Case Study of Tantrum Behavior in Early Childhood

Tri Nola Mulfiani, Rakimahwati Rakimahwati

Abstract


Emotional development in childhood is a determinant of the attitude and behaviour of children in the future. Not optimally developing children's emotional abilities will cause negative emotions in the form of tantrums. This study aims to describe the tantrum behaviour of children. The purpose of this study was to investigate what causes children to throw tantrums and what parents and educators may do to reduce the occurrence of these outbursts. This research employed a descriptive analysis of a case, or a case study, of two group B children, aged five and six, with tantrum behaviour issues in one of the kindergartens in Bukittinggi City. Two youngsters, RKW and ZP, were studied for their tantrum behaviours. Researchers identified three types of tantrums: manipulative, vocal irritation, and temperamental. When it comes to a child's personal growth, parents and educators play crucial roles. However, parents and instructors can handle toddlers prone to tantrums in one of two ways: either keep a close check on them or ignore them entirely. Once the child has calmed down, they are given simple, straightforward guidance. Hugs are the final piece of advice that parents and teachers may give.

Keywords


Children Behaviour; Early childhood; Tantrum

Full Text:

PDF

References


Ansari, Y., Utam, I. D., Batubara, Y., & Suwandi. (2023). Peran Guru Dalam Menghadapi Anak Tantrum di Sekolah PAUD At-Tadris : Journal of Islamic Education. At-Tadris : Journal of Islamic Education, 2(1), 14–19. https://doi.org/10.56672/attadris.v2i1.51

Effendy, H. V., & Sari, S. M. (2022). Efektifitas Pola Asuh Orang Tua Dengan Kejadian Temper Tantrum Pada Anak Usia 3-4 Tahun. Journals of Ners Community, 13(1), 18–26. https://doi.org/10.55129/jnerscommunity.v13i1.1635

Falaah, Miftakhul, Nirfadhilah, I. (2021). Modifikasi perilaku anak usia dini untuk mengatasi temper tantrum pada anak. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 76. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpa/article/view/28831/15926

Fikriyah, A. T., & Syafi’i, I. (2021). Peran Bimbingan Konseling Dalam Mengatasi Anak Temper Tantrum. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 127–140. https://doi.org/10.21154/wisdom.v2i2.3077

Hudaibiyah, A., & Mas’udah. (2022). Hubungan Komunikasi Orang Tua Dengan Perilaku Tantrum Pada Anak Usia 4-6 Tahun Arshanellya. Jurnal Pendidikan AURA (Anak Usia Raudhatul Atfhal), 3(2), 1–13. https://repository.ung.ac.id/skripsi/show/841418028/hubungan-komunikasi-orang-tua-dengan-temper-tantrum-pada-anak-usia-prasekolah-di-desa-mamungaa-timur-kecamatan-bulawa.html

Hurlock, E. B. (2011). Psikologi perkembangan : suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Erlangga.

Jiu, C. K., Hartono, H., Amelia, L., Surtikanti, S., Gusmiah, T., Wuriani, W., Usman, U., Pratama, K., & Jhoni Putra, G. (2021). Perilaku Tantrum pada Anak Usia Dini di Sekolah. Jurnal Pelita PAUD, 5(2), 262–267. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v5i2.1317

Khairiah, D. (2018). Assesmen Perkembangan Sosio-emosional Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Pedoman Penilaian Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini (K. Yulaelawati, Ella & Restuningsih (ed.); 1st ed.). Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.Anak Usia Di. Al Athfal, 1(1), 1–22.

Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(1), 92–105. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35

Kirana, R. (2013). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Temper Tantrum pada Anak Pra Sekolah (Studi Kasus di Dusun Ngemplak). Skripsi Jurusan Psikologi Fakultas Ilmu Pendidikan.

Maghfiroh, S., & Suryana, D. (2021). Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini Di Pendidikan Anak Usia Dini. Pendidikan Tambusai, 5(1). https://jptam.org/index.php/jptam/article/download/1086/1020

Mulfiani, T. N., Suryana, D., & Mahyuddin, N. (2022). Studi Kasus Permasalahan Sosial Anak Hiperaktif di Taman Kanak-Kanak, Bukittinggi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Mulyasa. (2012). Manajemen Paud. Remaja Rosdakarya Offset.

Ngura, E. T., Go, B., & Rewo, J. M. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(2), 118–124. https://doi.org/10.38048/jipcb.v7i2.94

Putri, astuti ardi. (2021). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Perilaku Tantrum Pada Anak Di Tk Bunda Dharmasraya. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 37–42.

Rahmat, S. A., Mulyana, E. H., & Elan. (2022). Deteksi Dini Perkembangan Emosional Anak Usia 3-4 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini Sindi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(20), 1349–1358.

Rakimahwati. (2012). Model Pembelajaran Sambil Bermain Pada Anak Usia Dini. UNP Press.

Rifdatul, Martati, B., & Rahayu, A. P. (2021). Analisis Penyebab Temper Tantrum Pada Anak Usia Dini Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 52 Surabaya. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1).

Rohmah, N. A. N. (2021). Modifikasi Perilaku Tantrum Melalui Permainan dan Metode Time-Out pada Anak Usia Dini. Early Childhood Education and Development Journal, 3(2), 93–101. https://jurnal.uns.ac.id/ecedj

Sari, E., Rusana, R., & Ariani, I. (2019). Faktor Pekerjaan, Pola Asuh dan Komunikasi Orang Tua terhadap Temper Tantrum Anak Usia Prasekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan Anak, 2(2), 50. https://doi.org/10.32584/jika.v0i0.332

Sari, P. P., Sumardi, S., & Mulyadi, S. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 157–170. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27206

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sujiono, Y. N. (2011). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks Macanan Jaya Cemerlang.

Sukatin, S., Chofifah, N., Turiyana, T., Paradise, M. R., Azkia, M., & Ummah, S. N. (2020). Analisis Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(2), 77–90. https://doi.org/10.14421/jga.2020.52-05

Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Simulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Kencana.

Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini ( Konsep dan Teori). Bumi Aksara.

Yamin, M., & Sanan, J. S. (2013). Panduan PAUD Pendidikan Anak Usia Dini. Gaung Persada Press Group.

Yiw’Wiyouf, R. M. S., Ismanto, A. Y., & Babakal, A. (2017). Hubungan Pola Komunikasi Dengan Kejadian Temper Tantrum Pada Anak Usia Pra Sekolah Di Tk Islamic Center Manado. Jurnal Keperawatan UNSRAT, 5(1), 110265.

Yulia, R., Suryana, D., & Safrizal, S. (2021). Manipulatif Tantrum: Strategi untuk Mewujudkan Keinginan Anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.14421/jga.2021.61-01

Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif Dan Penelitian Gabungan. Kencana.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.4173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Tri Nola Mulfiani, Rakimahwati Rakimahwati

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.