The development of Interactive Multimedia for Elementary School Students

Vivi Mairina, Hadiyanto Hadiyanto

Abstract


The study aims to develop interactive multimedia effectively used in Theme 4 and theme 5 in the semester I in Grade V of elementary school with valid, practical and effective criteria. The type of research is research and development using the 4-D Thiagarajan model through four stages, namely design, define, develop, and disseminate. The instrument used is the instrument of validity, practicality, and effectiveness. Data analysis using a Likert scale by looking at the analysis of validation, practicality, and effectiveness. The limited trial was carried out on the fifth-grade students of SDN 08 Sungai Rumbai with 21 students. The results show that interactive multimedia-based learning media in the first semester of fifth-grade elementary school have met the valid, practical, and effective categories to improve students’ learning outcomes.


Full Text:

PDF

References


Arham, U. U., & Dwiningsih, K. (2016). Keefektifan Multimedia Interaktif Berbasis Blended Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 4(2), 111. https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v4i2.89

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Arwanda, P., Irianto, S., & Andriani, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas Iv Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 193. https://doi.org/10.35931/am.v4i2.331

Astini, N. K. S. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Lembaga Penjaminan Mutu STKIP Agama Hindu Amlapura, 11(2), 13–25.

Asyhar, R. (2012). Kreatif mengembangkan media pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.

Aulia, A., & Masniladevi, M. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 602–607.

Hadiyanto, H. (2004). Mencari sosok desentralisasi manajemen pendidikan di Indonesia. Rineka Cipta.

Harun, G. J., & Fitria, Y. (2020). Desain Multimedia Interaktif Berbantuan Software Adobe Flash CS6 untuk Siswa Kelas V SD. 8.

Hayumuti, Herawati Susilo, S. M. (2016). Penggunaan Multimedia CD Interaktif Dalam Peningkatan Aktivitas Dan Hasil. Jurnal Pendidikan, 1, 1437–1441.

Herawati, N., & Hadiyanto, H. (2019). Pemanfaatan Smart Tree Photosynthesis untuk Meningkatkan Hasil Belajar I PA Siswa Kelas V SDN 11 Air Kalam. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, XIX(1), 65–71.

Indra, W., & Fitria, Y. (2021). Pengembangan Media Games IPA Edukatif Berbantuan Aplikasi Appsgeyser Berbasis Model PBL untuk Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Siswa Sekolah …. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika Dan …, 9(1), 59–66. https://doi.org/10.25273/jems.v9i1.8654

Indriana, D. (2011). Ragam alat bantu media pengajaran. Yogyakarta: DIVA press.

Janah, S. N. (2015). Pengaruh penggunaan multimedia articulate storyline dalam meningkatkan hasil pembelajaran fiqih di Madrasah Aliyah Negeri 3 Kediri. Universitas Negeri Islam Maulana Malik Ibrahim.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949

Priandana, V., & Asto B, I. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbantuan Software Macromedia Flash Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Macam-Macam Gerbang Dasar Rangkaian Logika Di Smk Negeri 2 Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 4(1), 177–181.

Putra, I. E. (2014). Teknologi media pembelajaran sejarah melalui pemanfaatan multimedia animasi interaktif. Jurnal TeknoIf, 1(2).

Qomariyah, H. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Ict (Information, Communication, and Technology) Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X Pada Pembelajaran Ekonomi Di Sman 1 Banguntapan. 197.

Rafmana, H., & Chotimah, U. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas XI Di SMA Srijaya Negara Palembang. Jurnal Bhinneka Tunggal Ika, 05(1), 52–65.

Sumiati, A. (2009). Metode pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Thiagarajan, S. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook.

Widiansyah, A., Sitasi, C., Widiansyah, :, Peranan, ), Daya, S., Sebagai, P., & Penentu, F. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala, 18(2), 229–234.

Wungguli, D., & Yahya, L. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Berbasis Information and Communication Technology (ICT) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Dimensi Tiga. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(1), 41–47. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v1i1.5376

Yasin, A. N., & Ducha, N. (2017). Feasibility Theoretical of Interactive Multimedia Based Articulate Storyline of Human Reproductive System Material for Senior High School Xi Grade. 3(3), 571–579.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i2.1801

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Vivi Mairina, Hadiyanto Hadiyanto

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.