The Religious Guidance Efforts to Prevent Student Moral Decadence

Musnar Indra Daulay, Pandu Adi Cakranegara, Fauzi Aldina, Supeno Supeno, Achmad Syarifudin

Abstract


This study aims to analyze efforts to prevent moral decadence in students through religious development. The research method used is qualitative research with a phenomenological approach. The objects in this research are teachers and their activities, programs, and extracurricular activities. Informants in this study were principals, vice principals, subject teachers, and activity supervisors. Data were collected through observation and in-depth interviews. Data were analyzed by data reduction, data presentation, and concluding. This study concludes that there are three strategies carried out by the school in an effort to prevent the occurrence of adolescent moral decadence, namely teacher exemplary, religious programs, and religious extracurriculars.


Keywords


Development, Religious Affairs, Religious Extracurricular, Moral

Full Text:

PDF

References


Afif, M. (2021). PERAN PENDIDIK DALAM MENGATASI DEKADENSI MORAL DI SMP AN-NUR. AL-ALLAM, 2(1), 27–39.

Amalia, C. N. (2021). Pengaruh Pembiasaan Shalat Dhuha Terhadap Karakter Siswa-Siswi MAN 1 Kabupaten Bogor. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 10(1), 165–172.

Amelia, J. (2021). Peran Keteladanan Guru Pai Dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa SMP Negeri 07 Lubuk Linggau. UIN Fatmawati Sukarno.

Asmuni, A. (2021). Pembinaan Sikap Keagamaan Melaui Keteladanan Guru Dan Budaya Sekolah Siswa MTs Prakarya PUI Panjalin Kabupaten Majalengka: Dirmanto, Ahmad Asmuni, dan Suteja. My Campaign Journal, 2(04).

Azizah, S. N. (2016). Pendidikan Agama Islam sebagai Upaya Preventif dalam Mengatasi Dekadensi Moral Remaja di MAN Tlogo Blitar.

Budiningsih, C. A. (2004). Pembelajaran Moral. Rineka Cipta.

Dalyono, B., & Lestariningsih, E. D. (2016). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Di Sekolah. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial Dan Humaniora, 3(2, Oktober), 33–42.

Daradjat, Z. (2000). Ilmu Pendidikan Islam. Bumi Aksara.

Febriyani, A. R., & Sunarto, S. (2021). Pengaruh 4 Program Keagamaan Terhadap Akhlak Peserta Didik Di SMP Muhammadiyah 8 Batu. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 85–93.

Fitri, M. S. (2020). Peran Guru PAI Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja (Studi Kasus Di MA Nurul Mujtahidin Mlarak Tahun Pelajaran 2019/2020). IAIN Ponorogo.

Hambali, M., & Yulianti, E. (2018). Ekstrakurikuler keagamaan terhadap pembentukan karakter religius peserta didik di kota majapahit. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 5(2), 193–208.

Hanifah, F. M., Fiyul, A. Y., & Ginanjar, W. (2021). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan di SMP Islam Terpadu Insan Mandiri Kota Sukabumi. Jurnal’Ulumuddin, 3(1), 65–89.

Herlambang, Y. T. (2021). Menanggulangi Dekadensi Moral Generasi Z Akibat Media Sosial Melalui Pendekatan Living Values Education (LVE). PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 5(2), 150–158.

Indonesia, P. (2005). Panduan Kegiatan Ekstrakurikuler Pendidikan Agama Islam. Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama Republik Indonesia.

Jamal, N. (2016). Pengajian dan Dekadensi Moral Remaja. KABILAH: Journal of Social Community, 1(1), 170–197.

Jamil, A. (2017). Implementasi program keagamaan dalam membentuk nilai karakter disiplin pada siswa di MTSN Lawang Kabupaten Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Jannah, M. (2021). Upaya Masyarakat dalam Mengatasi Dekadensi Moral Remaja di Gampong Beunot, Syamtalira Bayu, Aceh Utara. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 3(2), 347–357.

Kholisotin, L., & Minarsih, M. (2018). Implementasi Ekstrakurikuler Keagamaan di SMKN-1 Palangka Raya. Anterior Jurnal, 18(1), 71–78.

Kurniawan, A. (2013). Penanaman Nilai-nilai Tasawuf dalam Rangka Pembinaan Akhlak di Sekiolah Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 13(1), 187–206.

Latif, A. (2005). Pendidikan Berbasis Nilai Kemasyarakatan. Refika Aditama.

Marwah, Z. (2019). Peranan pendidikan agama islam dalam mengatasi dekadensi moral (studi kasus desa melati II kec. perbaungan kab. deli serdang). JURNAL ILMIAH SOSIOLOGI AGAMA (JISA), 2(2), 117–137.

Mauzu, F. (2021). Kenakalan Remaja dan Penanganannya. JPIn: Jurnal Pendidik Indonesia, 4(1), 171–184.

Megawangi, R. (2004). Pendidikan Karakter. Indonesia Heritage Foundation.

Muttaqin, I., Sa’dijah, C., & Safi’i, I. (2021). Kinerja Guru Pai Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Di Sekolah Menengah Pertama PGRI Pujon. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 6(4), 141–151.

Nugroho, M. (2019). Implementasi program keagamaan sebagai upaya pembentukan karakter religius siswa di Ma’had Raudhotul Ulum Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) 2 Kediri. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nurbayan, S. (2017). Upaya guru Pendidikan Agama Islam dalam membina sikap keagamaan Siswa di kelas VIII A SMP Negeri 2 Labuapi tahun pelajaran 2016/2017. UIN Mataram.

Pohan, A. S. (2019). Internalisasi nilai-nilai religius dan kedisiplinan mahasantri melalui program keagamaan di lembaga Ma’had Sunan Ampel Al-Aly UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Rahmawati, N. K. D., Mardiyah, R. R., & Wardani, S. Y. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok untuk Mencegah Degradasi Moral Remaja. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 134–144.

Rijal, S. (2019). Pembinaan Keagamaan Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Di Madrasah Ibtidaiyyah As’adiyah Banua Baru. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 8(1), 114–125.

Rodiyah, A. (2020). Implementasi Program Keagamaan dalam Membentuk Nilai Karater Disiplin pada Siswa di SMP Islam Wajak Kabupaten Malang.

SAPUDINI, D. (2018). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengatasi Dekadensi Moral Siswa (Studi di SMPN 13 Kota Serang). Universitas Islam Negeri" Sultan Maulana Hasanuddin" Banten.

Sarwono, S. W. (1997). Psikologi Remaja. Raja Grafindo Persada.

Saryadi, S., Putri, S. N. A., Puspitasari, H., & Setyaningsih, E. (2020). Pembiasaan Sholat Dhuha Berjama’ah Terhadap Pendidikan Karakter Siswa Di Smp Muhammadiyah 4 SAMBI. Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(2), 120–125.

Supiani, S., Muryati, D., & Saefulloh, A. (2020). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan Di Man Kota Palangkaraya Secara Daring. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 1(1), 30–39.

Tashandra, N. (2021). Pandemi Covid-19, Mengapa Kenakalan Remaja Masih Banyak Terjadi? Kompas.Com. https://lifestyle.kompas.com/read/2021/07/23/102710420/pandemi-covid-19-mengapa-kenakalan-remaja-masih-banyak-terjadi?page=all

Turmidzi, I. (2021). Pengelolaan Pendidikan Bermutu Di Madrasah. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 4(2), 165–181.

Wandi, A. (2020). Implementasi Program Keagamaan dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik di SDIT Istiqomah Lembang. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(02), 104–114.

Widianto, E. (2015). Peran Orangtua Dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Dalam Keluarga. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(1), 31–39.

Yunika, T. M. (2021). Hubungan Program-Program Keagamaan dengan Karakter Sosial Siswa di SMPN 1 Tenjo Kabupaten Bogor Provinsi Jawa Barat. UIN SMH BANTEN.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.1531

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Musnar Indra Daulay, Pandu Adi Cakranegara, Fauzi Aldina, Supeno Supeno

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.