An Investigation of Islamic Students' Learning Habits

Akrim Akrim

Abstract


Students at a High School in Medan, North Sumatra, who are taking part in an Islamic Education program, are being studied to determine which factors influence their learning habits. Descriptive research is used in this study. During January and February 2020, this study was carried out. This study included 212 students from XI and XII levels. In this study, questionnaires were used to collect data on students' following Islamic Education classes. Islamic education subjects in grades XI and XII were the most popular subjects for students to join a working group on. At the same time, independent study at home was the least popular learning method.


Keywords


Analysis, Islamic Education Subject, Learning Habits

Full Text:

PDF

References


Anggara, H. A. (2017, November). Pemahaman Pendidikan Jasmani Dan Pendidikan Olahraga Dalam Meningkatkan Derajat Kesehatan. In Seminar Nasional Pendidikan Olahraga (Vol. 1, No. 1, pp. 430-438).

Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(2).

Dachmiati, S. (2017). Program bimbingan kelompok untuk mengembangkan sikap dan kebiasaan belajar siswa. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 10-21.

Hakim, M. N. (2019). Manajemen Hubungan Masyarakat Dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan (Studi Kasus di SMK Negeri 1 Dlanggu Mojokerto). Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 121-139.

Hanafy, M. S. (2014). Konsep belajar dan pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(1), 66-79.

Jaya, T. P., & Suharso, S. (2018). Persepsi Siswa Tentang Faktor yang Mempengaruhi Disiplin Belajar Pada Siswa Kelas XI. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 7(3), 30-35.

Kurniawati, R., & Irawan, S. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua terhadap Kebiasaan Belajar Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 21-29.

Nugraha, M. L. (2015). Pengaruh persistensi diri dan kebiasaan belajar terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika di SMP Swasta Jakarta Timur. Research and Development Journal Of Education, 2(1).

Nugraheni, D. (2017). Analisis kesulitan belajar mahasiswa pada mata kuliah mekanika. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 5(1), 23-32.

Oktariani, O. (2018). Peranan Self Efficacy Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Psikologi Kognisi, 3(1), 45-54.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.

Sarnoto, A. Z. (2012). Belajar dalam Perspektif Psikologi dan Islam. Madani Institute, 1(2), 41-50.

Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh minat dan kebiasaan belajar siswa terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2).

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh minat belajar terhadap prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Sulastri, S. S., & Setiawan, N. (2013). Pengaruh konsep diri dan kebiasaan belajar terhadap hasil belajar akuntansi siswa kelas XI ips madrasah aliyah negeri yogyakarta II tahun ajaran 2011/2012. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.1043

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Akrim

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.