How Islamic Education Synergizes with Semi-Military Education in Compulsory Boarding Programs: Evaluative Studies in Compulsory Boarding Programs in Vocational High Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditya, M. F., & Rahmadi, D. (2020). Studi Model Pembelajaran Sejarah di SMA Taruna Nusantara. Estoria: Journal of Social Science and Humanities, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.30998/je.v1i1.463
Aliska, H. (2022). Integrasi Materi Pendidikan Agama Islam Terhadap Ilmu-Ilmu Rasional di Sekolah Menengah Pertama. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan dan Kemasyarakatan, 13(2), Article 2. https://doi.org/10.62815/darululum.v13i2.84
Aminuddin, M. (2020). Hubungan Antara Kualitas Tidur Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Akademi Keperawatan Pemprov Kaltim Samarinda. Jurnal Kesehatan Pasak Bumi Kalimantan, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.30872/j.kes.pasmi.kal.v1i1.3618
Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. PUSTAKA PELAJAR.
Deksa Ira Lindriyati, S. Pd. (2020). Evaluasi Program Boarding School Model Goal Free Evaluation.
Effendi, M. (2021). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Citra Lembaga di Lembaga Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.21154/sajiem.v2i1.40
Faiz, F. R. F., Nurhadi, N., & Rahman, A. (2021). Pembentukan Sikap Disiplin Siswa Pada Sekolah Berbasis Asrama. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 309–326. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.902
Fitria Silvi. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Program Boarding School Man 4 Jakarta. In Tesis.
Gudiño León., A. R., Acuña López., R. J., & Terán Torres., V. G. (2021). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. 6.
Hamdayama, J. (2016). Metodologi Pengajaran (Suryani, Ed.; Edisi Pert). Sinar Grafika Offset.
Hanafiah, H., Sauri, R. S., Nurhayati Rahayu, Y., & Arifudin, O. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru melalui Supervisi Klinis Kepala Sekolah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4524–4529. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.1049
Haryanti, A. (2022). Kiat Sukses Melaksanakan Praktek Kerja Lapangan di Masa Pandemi Covid-19. Pascal Books.
Hidayat, T., Rizal, A. S., & Fahrudin, F. (2018). Pendidikan dalam Perspektif Islam dan Peranannya dalam Membina Kepribadian Islami. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.22373/jm.v8i2.3397
Ifnaldi, I. (2021). Pendidikan Kecakapan Hidup. Dar El-Ilmi : Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.52166/darelilmi.v8i2.2911
Ismail, M. J. (2021). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan dan Menjaga Kebersihan di Sekolah. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i1.67
Junaedi, I. (2019a). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.
Junaedi, I. (2019b). Proses Pembelajaran yang Efektif. JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research), 3(2), Article 2.
Kementerian Agama RI. (2009). Al-Qur’an Terjemah dan Asbabun Nuzul. Al-Hanan.
Laela, F., Filsafat, R., Pendidikan, S., Pendidikan, K., & Uny, F. (2019). Pendidikan Kedisiplinan Bagi Santri Di Asrama Mts Muallimaat Muhammadiyah Yogyakarta Disciplinary Education for Student in Muallimaat Muhammadiyah Yogyakarta Islamic Junior Boarding School. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 8(2), 78.
Li, J., & Xue, E. (2023). Dynamic Interaction between Student Learning Behaviour and Learning Environment: Meta-Analysis of Student Engagement and Its Influencing Factors. Behavioral Sciences, 13(1), Article 1. https://doi.org/10.3390/bs13010059
Lubis, M. A. (2020). Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: (PPKN) DI SD/MI: Peluang dan Tantangan di Era Industri 4.0. Prenada Media.
Magdalena, I., Ridwanita, A., & Aulia, B. (2020). Evaluasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(1), 117–127.
Mahartika, I. R. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Semi Militer Akademi Maririm Sapta Samudra Padang. Curricula : Journal of Teaching And Learning, 5(1), 14–30. https://doi.org/10.22216/jcc.2020.v5i1.5078
Mahmudah, F. N. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif Manajemen Pendidikan Berbantuan Software Atlas.Ti Versi 8. UAD PRESS.
Najmuddin, N., Fauzi, F., & Ikhwani, I. (2019). Program Kedisiplinan Siswa di Lingkungan Sekolah: Studi Kasus di Dayah Terpadu (Boarding School) SMA Babul Maghfirah Aceh Besar. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(02), Article 02. https://doi.org/10.30868/ei.v8i2.430
Nareswari, A., & Inayati, N. L. (2022). Pembentukan Karakter melalui Program Trenclass di SMA Muhammadiyah Wonosobo. Jurnal Keilmuan Dan Keislaman, 152–163. https://doi.org/10.23917/jkk.v1i3.22
Nurbaya, S. (2020). Manajemen Sumberdaya Manusia di Era Revolusi Industri 4.0. Nas Media Pustaka.
Nurdiana, S., Pertiwi, F. D., & Dwimawati, E. (2020). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Pengalaman Bullying di SMK Negeri 2 Bogor Provinsi Jawa Barat Tahun 2018. PROMOTOR, 3(6), Article 6. https://doi.org/10.32832/pro.v3i6.5567
Resdati, R., & Hasanah, R. (2021). Kenakalan Remaja Sebagai Salah Satu Bentuk Patologi Sosial (Penyakit Masyarakat). Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalaindonesia.v1i3.614
Salirawati, D. (2021). Identifikasi Problematika Evaluasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.24246/juses.v4i1p17-27
Setyorini, A., & Kuncoro, J. (2020). Hubungan Antara Kecerdasan Emosi dengan Tingkat Stress Terhadap Program Wajib Asrama dan Pendidikan Semi Militer pada Taruna Politeknik Ilmu Pelayaran Semarang. Proyeksi, 14(1), Article 1. https://doi.org/10.30659/jp.14.1.63-73
Sholeh, M. I. S., Nur, E., & Junaris, I. (2023). Evaluasi dan Monitoring Manajemen Pembelajaran Pendidikan Islam dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Refresh: Manjemen Pendidikan Islam, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.59064/rmpi.v1i2.23
Siburian, B. P., Nurhasanah, L., & Fitriana, J. A. (2021). Jurnal Global Citizen. Jurnal Global Citizen Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 103–119.
Siregar, S. K., Lubis, S. A., & Syukri, M. (2023). Evaluasi Program Bimbingan Konseling di SMK Penerbangan PBD Medan. Research and Development Journal of Education, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19515
Sokhifah Nikmah Maulidah, Budiono, W. kurniawan. (2022). PENGARUH BUDAYA SEMI MILITER TERHADAP WAWASAN. 7(November), 174–182.
Syahira, S., & Cahyaningtyas, I. (2019). Pembinaan Semi Militer Sebagai Upaya Mengatasi Degradasi Moral Terhadap Anak Didik Pemasyakataan. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 1(1), 93. https://doi.org/10.14710/jphi.v1i1.93-105
Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Deepublish.
Widiyani, M. N., Sudadio, & Fauzi, A. (2019). Efektivitas Kegiatan Ekstrakurikuler Seni Tari Ahlan Wasahlan Dalam Mengembangkan Bakat Menari Warga Belajar Paket C Di PKBM Al-Firdaus Kramatwatu Kabupaten Serang-Banten. Jurnal E-Plus Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 4(1), 1–23.
Zakaria, M. A., Afriani, V., & Zakaria, KH. M. (2020). Metodologi penelitian kualitatif, kuantitatif, action research, research and develoment (R and D). Yayasan Pondok Pesantren Al- Mawaddah Warrahma.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.4506
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Dinarti Srie Handayani, Sahraini, Sukirman
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




