Academic Supervision of Independent Curriculum Implementation at Elementary School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adellia, Y., & Prajawinanti, A. (2021). Implementasi model evaluasi cipp pada pelaksanaan program kelompok belajar TBM Leshutama era pandemi covid-19. Pustaka Karya : Jurnal Ilmiah Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 9(2), 14. https://doi.org/10.18592/pk.v9i2.5516
Adinda, A. H., Siahaan, H. E., Raihani, I. F., Aprida, N., Fitri, N., & Suryanda, A. (2021). Penilaian Sumatif dan Penilaian Formatif Pembelajaran Online. 2(1), 1–10.
Ahmad, S. (2015). Profesional Guru Pai Sd.
Alam, M. J., Haque, A. K. M. M., & Banu Akter. (2021). Academic Supervision for Improving Quality Education in Primary Schools of Bangladesh: Concept, Issues and Implications. 14(4), 1–12. https://doi.org/10.9734/AJESS/2021/v14i330359
Alimuddin, J. (2023). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR IMPLEMENTATION OF KURIKULUM MERDEKA IN ELEMENTARY. 4(02), 67–75.
Amaliawati. (2022). Peningkatan Kemampuan Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka Melalui Pendampingan Dengan Metode Diskusi Kelompok Guru SMA Negeri 14 Banda Aceh. Braz Dent J., 4(4), 1–14.
Angga, Suryana, C., & Ima nurwahidah, D. (2022). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. Retrieved from https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230
Anissyahmai, Rohiat, O. J. (2017). Supervisi Akademik Kepala Kekolah. Manajer Pendidikan, 11(1), 89–96.
Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD. Cendikia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.
Arisanti, D. A. K. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 243–250. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386
Bahri, S. (2014). Supervisi Akademik Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. V, 100–112.
Barlian, U. C., Solekah, S., & Puji Rahayu. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Educational and Language Research, 1(12), 1–14. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026
Budiono, A. N., & Hatip, M. (2023). Asesmen Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8(1).
Craig, C. J. (2023). Challenges to lived curriculum making: 1990–2020. International Encyclopedia of Education(Fourth Edition), 339–349. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.03060-8
Erfy Melany Lalupanda. (2019). Implementasi Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Mutu Guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 11.
Hamdi, S., Triatna, C., Pendidikan, P. A., & Indonesia, U. P. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pedagogik. 7(1), 10–17.
Ilmu, J. S., Fahmi, C. N., Nurliza, E., Usman, N., Fahmi, C. N., Mekkah, U. S., … Creativity, E. (2018). Pelaksanaan supervisi akademik dalam meningkatkan kompetensi guru sekolah dasar. 19(September), 104–119.
LPPKS. (2017). Konsep Supervisi Akademik. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Lembega Pengembangan Dan Pemberdayaan Kepala Sekolah (LPPKS), 31.
Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.
Musyadad, V. F., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. 5, 1936–1941.
Nasution, S. W. (2022). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. 1, 135–142. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.181
Nuryani, L. K., Herman, M., & Wahyudi, E. (2022). Teachers ’ Perceptions of Academic Supervision in a Pandemic Era ; Phenomenological Review. 06(03), 679–692.
Pohan, S. A., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1191–1197. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.898
Rahimah. (2022). Peningkatan Kemampuan Guru SMP Negeri 10 Kota Tebingtinggi dalam Menyusun Modul Ajar Kurikulum Merdeka melalui Kegiatan Pendampingan Tahun Ajaran 2021/2022. JURNAL Ansiru PAI, 92–106.
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. 6(4), 7174–7187.
Rahmawati, F. P., & Khoirurrosyid, M. (2022). Sosialisasi Pembelajaran Berbasis Technological Pedagogical Content Knowledge ( TPACK ) dan Kecakapan Abad 21 pada Guru MI Muhammadiyah Kecamatan Miri. 2, 221–229.
Safitri, A., & Kendari, U. M. (2019). EFEKTIFITAS PELAKSANAAN SUPERVISI AKADEMIK KEPALA SEKOLAH. 19(1), 1–12.
Sahmudin, A. P. (2019). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Pendidik Dalam Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. 1(October), 12–22.
Sukayana, I. W., Yudana, M., & Divayana, D. G. H. (2019). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional,Supervisi Akademik Kepala Sekolah, Kompetensi Pedagogik,dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru di SMK Kerthawisata Denpasar. 10(2), 157–162.
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3216
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13–28. Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/semiba/article/view/13357
Sutopo, A., Surakarta, U. M., Prayitno, H. J., & Surakarta, U. M. (2020). Lesson Study Validation : Model for Social and Natural Sciences Teacher Development in the Implementation of National Curriculum in Muhammadiyah Schools , Indonesia. (March). https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080132
Tyas, A. I., Sukartono, S., Rahmawati, F. P., Minsih, M., & Widyasari, C. (2022). Implementation of Literacy and Numeracy through Media Smart Apps Creator (SAC) in Elementary School Student. International Journal of Elementary Education, 6(4), 575–584.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.3824
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Rini Budiwati
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




