Moral Degradation in an Educational Milieu: Roles of Guardian in Fixing Morality of Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, D. S. Y. (2011). Penurunan rasa cinta budaya dan nasionalisme generasi muda akibat globalisasi. Jurnal Sosial Humaniora, 4(2), 179-180.
Aini, N. K. (2014). Transformasional nyai dalam memimpin pondok pesantren. Surabaya: Jakad Media.
Alnashr, M. S., & Suroso, A. (2020). The thoughts of K.H. Bisri Mustofa’s moral education and its relevance with development of character building: Content analysis on the books of mitro sejati and ngudi susilo. Santri: Journal of Pesantren and Fiqh Sosial, 1(1), 87-106.
Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Los Angeles, CA: Sage.
Darmadi. (2017). Remaja dan seks. Jakarta: Guepedia.
Dasir, A. D., & Munawiroh, M. (2020). Sistem pengasuhan santri pada pesantren Darul Muttaqin Parung Bogor. Jurnal PENAMAS, 33(1), 153-172. http://10.31330/penamas.v33i1.372
Fauzi, A. (2020). Peradaban santri: Perspektif kuasa pengetahuan. Malang: Penerbit Peneleh.
Gainau, M. B. (2019). Pengembangan potensi diri anak dan remaja. Yogyakarta: Kanisius.
Glesne, C. (2006). Becoming qualitative researchers: An introduction. Boston, MA: Pearson.
Helstrom, L., & Beckman, L. (2021). Life challenges and barriers to help seeking: Adolescents’ and young adults’ voices. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(24), 13101.
Hidayatullah, S. (2021). Doktrin dan pemahaman keagamaan radikal di Pesantren. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Hurlock, E. B. (2003). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.
Leedy, P. D., Ormrod, J. E., & Johnson, L. R. (2019). Practical research: Planning and design. New York, NY: Pearson.
Lessy, Z., Munib, A., Idris, S., & Mukmin, A. (2023). Sekolah perjumpaan (social school) as a model of molding social character and humanity values for teenagers. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 10(3), 625-634. https://doi.org/10.33394/jp.v100i3.7392
Muhid, A., Asnawi, A., & Sa’adillah, R. (2018). Pendidikan moral melalui pembelajaran kitab melalui alfiyah Ibn Malik di pondok pesantren Langitan Tuban. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 111-112. https://doi.org/10.15642/jpai.2018.6.1.106-126
Muslim, I. F., & Ranam, S. (2020). Pendidikan kedisiplinan di pondok pesantren El Alamia untuk menanggulangi degradasi moral. Research and Development Journal of Education, 1(1), 102-109. http://dx.doi.org/10.309998 /rdje.v1i1.732
Muthohar, S. (2013). Antisipasi degradasi moral di era global. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 321-334. http://doi.org/10.21580/nw.2013.7.2.565
Neuman, W. L. (1997). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Novitasari, A., Hakiki, N., & Lessy, Z. (2021). Pengaruh bimbingan keagamaan terhadap perubahan perilaku anak. Al-Ittizaan: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 4(2), 33-46. http://dx.doi.org/10.24014/ittizaan.v4i2.14855
Nullens, P. (2019). From spirituality to responsible leadership: Ignatian discernment and theory-U. In Jacobus Kok & Steven C. van Heuvel (eds.), Leading in a VUCA World. New York, NY: Springer.
Regeliene, T. (2016). Links of adolescents’ identity development and relationship with peers: A systematic literature review. Journal of the Canadian Academy of Child Adolescent Psychiatry, 25(2), 97-105.
Rahmawati, T. F. et al. (2021). Pembelajaran untuk menjaga ketertarikan siswa di masa pandemi: Antologi esai mahasiswa pendidikan biologi. Yogyakarta: UAD Press.
Reza, I. F. (2013). Hubungan antara religiuitas dengan moralitas pada remaja di madrasah aliyah. Humanitas, 10(2), 45-58. http://dx.doi.org/10.26555/humanitas.v10i2.335
Roberts, K., & Taylor, B. (2012). Nursing research processes: An Australian perspective. Southbank, Victoria: Nelson.
Salsabila, F., & Lessy, Z. (2022). Pembentukan karakter disiplin anak: Sebuah tinjauan dari pendidikan anak usia dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 30-39. https://doi.org/10.25078/pw.v7i1.267
Savitz-Romer, M., Rowan-Kenyon, H. T., Carroll, S. et al. (2021). When the kids are not alright: School counseling in the time of COVID-19. Sage Journal, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.1177/23328584211033600
Setyawati & Zakiyah. (2017). Pelatihan pencegahan merosotnya moral santri melalui belajar seksualitas dengan kajian kitab kuning dan kesehatan reproduksi remaja di pondok pesantren Romlah Assomadiyah Kecamatan Cilongok. Islamadina, 17(2), 21-30. http://doi.org/10.30595/ islamadina.v0i0.1323
Shihab, M. Q. (2011). Membumikan Al-Qur’an. Tangerang: Lentera Hati.
Siroj, S. A. (2006). Tasawuf sebagai kritik sosial mengedepankan Islam sebagai inspirasi bukan aspirasi. Bandung: Mizan.
Suhardi, D. (2012). Peran SMP berbasis pesantren sebagai upaya penanaman pendidikan karakter kepada generasi bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(3), 316-328.
Suharyanto, E., & Yunus. (2020). Pendidikan karakter yang efektif di era milenial. Indramayu: Adab.
Takdir, M. (2018). Modernisasi kurikulum pesantren. Yogyakarta: IRCiSoD.
Thalib, S. B. (2010). Psikologi pendidikan berbasis analisis empiris aplikatif. Jakarta: Kencana.
Tohir, K. (2020). Model pendidikan pesantren salafi. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Urrohmah, A., Lessy, Z., & Rahim, D. A. (2022). Islamic counseling to overcome negative self-concept among adolescents living in the orphanage. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 13(1), 45-59. https://doi.org/10.21043/kr.v13i1.13707
Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2019). Research methods in education: An introduction. Boston, MA: Pearson.
Wolcott, H. F. (2017). Writing up qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Yegidis, B. L., Weinbach, R. W., & Morrison-Rodriguez, B. (1996). Research methods for social workers. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Yuniarto, P. R. (2014). Masalah globalisasi di Indonesia: Antara kepentingan, kebijakan, dan tantangan. Jurnal Kajian Wilayah, 5(1), 67-95.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i1.4418
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Zulkipli Lessy, Nurul Ahwat Rantekata, Miftahur Rohman, Heru Juabdin Sada
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.