STUDENT'S NUMERICAL ABILITY PROFILE REVIEWED BY GENDER

Salim Salim, La Masi, Wa Ode Fauziah

Abstract


The purpose of this study is to describe the numerical abilities of male and female students in grade VIII of SMP Negeri 10 Kendari; and to analyze the differences in numerical abilities of male and female students in grade VIII of SMP Negeri 10 Kendari. This type of research is quantitative descriptive research with the population in this study is all grade VIII students of SMP Negeri 10 Kendari which number 157 students. Sampling using total sampling techniques selected a sample of 157 students as well. Data collection techniques use students' numerical ability tests. Based on the results of the data analysis and discussion obtained conclusions: (1) numerical ability reviewed gender for grade VIII students of State Junior High School 10 Kendari is in the low category of both male and female students; (2) no difference in the numerical ability of Grade VIII students of SMP Negeri 10 Kendari is reviewed by gender.

Keywords


numerical ability; mathematics; number operation

Full Text:

PDF

References


Afandi, A. (2016). Profil Penalaran Deduktif Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berdasarkan Perbedaan Gender. Jurnal Apotema, 2(1), 8-21.

Amir MZ, Z. (2013). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Marwah, 12(1), 14-32. http://dx.doi.org/10.24014/marwah.v12i1.511

Amirulloh, A. F., & Budiarto, M. T. (2013). Kemampuan Number Sense Siswa Kelas VII SMP Dilihat dari Perbedaan Jenis Kelamin. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 1-8.

Astuti, I. K. A., Marhaeni, & Sariyasa. (2013). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik terhadap Prestasi Belajar Matematika ditinjau dari Kemampuan Numerik. E-journal Program Pasca sarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1), 1-10.

Farida, N. M. S. (2014). Number Sense Siswa Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Matematika ditinjau dari Kemampuan Matematika. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(3), 160-166.

Firmanti, P. (2017). Penalaran Siswa Laki-laki dan Perempuan dalam Proses Pembelajaran Matematika. Humanisma: Journal of Gender Studies, 1(2), 73-85. http://dx.doi.org/10.30983/jh.v1i2.220

Hidayat, G. W., & Budiarto, M. T. (2014). Profil Kemampuan Number Sense Siswa Kelas VII SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Kemampuan Matematika. MATHEdunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(3), 79-87.

Indrawati, F. (2015). Pengaruh Kemampuan Numerik dan Cara Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 3(3), 215-223. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v3i3.126

Irawan, A. (2016). Peranan Kemampuan Numerik dan Verbal dalam Berfikir Kritis Matematika pada Tingkat Sekolah Menengah Atas. Jurnal Formatif, 6(2), 121-127. http://dx.doi.org/10.12928/admathedu.v6i2.5443

Kadir, & Masi, L. (2014). Penggunaan Konteks dan Pengetahuan Awal Matematika dalam Pembelajaran Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 52-66.

Kadir, Sudia, M., Rasmuin, & Ismaimuza, D. (2019). Profil Kemampuan Numerik Siswa SMP Di Sulawesi Tenggara. Prosiding SNPMAT II Tahun 2019, 390-395.

Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013) Suatu Pendekatan Praktis Edisi Revisi. Jakarta: Rajawali Press.

Malenda, T O., Kadir, & Suhar. (2018). Kemampuan Numerik Siswa SMP Pesisir Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin dan Kemandirian Belajar Siswa SMP Negeri 14 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. 6(3), 71-84. http://dx.doi.org/10.36709/jppm.v6i3.9141

Rezawatimar, Maidiyah, E., & Suryawati. (2018). Kemampuan Numerik dan Hubungannya dengan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 3(2), 15-20.

Salmina, M., & Nisa, S.K. (2018). Kemampuan penalaran Matematis Siswa Berdasarkan Gender pada Materi Geometri. Jurnal Numeracy, 5(1), 41-48. https://doi.org/10.46244/numeracy.v5i1.304

Siagian, R. E. F. (2013). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal formatif, 2(2), 122-131. http://dx.doi.org/10.30998/formatif.v2i2.93

Siregar, N. R. (2017). Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa Yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224-232.

Sitriani, Arapu, L., Kadir, & Ndia, L. (2019). Analisis Kemampuan Numerik Siswa SMP di Kota Kendari ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 162-164. http://dx.doi.org/10.36709/jpm.v10i2.7249

Sumada, I. K., Dantes, N., & Pudjawan, K. (2013). Kontribusi Kebiasaan Belajar dan Kemampuan Numerikal Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Mimbar PGSD Undiksha, 1(1).




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.236

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Salim Salim

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.