Integrating Character Education and Technology in Elementary Schools: A Qualitative Study of Curriculum Implementation
Abstract
Keywords
References
Agustina, R., Juita, N., & Yuliandra Pratama, E. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Kajian Literatur. Journal on Education, 06(02), 11431–11439. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.4940
Alaby, M. A. (2020). Menumbuhkan Kepribadian Bangsa Yang Berkarakter Pancasila. Jurnal Pendidikan Terintegrasi.
Alfath, K. (2020). PENDIDIKAN KARAKTER DISIPLIN SANTRI DI PONDOK PESANTREN AL-FATAH TEMBORO. https://doi.org/https://doi.org/10.36668/jal.v9i1.136
Arif, A. M., Nurdin, N., & Elya, E. (2023). Character Education Management at Islamic Grassroot Education: The Integration of Local Social and Wisdom Values. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 435–450. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v7i2.5468
Aulia, A. R., Asbari, M., & Santoso, G. (2023). Hakikat Manusia Sebagai Homo Faber. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra).
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Dwanda Putra, L., Zhinta, S., & Pratama, A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8). http://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jtm/issue/archive
Eny Junyanti. (2024). Kurikulum Merdeka Sebagai Jawaban Tantangan Global. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 201–206. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v4i1.2758
Ina Magdalena, Asika Fauziah, Hasanah Fitriah, & Sekartini Rikawansyah Putri. (2020). Penerapan dan penguatan pendidikan karakter di sdn kampung baru 1. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Khoeriyah, S. N. (2020). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Kelas V Di SDIT Al Mujahidul Amin Palangka Raya. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/id/eprint/2729
Kholif Suhadha, M., Gefthi Firnando, H., Sobarie, N., Septiani, R., Daroini, H., Setiawan IKom, V. M., Abdullah Zawawi, A., Khair Amal, B., Rienovita, E., Fadliansyah, F., Pd, M., Charis Fauzan, A., & Bustomi, A. (2023). Teknologi Pendidikan Berbasis Atifical Inteligence (AI).
Khozin, Haris, A., & Asrori. (2021). Pengembangan Integrasi Kurikulum. TADARUS: Jurnal Pendidikan Islam, 19(3), 276–298. https://doi.org/https://doi.org/10.30651/td.v10i1.9090
Kurniawati, R., Amalia, A. R., & Khaleda N, I. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) melalui Budaya Kelas di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8304–8313. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3719
Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 28–43. https://doi.org/10.36588/sundermann.v1i1.18
Lestari, A., & Mustika, D. (2021). Analisis Program Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1577–1583. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.912
Lickona, T. (2022). Educating For Character : Mendidik Untuk Membentuk Karakter (U. Wahyudin & Suryani, Eds.; 1st ed.). Bumi Aksara.
Mais, I., Nawir, M., & Quraisy, H. (2021). Pembentukan Karakter Berbasis Keteladanan Pada Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. In INTEGRALISTIK (Vol. 32).
Marlinawati, H., Narimo, S., Fathoni, A., Minsih, M., & Fuadi, D. (2022). Penguatan Karakter Kedisiplinan Melalui Pembiasaan BUDTRI di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8506–8516. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3647
Maryam Salima, D. (2024). Analisis Ekstrakurikuler Wajib Di Sekolah Dasar Sebagai Penguatan Karakter pada Kurikulum Merdeka.
Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, & Johnny Saldana. (2020). Qualitative Data Analysis: An Method Sourcebook (4th ed.). SAGE Publications.
Mulia, H. R. (2020). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Akidah Akhlak. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 118–129. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.3092
Narimo, S. (2020). Budaya mengintegrasikan karakter religius dalam kegiatan sekolah dasar. Jurnal VARIDIKA, 32(2), 13–27. https://doi.org/10.23917/varidika.v32i2.12866
Permata, S. D., & Mustadi, A. (2020). Reflective modul berbasis child friendly school untuk meningkatkan kemampuan literasi dan karakter siswa. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 251. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n2.p251--274
Piaget, J. (2016). Piaget’s Theory of Intellectual Development Third Edition. www.freepsychotherapybooks.org
Rahmadani, E., Armanto, D., Safitri, E., & Umami, R. (2021). Ontologi, epistemologi, aksiologi dalam pendidikan karakter. In Journal of Science and Social Research (Issue 3). http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JSSR
Raysa, A., & Mustika, D. (2024). Tahapan Perencanaan Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(1), 53–61. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i1.580
Rosyidin, M. A., & Arifin, I. (2021). Integration of Islamic and Indonesian Education in the Perspective of KH. Salahuddin Wahid. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(2), 227–256. https://doi.org/10.14421/jpai.2021.182-02
Sulastri, S., Syahril, S., Adi, N., & Ermita, E. (2022). Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(3), 583. https://doi.org/10.29210/30032075000
Vygotsky, L. S. (2019). Mind In The Development of Higher Psychological Processes. https://www.ebsco.com/terms-of-use
Zamani, D. A., Hamami, T., Sunan, U., & Yogyakarta, K. (2023). Pendekatan TPACK dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i4.7187
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Danun Reyhan Ardiansyah, Mohammad Reyhan Fathurrahman
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




