Integration of Islam and Mathematics: Religious and Mathematics Education In Grand Mosque of West Sumatra
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afrianti, & M. Imamuddin. (2022). Pengaruh Kecerdasan Spiritual Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied, 2(2), 131–142. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v2i2.6013
Akbari, S. I., & Irawan, I. (2021). Implementation of Scientific Integration in Learning toward the Formation of Student’s Akhlak. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 61–71. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.360
Ana, M. K. S., & Mariana, N. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Bentuk Bangunan Masjid Al-Akbar Surabaya Pada Materi Geometri Di Sekolah Dasar. Jpgsd, 10(4), 902–913.
Astuti, P., & Mailihastarin, R. (2021). Arsitektur Mesjid Raya Sultan Riau Penyengat Sebagai Sumber Belajar Matematika. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 47–55. https://doi.org/10.32938/jpm.v3i1.1093
Aviola, N., Hayati, S., Pebria, W., Annisa, & Imamuddin, M. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam Terhadap Pembentukan Karakter Siswa. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(2), 195–204. https://doi.org/: https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v4i1.1626
Azzuhro, M., & Salminawati. (2023). Integration of Mathematics Learning With Islamic Values. SCAFFOLDING, 5(2), 397–413. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v5i2.3000
Baharuddin Husin. (2011). Fungsi Masjid dalam Perspektif Al-Quran dan As’Sunnah. Spektra, Vol. 2, pp. 36–36.
Darodjat dan Wahyudiana. (2002). Memfungsikan Masjid Sebagai Pusat Pendidikan Untuk Membentuk Peradaban Islam. Islamadina, 13(2), 1–13. https://doi.org/10.30595/islamadina.v0i0.1675
Febrianti, S., Imamuddin, M., & Isnaniah. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Terintegrasi Nilai-Nilai Islami. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v4i1.1475
Gita Laelatul Qodriah. (2023). Kecerdasan Spiritual sebagai Paradigma Baru Penentu Keberhasilan Seseorang Gita. Jurnal Riset Agama, 24, 635–646. Retrieved from https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Harahap, A. (2018). Integrasi alquran dan materi pembelajaran kurikulum sains pada tingkat sekolah di indonesia: langkah menuju kurikulum sains berbasis alquran. Jurnal Penelitian Medan Agama. Retrieved from http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/medag/article/view/3963
Imamuddin, M. (2022). Merancang Model Pembelajaran Matematika Kontekstual Islami Berbasis Literasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al-Qalasadi, 6(1), 75–89. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v6i1.4132
Imamuddin, M., Isnaniah, & Hayatun Nufus. (2023). Integrasi Islam Dalam Pembelajaran Matematika : Perspektif Calon Guru Matematika Pada Perkuliahan Micro Teaching. Ta’diban: Journal of Islamic Education, 3(2), 32–40.
Imamuddin, M., & Isnaniah, I. (2023). Peranan Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Matematika. Kaunia : Integration and Interconnection of Islam and Science Journal, 19(1), 15–21. https://doi.org/https://doi.org/10.14421/kaunia.3975
Kemdikbud. (2018). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. In Jakarta: Kemdikbud.
Khikmawati, N. (2020). Pemberdayaan Berbasis Religi: Melihat Fungsi Masjid Sebagai Ruang Religi, Edukasi dan Kultural di Masjid Darusa’adah, Kota Bandung. IMEJ: Islamic Management and Empowerment Journal, 2(2), 203–224. https://doi.org/10.18326/imej.v2i2.203-224
M. Imamuddin, Isnaniah, & Ismail. (2023). The Role Of Spiritual Intelligence Of Students In Mathematical Learning. FIKROTUNA; Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 17(01), 21–34. https://doi.org/http://ejournal.kopertais4.or.id/madura/index.php/fikrotuna/article/view/6210
Mahariah, M. (2023). Internalization of Religious Values for Elementary-Age Children in Integrated Islamic Elementary School. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(2), 1425–1433. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i2.2507
Marhummah, U., & Mariana, N. (2020). Eksplorasi Konsep Geometri Sekolah Dasar Pada Arsitektur Multikultural Masjid Auliya Sentono Gedong Kediri. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 08(03), 418–429. Retrieved from https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/39/article/view/34681
Maya Nurjanah. (2021). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran Matematika Di Madrasah Ibtidaiyyah. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 13(2), 38–45. https://doi.org/https://doi.org/10.47435/al-qalam.v13i2.741
Mutakalim. (2020). Integrasi Sikap Spiritual dan Sikap Sosial dalam Pendidikan Islam. AL-ISHLAH Jurnal Pendidikan Islam, 18(2), 211–231. https://doi.org/https://doi.org/10.35905/alishlah.v18i2.1524
Nisa, A. Z., Abdussakir, A., & Rofiki, I. (2023). Integration of Islamic values in mathematical modeling through Model Eliciting Activities Based Learning. International Journal on Teaching and Learning Mathematics, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.18860/ijtlm.v6i1.19686
Nurhalisa, T., Alghofiati, Z. A., & Fadiana, M. (2022). Etnomatematika pada masjid aschabul kahfi perut bumi Al Maghribi Tuban sebagai konsep geometri di sekolah dasar. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(2), 180. https://doi.org/10.33387/dpi.v11i2.5071
Oemar Hamalik. (2014). Pengembangan Kurikulum: Dasar-Dasar Dan Pengembangan. Bandung: Mandar Maju.
Pebria, W., Imamuddin, M., Isnaniah, & Ismirawati. (2023). Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Integrasi Nilai-Nilai Islam. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 99–107. https://doi.org/https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v4i2.2246
Prastowo, A. I., Suharto, T., & Widodo, S. A. (2023). Harmonizinng Knowledge Integration : Insights from Amin Abdullah and Nidhal Guessom in Pesantren-Based Higher Education. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(3), 3109–3119. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.3703
Putra, A., & Rumondor, P. (2019). Eksistensi Masjid Di Era Rasulullah. Tasamuh, 17(1), 245–264. https://doi.org/10.20414/tasamuh.v17i1.1218
Rahmi, Y., Wahyuni, C., Safitri, H., Aqsa, A. N., Nasrullah, A., Isnaniah, & M. Imamuddin. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 22–31. https://doi.org/https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v4i1.1626
Rashed, Z. N., & Halim, A. H. (2021). Integrated And Holistic Education System As Fundamental Approach Towards Quranic Generation Outcome. Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 6(1), 72. https://doi.org/10.30983/educative.v6i1.3701
Rifa’i, A. (2016). Revitalisasi Fungsi Masjid Dalam Kehidupan Masyarakat Modern. Universum, 10(2), 155–163. https://doi.org/10.30762/universum.v10i2.256
Rosadi, B. F. (2014). Masjid Sebagai Pusat Kebudayaan Islam. Jurnal An Nur, 6(1), 127–148. Retrieved from https://jurnalannur.ac.id/index.php/An-Nur/article/view/44
Sarah, M., Imamuddin, M., & Aprianto. (2024). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 3(1), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/koloni.v3i1.572
Sari, D. R., Imamuddin, M., & Financhi, W. (2023). Integration of Islamic Values in Mathematics Learning Using Models Discovery Learning in Junior High School. Al-Hashif: Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Islam, 1(2), 108–116. https://doi.org/https://jurnal.staiyastispadang.ac.id/index.php/Al-Hashif/article/view/20
Setiawan, A., & Thohir, M. (2016). Pembelajaran Matematika Dasar Berintegrasi Keislaman Untuk Meningkatkan Sikap Religiusitas Siswa. The Dynamics of Malay Islamic World Responding to Contemporary global Issues. Proceeding International Seminar, 155–165.
Supriatna, C., & Handayani, S. (2021). Ungkapan Bentuk dan Makna Filosofi Atap Masjid Raya Sumatera Barat, Padang, Indoneia. Jurnal Arsitektur Zonasi, 4(2), 307–316. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jaz.v4i2.32964
Zulfikar, F. (2021). Masjid Raya Sumatera Barat, Punya Desain Unik hingga Terpilih Jadi yang Terbaik di Dunia. DetikEdu, p. 5875363.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4724
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 M. Imamuddin, Isnaniah Isnaniah
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.