The Use of Ruang Bahasa I.d Youtube Channel in VII Class Learning Letter Text Material

Hesty Wahyu Asima, I Made Sutama, I Gede Nurjaya

Abstract


This research aims to describe the planning, implementation, and obstacles in letter text learning using the Youtube video of Ruang Bahasa I.d channel in VII class of UPT SMP Negeri 3 Ponggok. The subjects of this research are students of class VII D UPT SMP Negeri 3 Ponggok, while the object of this research is the use of the Youtube channel of Ruang Bahasa I.d in letter text learning. This research used a qualitative descriptive design. The method used in collecting data is observation and interviews. For data analysis techniques, this research used the Miles and Huberman technique. The results showed that five letter text learning plans are using the Ruang Bahasa I.d, namely (1) reviewing the syllabus, (2) looking for learning media, (3) reviewing the media to be used, (4) making evaluation materials, and (5) making RPP. The implementation of learning has several stages, namely (1) opening, (2) doing apperception, (3) sending Youtube links, (4) viewing the video, (5) doing discussions, (7) the teacher providing affirmations and conclusions, and (7) the teacher closes the learning. The obstacles felt by the teacher were (1) some students did not have an internet quota, (2) teachers can't control students to view video seriously, (3) the students' responses were less than face-to-face learning, and (4) some students are late for class. However, despite many obstacles, the learning that has been carried out is better than learning that only uses modules.

Keywords


letter text material, online learning, Ruang Bahasa I.d, Youtube

Full Text:

PDF

References


Agustina, P. & Saputra, A. (2017). Profil Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Calon Guru Biologi pada Mata Kuliah Microteaching. Jurnal Bioedukatika. 5(1). DOI: http://dx.doi.org/10.26555/bioedukatika.v5i1.5670

Anggraeni, P. & Akbar, A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dan Proses Pembelajaran. Jurnal Pesona Dasar. 6(2). DOI: https://doi.org/10.17969/rtp.v%25vi%25i.12197

Anugraha, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282-289. DOI: https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289

Asrul dkk. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Medan: Ciptapustaka Media.

Chusna, N. L. (2019). Pembelajaran E-Learning. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kaluni, 2(2): 113-117.

Faiqah, dkk. (2016). Youtube sebagai Sarana Komunikasi Bagi Komunitas Makkasarvidgram, Jurnal Komunikasi Kareba, 5(2) Juli- Desember. DOI: https://dx.doi.org/10.31947/kjik.v5i2.1905

Ghufron, M. A. (2018). Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang, dan Solusi bagi Dunia Pendidikan. Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian & Pengabdian Pada Masyarakat, Jakarta, 2 Agustus. Diakses dari http://www.proceeding.unindra.ac.id/index.php/dispanas2018/article/viewFile/73/45

Istiamin, N. (2020). Penggunaan Modul Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas VIII UPT SMP Negeri 3 Ponggok. Dharmas Education Journal, 1(2). Diakses dari https://ejournal.lppm.undhari.ac.id/index.php/de_journal/article/view/145

Kamhar, M. Y. Dan Lestari, E. (2019). Pemanfaatan Sosial Media Youtube sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jurnal Intelegensi, 1(2). Diakses dari https://jurnal.unitri.ac.id/index.php/inteligensi/article/view/1356

Kusumaningtyas. R, dkk. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru melalui Model dan Media Pembelajaran bagi Generasi Z. Jurnal Warta LPM. 23(1). DOI: https://doi.org/10.23917/warta.v23i1.9106

Lestari, R. (2017). Penggunaan YouTube sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris. Makalah Seminar Nasional Kedua Pendidikan Berkemajuan dan Menggembirakan, Universitas Muhammadiyah Surakarta. Diakses dari http://hdl.handle.net/11617/9566

Ma’usarah. S. (2020). Penggunaan Media Youtube Pada Pembelajaran Menulis Teks Ulasan Siswa Kelas VIII MTs Negeri 13 Jakarta Tahun Ajaran 2019/2020. Skripsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Masykur,F & Atmajaya, I. M. P. (2015). Sistem Administrasi Pengelolaan Arsip Surat Masuk dan Surat Keluar Berbasis Web. Jurnal Indonesian Journal on Networking and Security. 4(3). DOI: http://dx.doi.org/10.1123/ijns.v4i3.1336

Pamela I. S, dkk. (2019). Keterampilan Guru dalam Mengelola Kelas. Jurnal Pendidikan Dasar. 3(2). Diakses dari https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpd/article/view/6512

Prawono, J.A & Pamungkas, A.R. (2015). Sistem Informasi Pengelolaan Surat Masuk dan Surat Keluar di Stmik Aub Surakarta. Jurnal Informatika. 2(1). Diakses dari https://e-journal.stie-aub.ac.id/index.php/informatika/article/view/159

Ramdiana, H. (2020). Apersepsi Pembelajaran Melalui Cerita-cerita Lucu untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran dan Profesionalisme Guru dengan Metode Pembelajaran Totur Sebaya di SMAN 21 Garut. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 3(1). DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v3i12019p018

Ruang Bahasa I.d. Diakses dari https://www.youtube.com/channel/UC-uq2coVrjL96nxtGWW_g3Q

Rumihat, T. (2013). Prosedur Pembelajaran. Depok: Rajawali Pers.

Sagala, H. S. (2008). Silabus sebagai Landasan Pelaksanaan dan Pengembangan Pembelajaran Bagi Guru yang Profesional. Jurnal Tabularasa PPS Unimed. 5(1). Diakses dari http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/714

Santoso, S., & Dewi, N. K. S. (2021). Indonesian Learning Through WhatsApp Group to Create Interactive Learning Conditions. Journal of Digital Learning and Education, 1(1), 22-32. DOI: https://doi.org/10.52562/jdle.v1i01.27

Saraswati, E. (2018). Peran Youtube dalam Menunjang Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Di SMA. Working Paper. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. Diakses dari https://core.ac.uk/download/pdf/227158608.pdf

Sari, P. (2015). Motivasi Belajar dengan Menggunakan E-learning. Jurnal Ummul Qura, 1(2): 20-35. Diakses dari http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/qura/article/view/2048

Subandi. (2011). Deskripsi Kualitatif sebagai Satu Metode dalam Penelitian Pertunjukan. Jurnal Harmonia 11(2). DOI: https://dx.doi.org/10.15294/harmonia.v11i2.2210

Sudatha, I. G. W. & Tegeh, I. M. (2015). Desain Multimedia Pembelajaran. Yogyakarta: Media Akademi.

Sugiyono (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Administrasi. Edisi Revisi. Bandung: Alfabeta.

Sujarweni, V. W. (2018). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustakabarupress.

Susanto, H, & Akmal, H. (2019). Media Pembelajaran Sejarah Era Teknologi Informasi. Banjarmasih: Penerbit Universitas Lambung Mangkurat.

Susilo, dkk (2020). Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia, 7(1): 45-67. DOI: http://dx.doi.org/10.7454/jpdi.v7i1.415

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring untuk meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Sosial Distancing. Metalingua: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1). DOI: https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Wiguno, P. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Teks Surat berdasarkan Surat Pribadi dan Surat Dinas dan Implementasinya dalam Pembelajaran di SMP. Jurnal Tuturan, 8(2) DOI: http://dx.doi.org/10.33603/jt.v8i2.2868




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.790

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Hesty Wahyu Asima, I Made Sutama, I Gede Nurjaya

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.