School Culture-Based Character Education Implementation Patterns at Madrasah in Medan and Banda Aceh

Wati Oviana, Eva Nauli Taib, Misbahul Jannah, Rafidhah Hanum

Abstract


Character education is one of the goals of National education. The implementation of character education is a must in national policy through the curriculum. This study aims to describe the implementation of character education in Madrasas in Aceh and Medan. The data obtained is based on information obtained from the head of the madrasa, the deputy head of the madrasa and teachers. The sampling technique uses a purposive sampling technique. The madrasas chosen were madrahs in the city of Medan and Aceh, which the community chose.The research method uses descriptive methods with data collection techniques through interviews and document analysis. The results of the study show that the implementation of character education in Madrasahs in Medan and Aceh is realized through the formulation of a vision and mission, the preparation of curriculum and non-curriculum programs with character nuances and the provision of facilities and conditioning of the school environment with character nuances.


Keywords


Implementation, character education, Madrasah

Full Text:

PDF

References


Agustian, A. G. (2009). Bangkit dengan 7 Budi utama. Jakarta.

Alawiyah, F. (2017). Standar nasional pendidikan dasar dan menengah. Aspirasi, 8(1), 81-92.

Amin, M. M. (2011). Pendidikan karakter anak bangsa. Baduose Media.

Andrianto, T. T. (2011). Mengembangkan Karakter Sukses Anak di Era Cyber.

Challagam, M., & Rotheri, J. (1993). Teaching Factual Writing. Erskineville: MEDSP..

Fitri, A. Z. (2012). Pendidikan karakter berbasis nilai dan etika di sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ginting, A. (2008). Esensi Praktis belajar dan pembelajaran. Bandung: Humaniora.

Grabe, W. (2004). Perspectives in applied linguistics: A North American view. AILA Review, 17(1), 105-132.

Hasanah, H. (2013). Implementasi nilai-nilai karakter inti di perguruan tinggi. Jurnal Pendidikan Karaker, 3(2), 186-195.

Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2), 25-29.

Hidayatullah, M. F., & Rohmadi, M. (2010). Pendidikan karakter: membangun peradaban bangsa. Yuma Pustaka.

Idris, T. (2012). Pendidikan Agama Islam di Mekkah dan Serambi Mekkah. Jurnal Pencerahan, 6(2).

Johansyah, J. (2017). Pendidikan Karakter Dalam Islam; Kajian dari Aspek Metodologis. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 85-103.

Kern, R. (2002). Reconciling the language-literature split through literacy. ADFL BULLETIN, 33(3), 20-24.

KKNI. (2018) Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam: Jakarta

Maemonah, M. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter di Madrasah/Sekolah. Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 7(1).

Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Maksudi. (2013). Pendidikan Karakter Nondikotomik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Maskawaih, Ibnu. (1985). Tahzib al-Alhlakq Ibn Miskawaih. Beirut:Dar Al Kutul al Almiah.

Megawangi, Ratna. (2004). Pendidikan Karakter Solusi Yang Tepat Untuk Membangun Bangsa. Jakarta: Indonesia Heritage Foundation.

Mulyasa. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya..

Muslich (2007) Sertifikasi Guru Menuju Profesionalisme. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Muslich, Masnur. (2011). Pendidikan Karakter. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Nata, A. (2012). Implementasi Pendidikan Karakter Bangsa di Sekolah. Jambi: PMII.

Nasional, I. D. P. (2003). Undang-undang republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.

Oviana, W., & Rijal, F. (2021). The Role of Islamic Higher Education Institution in Developing Students' Character Value. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 570-580.

Oviana, W. (2018). Pengembangan rencana pelaksanaan pembelajaran berbasis pendekatan saintifik oleh guru SD dan MI di Kota Sabang. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 7(1).

Ramadhanti, M., & Sumantri, M. S. (2019). Pembentukan Karakter Dalam Pembelajaran BCCT (Beyond Center And Circle Time). Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(1), 9-17.

Sari, E. S., & Pujiono, S. (2017). Budaya literasi di kalangan mahasiswa FBS UNY. Litera, 16(1).

Siswati, S., Utomo, C. B., & Muntholib, A. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Sikap dan Perilaku Sosial Peserta Didik Melalui Pembelajaran Sejarah di SMA PGRI 1 Pati Tahun Pelajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 1-13.

Sitorus, N., Purba, A., Siregar, A., Nainggolan, D., Nainggolan, D., Sitanggang, N., & Sipayung, V. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Literasi Siswa di SMA Negeri 1 Tanjung Morawa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 51-54.

Susilo, F., & Ramadan, Z. H. (2021). Analisis Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di Kelas 3 Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1919-1929.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuntitatif Kualitatif Dan R&D. Jakarta: Alfabeta

Suzanna, Y. (2011). Pengembangan nilai-nilai karakter mahasiswa dalam pembelajaran melalui metode Blended Learning. Jurnal LSM XIX STAIN Zawiyah Cot Kalla Langsa, 6(1).

Zahir, A., Srirahayu, A., & Ali, B. (2016). Pengembangan karakter mahasiswa melalui praktek dunia kerja. Prosiding, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.3829

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Wati Oviana

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.