Moral Education for Youth in the Modern Era Perspective of Abdullah Nashih Ulwan

Yuli Habibatul Imamah, Duski Ibrahim, Akmal Hawi

Abstract


This study aims to analyze Abdullah Nashih Ulwan's thoughts on adolescent moral education in Islam in the modern era and its relevance in answering the problems of adolescent life. This research is a library research with the main source of the book Tarbiyah al-Aulad fi al-Islam written by Abdullah Nashih Ulwan. The analysis technique uses content analysis. This study found that first, five methods of moral education, namely the exemplary method; habituation; advice; attention and monitoring; and punishment. Second, deviations that occur in adolescents are caused by poverty, orphanage disasters, parental disharmony, divorce, poor parental treatment and example, excessive pampering of children, favoritism towards children, neglect of children's education, and negative associations. Third, the solution to the problems of Muslim youth is to provide religious education, provide a decent life, give responsibility for freedom, make teenagers comfortable, spend time together, and become friends.

Keywords


Abdullah Nashih Ulwan; Moral Education; Youth

Full Text:

PDF

References


Al-Ghazali, A. H. (1980). Ihya Ulumuddin. Mesir: Dār al-Taqwa.

Al-Mighwar, M. (2006). Psikologi Remaja: Petunjuk Bagi Guru Dan Orang Tua. Bandung: Pustaka Setia.

Amran, A. (2013). Keluarga ideal menurut islam dan upaya mewujudkannya. HIKMAH: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam, 7(1), 117–135.

Arif, M. (2018). Konsep Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Kitab Ahlakul Lil Banin Karya Umar Ibnu Ahmad Barjah. Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 2(2), 401–413.

As, A. (1994). Pengantar Studi Akhlak. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Assegaf, R. (2011). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Badry, I. M. S., & Rahman, R. (2021). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai Karakter Religius. An-Nuha, 1(4), 573–583.

Bali, M. M. E. I., & Hajriyah, H. B. (2020). Modernisasi Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Industri 4.0. MOMENTUM: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 9(1), 42–62.

Ernawati, E. (2018). Pendidikan Akhlak Anak Dalam Perspektif Abdulah Nasih Ulwan dan Relevansinya dengan kondisi saat ini. Adabiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 107–120.

Fuadi, M. (2019). Urgensi Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Di Lingkungan Keluarga (Kajian Pedagogis Surat Luqman Ayat 13-19). Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 4(2), 79–94. https://doi.org/10.48094/raudhah.v4i2.50

Hidayah, N., & Huriati, H. (2016). Krisis identitas diri pada remaja “identity crisis of adolescences.” Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 10(1), 49–62.

Indonesia, P. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Istiadie, J., & Subhan, F. (2013). Pendidikan Moral Perspektif Nasih Ulwan. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 1(1), 45–60.

Jumari, J., & Umam, K. (2022). ERA SOCIETY 5.0: SUATU TANTANGAN BAGI PENDIDIKAN ISLAM KEKINIAN. Journal of Islamic Education and Pesantren, 2(2), 159–174.

Kartono, K. (2010). Patologi Sosial 2: Kenakalan Remaja. In Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Lestari, S. (2017). Konsep Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an (Surat An–Nahl Ayat 90) Terhadap Kurikulum Akidah Akhlak Di Madrasah Tsanawiyah. Salatiga.

Mujadiyah, A. (2019). STUDY KOMPARASI PEMIKIRAN ABDULLAH NASHIH ULWAN DAN ZAKIAH DARADJAT TENTANG PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA ANAK DAN RELEVANSINYA DI ERA KONTEMPORER. Semarang: Universitas Wahid Hasyim Semarang.

Munirah, M. (2015). Urgensi Pendidikan Agama Luar Sekolah Terhadap Pembentukan Akhlak Dalam Rumah Tangga. Irfani, 11(1), 29315.

Nasution, J. E. (2021). Kurikulum PAI Di Dalam Pusaran Revolusi Industri 4th. 0 Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 19–26.

Parina, P., Handrianto, B., & Al Hamat, A. (2021). Orang Tua Sebagai Pendidik Dalam Perspertif Abdullah Nasih Ulwan. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 15–28.

Pihar, A. (2022). Modernisasi Pendidikan Agama Islam di Era Society 5.0. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1), 1–12.

Putra, P. H. (2019). Tantangan pendidikan islam dalam menghadapi society 5.0. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(02), 99–110.

Rahmat, J. (1991). Islam Alternatif. Bandung: Mizan.

Rouf, A. (2016). Potret Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Umum. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(1), 187. https://doi.org/10.15642/pai.2015.3.1.187-206

Saâ, C. Z., Muhsin, S. B. S., Ahmad, S. S., & Abd Latif, F. (2019). Model Pendidikan Keibubapaan Abdullah Nasih Ulwan (MPIU) dalam Menangani Isu Remaja Lari dari Rumah. Jurnal Usuluddin, 47, 73–103.

Saifuddin, A. F. (2014). Keluarga dan Rumah Tangga: Satuan Penelitian dalam Perubahan Masyarakat. Antropologi Indonesia, 30(3). https://doi.org/10.7454/ai.v30i3.3565

Samsudin, S. (2019). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Kepribadian di Era Disrupsi. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 30(1), 148–165.

Santoso, T., & Achjani, E. (2003). Kriminologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Saputra, M. I. (2016). Pendidikan Seks Bagi Remaja Menurut Abdullah Nasih Ulwan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 143–156.

Sarwono, S. W. (2012). Psikologi Remaja. In Raja Grafindo Persada. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Setiardi, D. (2017). KELUARGA SEBAGAI SUMBER PENDIDIKAN KARAKTER BAGI ANAK. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14(2). https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.619

Soejatno, A. (2005). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Rineka Cipta.

Tjukup, I. K., Putra, I. P. R. A., Yustiawan, D. G. P., & Usfunan, J. Z. (2020). Penguatan Karakter Sebagai Upaya Penanggulangan Kenakalan Remaja (Juvenile Delinquency). KERTHA WICAKSANA, 14(1), 29–38.

Ulwan, Abdullah Nashih. (2013). Tarbiyatul aulad fil Islam (E. Ahmad, Ed.). Khatulistiwa Press.

Ulwan, Abdullah Nashih. (2016). Pendidikan Anak Dalam Islam. Solo: Insan Kamil.

Ulwan, Abdullah Nasih. (2007). Pendidikan Anak dalam Islam (J. Miri, Ed.). Jakarta: Pustaka Amani.

Willis, S. S. (2005). Remaja dan Masalahnya, Mengupas Berbagai Bentuk Kenakalan Remaja; Narkoba, Free Seks dan Pemecahannya. Bandung: Alfabeta.

Wurianto, A. B. (2018). Pengembangan Pendidikan Vokasi Bidang Sosio-Humaniora Menghadapi Revolusi Industri Era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Vokasi Indonesia, 1, 89–94.

Yatim, S. S., & Sa’ari, C. Z. (2020). Kaedah Penyelesaian Masalah Kerohanian dalam Pendidikan Anak Menurut Abdullah Nasih Ulwan [Solution Methods Spiritual Problems in Children’s Education According To Abdullah Nasih Ulwan]. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences (e-ISSN: 2600-9080), 3(1), 130–144.

Zuhaili, M. (1999). Pentingnya Pendidikan Islam Sejak Dini. Jakarta: A.H. Ba’dillah Press.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.850

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Yuli Habibatul Imamah, Duski Ibrahim, Akmal Hawi

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.