Parenting Factors on Early Childhood Self-Confidence

Novela Rifa, Rakimahwati Rakimahwati

Abstract


Developing children's self-confidence from an early age helps build rational thought processes, solve problems, increase achievement and performance levels and make good decisions in the future. This study aims to describe the parenting factors that trigger children's lack of confidence. This greatly impacts children's emotional and social development in their environment to provide several interventions to develop children's self-confidence. The subjects in the study of family factors on self-confidence in early childhood were two children in group B. The type of research used is a qualitative descriptive approach. Data collection using observation and interview techniques. Children who lack confidence may find it difficult to interact with other peers. The results showed that there are several factors of parenting patterns on children's self-confidence, such as authoritarian parenting, gender bias and parental knowledge.  Parents and teachers play an important role in directing, motivating, and directing children to dare to perform in front of the class, talk to peers, and socialize with others. Then form interventions with play while learning that parents can do with children at home in order to develop children's self-confidence.

Keywords


Self-confidence, Parenting, Early childhood

Full Text:

PDF

References


Adywibowo, I, P. (2010). Memperkuat Kepercayaan diri anak melalui percakapan referensial. Jurnal Pendidikan Penabur, 12(15), 40.

Cimi, A., Erlyani, N., & Rahmayanti, D. (2013). Pola Asuh Orang Tua Dengan Kepercayaan Diri Anak. Dunia Keperawatan: Jurnal keperawatan dan Kesehatan, 1(1), 57-63.

De Vega, A., Hapidin, H., & Karnadi, K. (2019). Pengaruh Pola Asuh dan Kekerasan Verbal terhadap Kepercayaan Diri (Self-Confidence). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 433-439.

Fabiani, RRM, & Krisnani, H. (2020). PENTINGNYA PERAN ORANG TUA DALAM MEMBANGUN KEPERCAYAAN DIRI SEORANG ANAK DARI USIA DINI. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 40–47.

Ferlin, M., & Putri, L. D. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini. Learning Community: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 118-123.

Hakim, T. (2002). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. PuspaSwara.

Hulukati, W. (2016). Pengembangan Diri Siswa SMA. Penerbitan Ide.

Khoiriyah, A. (2022). Analisis Dampak Kekerasan Verbal Oleh Orang Tua Terhadap Kepercayaan Diri Anak Usia 5-6 Tahun di Desa Bandardawung Kecamatan Tawangmangu Kabupaten Karanganyar (Studi Kasus).

Makarau, VVV (2022). Peran Orangtua dalam Upaya Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. EDULEAD: Jurnal Pendidikan dan Kepemimpinan Kristen, 3(2), 153–167. https://doi.org/10.47530/edulead.v3i2.113

Mardiah, L. Y., & Ismet, S. (2021). Dampak pengasuhan otoriter terhadap perkembangan sosial anak. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 82-95.

Mawarnai, A.E., Marmawi, R., & Miranda, D. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Kepercayaan Diri Anak Usia 4-6 Tahun Di TK Raudhatul Jannah Kabupaten Bengkayang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(9).

Mayar, F., Roza, D., & Delfia, E. (2019). urgensi Profesionalisme Guru PAUD dalam Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3).

Novita. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dengan Kepercayaan Diri Pada Anak Menurut Orang Tua di TK. Journal of Family, Adult and Early Chidhood Education, 1.

Nuraeni, E., Adjie, N., & Dewi, F. (2022, February). Analisis Peran Orang Tua Terhadap Kepercayaan Diri Anak Usia Dini 5-6 Tahun Eva Nuraeni. In Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta (Vol. 1, No. 1, pp. 88-102).

Nur'aini, U. (2023). Studi kasus pola asuh orang tua tunggal terhadap sikap percaya diri anak tk a di tk surabaya. PAUD Terata, 12(1), 1–5.

Padjrin, P. (2016). Pola Asuh Anak Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 5(1), 1-14.

Rahman. (2013). PERAN ORANG TUA DALAM MEMBANGUN KEPERCAYAAN DIRI PADA ANAK USIA DINI. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2).

Rahman, A., Yanuarsari, R., & Latifah, ED (2022). Pola Asuh Orang Tua Yang Berpengaruh Terhadap Kepercayaan Diri Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 83–93.

Safitri, W., Sofia, A., & Irzalinda, V. (2019). Peran orangtua terhadap kepercayaan diri anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1).

Sari, C. W. P. (2020). Pengaruh pola asuh otoriter orang tua bagi kehidupan sosial anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 2(1), 76-80.

Sofiani, I. K., & Mufika, T. (2020). Bias Gender dalam Pola Asuh Orangtua pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 766-777.

Susilo, F. N., & Sawitri, D. R. (2015). Pola asuh otoriter orang tua dan sikap terhadap bullying pada siswa kelas XI. Jurnal Empati, 4(4), 78-83.

Syamsudin, A. (2014). Pengembangan Instrumen Evaluasi Non Tes (Informal) untuk menjaring data kualitatif perkembangan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).

Ulya, N., & Diana, RR (2021). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 5(02), 304–313.

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Pustaka.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.3765

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Novela Rifa, Rakimahwati Rakimahwati

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.