Enhancing Critical Thinking in Elementary Students Through the Development Students Worksheet Using a Discovery Learning Approach
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, A. A., Ahid, N., Fawzi, T., & Muhtadin, M. A. (2023). Peran Guru dalam Pengembangan Kurikulum Pembelajaran. Tsaqofah, 3(1), 23–38. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v3i1.732
Akbar, I. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Discovery Learning Pada Siswa MTsN Stabat T.P 2017/2018.
Anggita, A. D., Ervina Eka Subekti, Muhammad Prayito, & Catur Prasetiawati. (2023). Analisis Minat Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Ipas Di Kelas 4 Sd N Panggung Lor. Inventa, 7(1), 78–84. https://doi.org/10.36456/inventa.7.1.a7104
Anisa, S., Nirmalasari, E., & Madiun, U. P. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Terhadap Hasil Belajar Ipa Kelas IV SDN 02 Manisrejo. 2(2), 399–405.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Azmi, N., Prastowo, P., & Maslena, M. (2018). Analisis Kesesuaian Lembar Kerja Peserta Didik (SW) Biologi Kelas X Yang Digunakan Man Rantauprapat Kabupaten Labuhan Batu. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(2), 65–70. https://doi.org/10.24114/jpp.v6i2.10140
Baharudin dan Wahyuni. (2008). Teori Belajar dan Pembelajaran. Ar-Ruzz Media Group.
Barlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdekadalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Educational and Language Research, 1(12), 2105–2118.
Chairul Anwar. (2017). Teori-Teori Pendidikan Klasik Hingga Kontemporer (Cet 1) (IRCISOD (ed.)).
Dari, O. W., & Taufina, T. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar (Studi Literatur). Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 98. https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i1.109461
Krismayoni, P. A. W., & Suarni, N. K. (2020). Pembelajaran IPA dengan Model Pembelajaran Children Learning In Science Meningkatkan Hasil Belajar Ditinjau Dari Minat Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(2), 138. https://doi.org/10.23887/jp2.v3i2.25258
Kyriazis, A., Psycharis, S., & Korres, K. (2019). Discovery Learning and the Computational Experiment in Higher Mathematics and Science Education: A Combined Approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 4(4), 25–34.
Lubis, A., & Sukmawarti, S. (2022). Pengembangan SW Berbasis Discovery Learning Pada Tema Panas Dan Perpindahannya Subtema Suhu Dan Kalor Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 6(6), 1–7.
Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, March, 1–16.
Meini, M., Hasanuddin, H., & Djufri, D. (2017). Pengaruh pembelajaran berbasis SW konstruktivistik terhadap hasil belajar kognitif siswa pada konsep makanan dan sistem pencernaan di sma negeri 12 …. Jurnal Edubio Tropika, 5(April), 33–37.
Munawaroh, I. (2015). Urgensi Penelitian dan Pengembangan. Universitas Negeri Yogyakarta.
Neolaka, A. N. dan G. A. A. (2017). Landasan Pendidikan Dasar Pengenalan Diri Sendiri Menuju Perubahan Hidup. Kencana.
Nufus, H., & Kusaeri, A. (2020). Analisis Tngkat Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Memecahkan Masalah Geometri. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 5(2), 49–55.
Nurmayani, L., Doyan, A., & Verawati, N. N. S. P. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 4(1), 98–104. https://doi.org/10.29303/jpft.v4i1.548
Oktaviani, R. E. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.
Purwaningrum, J. P. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Melalui Discovery Learning Berbasis Scientific Approach. Refleksi Edukatika, 6(2), 145–157. https://doi.org/10.24176/re.v6i2.613
Riduwan. (2005). Skala Pengukuran Variable Penelitian. Alfabeta.
Shanti Nur, W., Alin Sholihah, D., & Anis Abdullah, A. (2018). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis melalui ctl. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 98–110. http://jurnal.uns.ac.id/jpm
Sofeny, D. (2017). The Effectiveness of Discovery Learning in Improving English Writing Skill of Extroverted and Introverted Students. Jurnal Penelitian Humaniora, 18(2), 41–46.
Sudijono, A. (2004). Pengantar Statistik Pendidikan. Raja Grafindo Persada.
Sudrajat, A.A & Surbakti, A. (2017). Pengembangan SW Tematik berbasis Problem Based Learning pada Materi Peninggalan-Peninggalan Kerajaan Islam di Indonesia untuk Kelas V SD.
Wahyudi, R., Rukmini, D., & Bharati, D. (2019). Developing a Discovery Learning Based Assessment Module to Stimulate Critical Thinking and Creativity of Students’ Speaking Performance. English Education Journal, 9(2), 172–180.
Widoyoko, E. P. (2010). Evaluasi Program Pembelajaran. Pustaka Pelajar.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i4.5740
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Siska Tresia Oktari, Ardipal Ardipal
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




