The Relationship between Students' Misconception Levels Using Four Tier Diagnostic Tests with Concept Understanding

Agus Budiyono, Milisa Triastutik, Arin Wildani

Abstract


This study was conducted to know the relationship between the level of students' misconceptions and students' understanding. This study uses a quantitative descriptive method with a correlative research model. This research was conducted in MA. Miftahul Ulum Bettet Pamekasan in February 2022. The population in this study were all class X students with samples of class X Mathematics and Natural Sciences A, B, and C taken using the purposive sampling method. Data on the level of student misconceptions was obtained using a four-tier diagnostic test and analyzed with student understanding data using SPSS 25. The data obtained in the study, namely the correlation coefficient value was obtained at 0.088, which means that the level of relationship between students' understanding variables and students' level of misconceptions variables is very weak.

Keywords


Misconceptions; Four Tier Diagnostic Test; Student Understanding

Full Text:

PDF

References


Afrilianto, M. (2012). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kompetensi Strategis Matematis Siswa SMP dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2, 193.

Hasanah, N., Hidayat, A., & Koeshandayanto, S. (2020). Pengaruh Strategi Konflik Kognitif Ditinjau dari Kemampuan Awal Siswa untuk Mengurangi Miskonsepsi pada Materi Gelombang Mekanik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(5), 624–629. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i5.13481

Ismail, Indah, I., Samsudin, A., Suhendi, E., & Kaniawati. (2015). Diagnostik Miskonsepsi Melalui Listrik Dinamis Four Tier Test. Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains.

Istighfarin, L. (2015). PROFIL MISKONSEPSI SISWA PADA MATERI STRUKTUR DAN FUNGSI JARINGAN TUMBUHAN. BioEdu, 4(3), Article 3. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/13430

Jumini, S., Retyanto, B., & Budiono. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Fisika Menggunakan Three-Tier Diagnostic Test Pada Pokok Bahasan Kinematika Gerak.

Kadir. (2015). Statistika Terapan: Konsep, Contoh dan Analisis Data dengan Program SPSS/Lisrel dalam Penelitian (I). Rajawali Pers.

Kristin, F., & Setyawan, Y. (2021). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran dengan Memanfaatkan Bahan Bekas bagi Guru SD Negeri Mangunsari 06 Salatiga. Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Leoni, L., Maison, M., & Muslim, M. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Four-Tier untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Operasi Bentuk Akar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 771–778. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.284

Liliawati, winni, & Ramalis, T. R. (n.d.). Identifikasi Miskonsepsi Materi IPBA di SMA dengan Menggunakan CRI (Certainly Of Respons Index) dalam Upaya Perbaikan Urutan Pemberian Materi IPBA pada KTSP.

Listia, A., Trisna, S., & Helendra. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Talamau. Education and Science Physics Journal.

Mardiah. (2021). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Teknik STAD Melalui Papan Monopoli Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Dan Hasil Belajar Fisika. Educational Technology Journal.

Nurul, Q. (2010). Profil Konsepsi Siswa Kelas XI IPA 1 Semester 1 Sekolah Menengah Atas tentang Peluang. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Nurulwati, & Rahmadani, A. (2019). Perbandingan Hasil Diagnostik Miskonsepsi Menggunakan Three Tier Dan Four Tier Diagnostic Test Pada Materi Gerak Lurus. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia.

Prasetyorini, N. (2013). Profil Miskonsepsi Siswa Pada Materi Pokok Pecahan ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa.

Puspitasari, L. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran POE (Prodict-Oberve-Explain) dengan Teknik Probing Prompting Terhadap Penguasaan konsep Gerak Lurus.

Qodriyawati, N. (2010). Profil Konsepsi Siswa Kelas XI IPA 1 Semester 1 Sekolah Menengah Atas tentang Peluang. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Smith, J. P. (1994). Misconceptions Reconceived: A Constructivist Analysis of Knowledge in Transition. The Journal of the Learning Sciences, 2, 115–163.

Suparno. (2015). Miskonsepsi & Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. PT.Grasindo.

Titin, I., S Sahala, S., & B Arsyid, S. (n.d.). Remediasi Miskonsepsi Siswa Pada Materi Getaran Menggunakan Model STAD Berbantuan Word Square. Untan Pontianak.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Bumi Aksara.

Widodo, & Widayanti, L. (2012). Peningkatan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Problem Based Learning Pada Siswa Kelas VII MTS Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Academy of Education Journal.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.2117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Agus Budiyono, Milisa Triastutik, Arin Wildani

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.