Evaluation of the Implementation of Assessment in Higher Order Thinking Skills Oriented Learning 2013 Curriculum in Elementary Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Budiman, A., & Jailani, J. (2014). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skill (Hots) Pada Mata Pelajaran Matematika Smp Kelas VIII SEMESTER 1. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 139. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2671
Chandra, F. E., Siskawati, F. S., & Lutfiah, H. (2019). Pentingnya meningkatkan HOTS dan AQ siswa guna mempersiapkan siswa menghadapi era revolusi industri 4.0 bagi guru SMKS Al-Akhyar Wonokusumo Bondowoso. Jurnal Pengamas, 2(2), 95–103.
Deviana, T., & Kusumaningtyas, D. I. (2019). Analisis Kebutuhan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Tematik Berbasis HOTS (Higher of Order Thinking Skills) pada Kurikulum 2013 di SD Muhammadiyah 05 Batu. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 64–74. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.141
Dinni, H. N. (2018). HOTS ( High Order Thinking Skills ) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, 1, 170–176.
Eka Fitrian. (2013). Skripsi Pengembangan Instrument Assessment Hots (High Order Thinking Skill) Pada Mata Pelajaran Ips Terintegrasi Nilai-Nilai Pembangunan Karakter Kelas V Sd/Mi Di Bandar Lampung. Pengembangan Instrumen, 6(3), 12–16.
Fathurrohman, M. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif : Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. //library.fmipa.uny.ac.id/opac/index.php?p=show_detail&id=7721&keywords=
Fitrianti, L. (2018). Prinsip Kontinuitas dalam Evaluasi Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 10(1), 89–102. http://journal.staihubbulwathan.id/index.php/alishlah/article/view/68
Ginting, P., Hasnah, Y., Hasibuan, S. H., & Batubara, I. H. (2021). Evaluating Cognitive Level of Final Semester Examination Questions Based on Bloom’s Revised Taxonomy. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 186–195. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.385
Hanoum, R. N. (2014). MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI MAHASISWA MELALUI MEDIA SOSIAL. EDUTECH, 13(3), 400. https://doi.org/10.17509/edutech.v13i3.3093
Hendriawan, D., & Usmaedi. (2019). Penerapan pembelajaran higher order thinking skills (hots) di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Setiabudhi, 2(2), 72–86. https://stkipsetiabudhi.e-journal.id/jpd
Khoerunnisa, S., Mulyati, Y., & ... (2019). Evaluasi Pembelajaran: Perencaaan Pengembangan Alat Evaluasi Menyimak Berancangan Model Higher Order Thinking Skills …. … Internasional Riksa Bahasa, 107–114. http://proceedings.upi.edu/index.php/riksabahasa/article/view/859
Mohammad, F. (2016). Developing the 21st-century social studies skills through technology integration. Turkish Online Journal of Distance Education, 17(1), 16–30. https://doi.org/10.17718/tojde.47374
Pratiwi, P. H. (2017). Pengembangan Modul Mata Kuliah Penilaian Pembelajaran Sosiologi Berorientasi Hots (Higher Order Thinking Skills). Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(2), 201–209. https://doi.org/10.21831/cp.v36i2.13123
Prayoonsri, B., Tatsirin, S., Suntorapot, D., & Jariya, C. (2015). Factors affecting higher order thinking skills of students: A meta-analytic structural equation modeling study. Educational Research and Reviews, 10(19), 2639–2652. https://doi.org/10.5897/err2015.2371
Rapih, S., & Sutaryadi, S. (2018). Perpektif guru sekolah dasar terhadap Higher Order Tinking Skills (HOTS): pemahaman, penerapan dan hambatan. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(1), 78. https://doi.org/10.25273/pe.v8i1.2560
Riadi, A., Pendidikan, H. R.-P. J., & 2014, undefined. (n.d.). Pengembangan perangkat pembelajaran untuk meningkatkan HOTS pada kompetensi bangun ruang sisi datar. Scholar.archive.org. Retrieved December 31, 2021, from https://scholar.archive.org/work/pvkxxenydng4deu2iax66inmae/access/wayback/https://journal.uny.ac.id/index.php/pythagoras/article/viewFile/9074/pdf
Riscaputantri, A., & Wening, S. (2018). Pengembangan instrumen penilaian afektif siswa kelas IV sekolah dasar di Kabupaten Klaten. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 22(2), 231–242. https://doi.org/10.21831/pep.v22i2.16885
Rohim, D. C. (2019). Strategi Penyusunan Soal Berbasis HOTs pada Pembelajaran Matematika SD. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 4(4), 436. https://doi.org/10.28926/briliant.v4i4.374
Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 166–178. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.7173
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi Hots Pada Kurikulum 2013. Inventa, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.36456/inventa.3.1.a1803
Sucipto, S. (2017). Pengembangan Ketrampilan Berpikir Tingkat Tinggi dengan Menggunakan Strategi Metakognitif Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 2(1), 77. https://doi.org/10.26740/jp.v2n1.p77-85
Suhady, W., Roza, Y., & Maimunah, M. (2020). Pengembangan Soal untuk Mengukur Higher Order Thinking Skill (HOTS) Siswa. Jurnal Gantang, 5(2), 143–150. https://doi.org/10.31629/jg.v5i2.2518
Suryapuspitarini, B. K., Wardono, & Kartono. (2018). Analisis Soal-Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill ( HOTS ) pada Kurikulum 2013 untuk Mendukung Kemampuan Literasi Siswa. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 876–884. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/20393
Uran, L. L. (2018). Evaluasi implementasi KTSP dan Kurikulum 2013 pada SMK se-Kabupaten Belu, Nusa Tenggara Timur. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 1–11. https://doi.org/10.21831/pep.v22i1.13309
Yayuk, E., Deviana, T., & Sulistyani, N. (2019). Implementasi Pembelajaran Dan Penilaian Hots Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Indonesia Bangkok Thailand. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(2), 107. https://doi.org/10.22219/jinop.v5i2.7106
Yuriza, P. E., Adisyahputra, A., & Sigit, D. V. (2018). Correlation between higher-order thinking skills and level of intelligence with scientific literacy on junior high school students. Biosfer, 11(1), 13–21. https://doi.org/10.21009/biosferjpb.11-1.2
Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampila... - Google Cendekia. (n.d.). Retrieved April 28, 2021, from https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Zubaidah%2C+S.+%282016%29.+Keterampilan+abad+ke-21%3A+Keterampilan+yang+diajarkan+melalui+pembelajaran.+In+Seminar+Nasional+Pendidikan+dengan+Tema+%E2%80%9Cisu-isu+strategis+pembelajaran+MIPA+Abad+21%2C+21%2810%29.&btnG=
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.757
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Rike Nur Rizki
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.