Development of Interactive Articulate Storyline Media to Enhance Learning Interest in Pancasila Education for Fourth-Grade Elementary Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adhiana, V. I., Yuniawatika, Y., Ahdhianto, E., & Wantoro, J. (2022). Interactive Media Development Using Articulate Storyline-Based Instructional Games for Teaching Fractions. Profesi Pendidikan Dasar, 9(1), 15–27.
Aisah, R. N., Masfuah, S., & Rondli, W. S. (2022). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar PPKn di SD. Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8, 671–685.
Arikunto, S. (2017). Pengembangan Instrumen Penelitian dan Penilaian Program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Arikunto, S. (2018). Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Firdausa, S., & Wicaksono, V. D. (2023). Pengembangan Media Interaktif “ Gasiba ’’ Menggunakan Articulate Storyline 3 Muatan Pendidikan Pancasila Pada Materi Keragaman Sosial Budaya Di Indonesia Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar (JPGSD), 11(10), 2152–2161.
Fitriani, D. K., Supeno, S., Wahyuni, D., & Rahayuningsih, R. (2022). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Pembelajaran Ipa Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Literasi Sains. Jurnal Eduscience, 9(2), 294–304.
Hadad, M. K., Kartinah, K., Pramasdyahsari, A. S.(2023). Pengembangan Media Hampers Asean pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas 6 SD Supriyadi Semarang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 4390–4396.
Hatami, W. (2020). Anime Doraemon Sebagai Sumber Pembelajaran PKn. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(2).
Indira, A., Saputri, D., Wahyu, E., Pangestu, P., Widodo, S. T., Wahyuni, I., & Andayani, T. W. (2023). Penerapan Media Inovatif Berbasis Problem Based Learning sebagai Upaya Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(6), 3548–3558.
Jenahut, K. S., & Lake, A. C. O. R. (2023). Articulate Storyline-Based Learning Media Loaded with Local Wisdom Values in Historical Narrative Text Material for Elementary School Students. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 7(3), 566–578.
Juhaeni, J., Saffarudin, S, & Salsabila, Z.(2021). Articulate Storyline Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Untuk Peserta didik Madrasah Ibtidaiyah. AULADUNA:Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8 (2), 150.
Khairunisa, W., & Damayanti, S. (2023). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan bagi Suatu Negara pada Generasi Milenial Abad-21. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 9(1), 35.
Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Majid, A. F., & Kawuryana, S. P. (2023). Articulate Storyline 3 Interactive Media to Increase Learning Interest and Activeness of Fifth Grade Elementary School Students. Jurnal IImiah Sekolah Dasar, 7(4), 740–751.
Miterianifa, M., Ashadi, A., Saputro, S., & Suciati, S. (2021). Higher Order Thinking Skills in the 21st Century: Critical Thinking. EAI Research Meets Innovation.
Mufidah, E., & Khori, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid 19. Ibtida’Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 124–132.
Nurmala, S., Triwoelandari, R., & Fahri, M. (2021). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 pada Pembelajaran IPA Berbasis STEM untuk Mengembangkan Kreativitas Siswa SD/MI. Jurnal Basicedu, 5(6), 5024–5034.
Pramugita, C., Listyaningrum, B. D., Kusuma, R. O., & Indah, N. (2023). 2023 Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline Penggunaan Media Interaktif Youtube dan Quizizz Paper Mode Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Lemahireng 05 Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila 2023 Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 245–254.
Rahmawati, R. K. N. (2024). Minat Belajar (Konsep Dasar,Indikator & Faktor-Faktor yang Memengaruhi). Malang: CV.Literasi Nusantara Abadi.
Ramadhan, W., Meisya, R., Jannah, R., & Zarkasi, K. (2023). E-modul Pendidikan Pancasila Berbasis Canva Berbantuan Flip PDF Profesional untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. JP2SD (Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar), 11(2), 178–195.
Rianto, R. (2020). Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3. Indonesian Language Education and Literature, 6(1), 84.
Safitri, M., Sarman, F., Rosadi, A., Hidayah, N., Kalifah, D. R. N., Dailami, Atikah, C. (2023). Pengembangan Media pembelajaran. Sumatra Utara: PT Mifadi Mandiri Digital.
Sari, R. K., & Harjono, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 122.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Sunaryati, T., Sudharsono, M., & Misbah. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan untuk Meningkatkan Minat Belajar di Sekolah Dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 7(3).
Suseno, P. U., Ismail, Y., & Ismail, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Video Interaktif berbasis Multimedia. Jambura Journal of Mathematics Education, 1(2), 59–74.
Zahwa, F. A. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i3.7098
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Junita Dewi Afiyah, Susilo Tri Widodo
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




