Study of Science Process Skills in Lesson Plan by Prospective Biology Teachers Based on Merdeka Curriculum
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aeni, U., Chandra, E., & Muspuroh, N. (2013). Identifikasi Kesulitan Guru Biologi Dalam Melaksanakan Pembelajaran Kurikulum 2013 Di Sma Negeri 1 Susukan. Scientiae Educatia, 5(2), 165–174.
Agustina, P., Saputra, A., Anif, S., Rayana, A., & Probowati, A. (2021). Analysis science process skills and scientific attitudes of XI grade students of senior high school in biological practice. Edusains, 13(1), 1–7.
Airlanda, G. S., & Sudarisman, S. (2011). Festival Sains Dalam Pembelajaran Biologi Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Prosiding Seminar Biologi: Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi, (2001), 276–281. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/viewFile/7318/6496
Auliya, N., Swistoro, E., & Putri, D. H. (2019). Analisis Rpp Dan Pelaksanaan Pembelajaran Fisika Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 177–184. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.177-184
Ernawati, E., & Safitri, R. (2018). Analisis Kesulitan Guru Dalam Merancang Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Mata Pelajaran Fisika Berdasarkan Kurikulum 2013 Di Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 50–58. https://doi.org/10.24815/jpsi.v5i2.9817
Falahudin, I., Fauzi, M., & Purnamasari, W. (2016). Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Praktikum Biologi Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Smp Muhammadiyah 6 Palembang. Jurnal Bioilmi, 2(2), 73.
Gani, A. R. F., Zaimah, U., & Wulandari, S. R. (2020). Studi Literatur Upaya Meningkatkan Literasi Informasi Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Selama Belajar Daring Efek Covid-19. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 6(2), 129–136. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/bioilmi/article/view/6577
Hamadi, A. A. L. (2018). Pemahaman Guru Terhadap Keterampilan Proses Sains (Kps) Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Ipa Smp Di Salatiga. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 6(2), 42. https://doi.org/10.23971/eds.v6i2.935
Hamonangan, A. S., & Sudarma, I. K. (2017). Analisis Perangkat Pembelajaran Kurikulum 2013 Di Sekolah Dasar. Journal of Education Technology, 1(2), 149. https://doi.org/10.23887/jet.v1i2.11777
Ineu, S., Teni, M., Yadi, H., Asep, H. H., & Prihantini. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/444639-none-ee780f83.pdf
Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Prosiding Pendidikan Dasar Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Mahesa Centre Research, 1(1), 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidiikan Dan Humaniora), 5(1), 72. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN
Ramadhani, putri rasti, Akmam, & Yenni, D. (2019). Analisis Keterampilan Proses Sains Pada Buku Teks Pelajaran Fisika Sma Kelas Xi Semester 1. Physics Education, 12(4), 649–656.
Restu Rahayu, Rita Rosita, Yayu Sri Rahayuningsih, Asep Herry Hernawan, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. Retrieved from https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230
Salamah, U., & Mursal. (2017). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Menggunakan Metode Eksperimen Berbasis Inkuiri Pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(1), 59–65.
Sayekti, I. C., & Kinasih, A. M. (2018). Kemampuan Guru Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Pembelajaran Ipa Pada Siswa Kelas Iv B Sdm 14 Surakarta. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 93. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.4464
Sriyati*, S., Ivana, A., & Pryandoko, D. (2021). Pengembangan Sumber belajar Biologi Berbasis Potensi lokal Dadiah untuk meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(2), 168–180. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i2.18783
Suciati, R., & Astuti, Y. (2019). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Rpp) Mahasiswa Calon Guru Biologi. Edusains, 8(2), 192–200. https://doi.org/10.15408/es.v8i2.4059
Supiyati, H., Hidayati, Y., Rosidi, I., & Wulandari, A. Y. R. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Menggunakan Model Guided Inquiry Dengan Pendekatan Keterampilan Proses Sains Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Natural Science Education Research, 2(1), 59–67. https://doi.org/10.21107/nser.v2i1.5566
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 13–28. Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/index.php/semiba/article/view/13357
Turiman, P., Omar, J., Daud, A. M., & Osman, K. (2012). Fostering the 21st Century Skills through Scientific Literacy and Science Process Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, 110–116. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.253
Tyas, R. A., Wilujeng, I., & Suyanta, S. (2020). Pengaruh pembelajaran IPA berbasis discovery learning terintegrasi jajanan lokal daerah terhadap keterampilan proses sains. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(1), 114–125. https://doi.org/10.21831/jipi.v6i1.28459
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.2600
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Maesaroh Maesaroh
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.