati, U. (2012). Aplikasi model pembelajaran sinektik (Synectic model). Jurnal Seni & Budaya Panggung Vol, 22(2), 147–159.
Lubis, R. (2017). Kontrak Perkuliahan.
Lusiana, D., & Lestari, W. (2013). Instrumen Penilaian Afektif Pendidikan Karakter Bangsa Mata Pelajaran PKN SMK. Journal of Research and Educational Research Evaluation, 2(1).
Maba, W. (2016). Kurikulum Sarjana Berbasis Kkni Mengubah Mintset Pengajaran Menjadi Pembelajaran. Jurnal Bakti Saraswati, 5(1).
Montag-Smit, T., & Maertz Jr, C. P. (2017). Searching outside the box in creative problem solving: The role of creative thinking skills and domain knowledge. Journal of Business Research, 81, 1-10.
Munarto, M., & Mulyani, M. (2016). Pengembangan Model Sinektik Terpimpin Berwawasan Lingkungan Menulis Puisi dalam Pembentukan Moral Siswa. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1).
Rahiem, M. D. (2020). The emergency remote learning experience of university students in Indonesia amidst the COVID-19 crisis. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(6), 1-26.
Ramadhani, S. R. (2020). Model Pembelajaran Sinektik dan Penguasaan Kosakata Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswakelas V SD Pangeran Antasari Medan Tahun Pembelajaran 2020. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1).
Rezeqi, S., Brata, W. W. W., Handayani, D., & Gani, A. R. F. (2020). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Taksonomi Organisme Tingkat Rendah Terhadap Capaian Pembelajaran Berbasis KKNI. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(2).
Sari, M. Z., & Hermawati, E. (2020). Pengembangan Metode Pembelajaran Berbasis Sinektik Analogi Personal Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Kuningan. Attadib: Journal of Elementary Education, 4(2), 58–68.
Sari, S. A., & Putri, S. N. (2020). Pengembangan handout materi sistem koloid berbasis guided note taking untuk meningkatkan hasil belajar dan respon siswa kelas XI SMA. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 4(1), 41–59.
Selegi, S. F., & Hartono, D. P. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Standar Proses Pembelajaran KKNI Program Studi Pendidikan Geografi Universitas Pgri Palembang. Jurnal Swarnabhumi: Jurnal Geografi Dan Pembelajaran Geografi, 4(2), 87–97.
Siagian, B. A., & Siregar, G. N. S. (2018). Analisis penerapan kurikulum berbasis kkni di Universitas Negeri Medan. PEDAGOGIA Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(3), 327-342.
Solikhah, I. (2016). Pengembangan Model Kurikulum Pendidikan Bahasa Inggris Berbasis KKNI. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1), 20–36.
Tri Mardiani, G. “Kontrak Perkuliahan”. (2020) Retrieved from https://repository.unikom.ac.id/61883/1/Kontrak%20Perkuliahan.pdf. [Accessed on February 01, 2022]
Trianto, M. P. (2009). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana.
Yusuf, A. M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash untuk Mata Kuliah Fisika Modern Materi Radiasi Benda Hitam. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 11(1).
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1197
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Charles Kapile, Nuraedah
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.