Strengthening the Twenty-first Century Skills of University Students in Facing ASEAN Economic Community
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adiarsi, G. R., Stellarosa, Y., & Silaban, M. W. (2015). Literasi Media Internet di Kalangan Mahasiswa. Humaniora, 6(4), 470. https://doi.org/10.21512/humaniora.v6i4.3376
Alfian Cholis Purnomo. (2018). Analisis Semiotika terhadap Penggunaan Emoticon WhatsApp Dalam Komunikasi Interpersonal Antar Mahasiswa Ilmu Komunikasi Angkatan 2013. In Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Komunikasi dan Informatika Universitas Muhammadiyah Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Ali, A. O. (2014). Pemerkasaan Pemikiran Inventif di Negara Brunei Darussalam: Satu Percubaan Awal Pengajaran Dan Pembelajarannya Dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 134, 416–425. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.264
Andriani, C. (2015). Mahasiswa dan Perguruan Tinggi Dalam Era ASEAN Economic Community. Snema.
Arnentis, Y. F. A. (2018). Analisis Keterampilan Abad Ke-21 (21St Century Skills) Mahasiswa Pada Perkuliahan Teknik dan Manajemen Laboratorium Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Riau. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 21, 505–511.
Astuti, M. E. A. (2018). Dinamika Sosial Koperasi Mahasiswa. Socio – Politica, 8(2), 217–226. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Atmadja, A. T., & Saputra, K. A. K. (2018). Pengaruh Budaya Universitas Terhadap Kinerja Mahasiswa Akuntansi Dengan Kreativitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Di Perguruan Tinggi Se-Kabupaten Buleleng). Jurnal Akuntansi Aktual, 5(1), 22–30. https://doi.org/10.17977/um004v5i12018p022
Dinata, P. A. C., Rahzianta, & Zainuddin, M. (2016). Self Regulated Learning sebagai Strategi Membangun Kemandirian Peserta Didik dalam Menjawab Tantangan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan Sain, 1(1), 139–146.
Faizatul Amalia, Adam Hendra Brata, Rizki Tri Sulistyo, A. D. (2018). Analisis Tingkat Penerimaan Sistem E-Learning menggunakan Blog Gratis sebagai Alternatif Media Pembelajaran Pada Guru. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(3), 335–340. https://doi.org/10.25126/jtiik.201853640
Fayomi, O. O., Fayomi, O. S. I., Atiba, O. E., & Ayuba, A. U. (2019). Failure of the 21st century researchers in solving national economic menace: A necessity. Energy Procedia, 157, 428–434. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2018.11.207
Ginanjar, M. H. (2016). Tantangan Dan Peluang Lembaga Pendidikan Islam Di Era Masyarakat Ekonomi Asean (Mea). An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 3(2), 107–124. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v3i2.14
Haryati, S. (2016). Peningkatan Profesionalisme Dosen Di dra MEA. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–11.
Hasibuan, A. T., & Prastowo, A. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Sd/Mi. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 10(1), 26–50. https://doi.org/10.31942/mgs.v10i1.2714
Hunaepi, E Susantini, L Firdaus, T Samsuri, R. (2018). Validitas Perangkat Pembelajaran Model Inkuiri Terintegrasi Kearifan Lokal untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis dan Disposisi Berpikir Kritis Mahasiswa. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 6(2), 47–58.
Kahar, A. P. (2018). ANALISIS LITERASI DIGITAL MAHASISWA CALON GURU BIOLOGI MELALUI PROYEK VIDEO AMATIR BERBASIS POTENSI LOKAL PADA MATA KULIAH EKOLOGI TUMBUHAN. Pedagogi Hayati. https://doi.org/10.31629/ph.v2i1.330
Kurniawan, R., Haizam Mohd Saudi, M., & Raphael Wijaya, Z. (2018). The Influence of Brand Equity and STP towards Pricing Strategy and the Impact on Decision Making. International Journal of Engineering & Technology, 7(4.34), 318–326. https://doi.org/10.14419/ijet.v7i4.34.25304
Lin, M. H., Chen, H. C., & Liu, K. S. (2017). A study of the effects of digital learning on learning motivation and learning outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 3553–3564. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00744a
Lufiana, U., Martono, T., & Sudarno. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan dan Bimbingan Karir terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Pendidikan Ekonomi di Universitas Sebelas Maret pada Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(2).
Lukitasari, M., Handika, J., & Murtafiah, W. (2017). 21st Century Skills Mahasiswa Calon Guru Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNIPMA, 4, 372–378.
Malik, R. S. (2018). Educational Challenges in 21St Century and Sustainable Development. Journal of Sustainable Development Education and Research, 2(1), 9. https://doi.org/10.17509/jsder.v2i1.12266
Mallery, P., & George, D. (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference. Routledge.
Marlina, M., & Iswati, I. (2018). Pengembangan Kurikulum PTAI Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA). Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.30599/jpia.v5i1.305
Martini, E. (2018). Membangun Karakter Generasi Muda Melalui Model Pembelajaran Berbasis Kecakapan Abad 21. Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(2), 21–27. https://doi.org/10.24269/jpk.v3.n2.2018.pp21-27
Maryani, I., & Damayanti, V. (2016). Identifikasi Permasalahan Guru di Indonesia Dalam Menghadapi Asean Economic Community (AEC). Prosiding Seminar Nasional “Optimalisasi Active Learning Dan Character Building Dalam Meningkatkan Daya Saing Bangsa Di Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA).
Ninlawan, G. (2015). Effect of Academic Culture in Administration of Private School to be Ready to Asian Economic Community (AEC). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197(February), 1580–1585. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.114
Nurman, R., Hala, Y., & Bahri, A. (2018). Profil Keterampilan Metakognitif dan Sikap Ilmiah Mahasiswa Jurusan Biologi FMIPA UNM. Prosiding Seminar Nasional Biologi Dan Pembelajarannya, 371–376.
Prayitno, H. (2016). Peningkatan kapasistas sumber daya manusia (SDM) Indonesia di era Masyarakat Ekonomi ASEAN.
Putra, R. P., Wirasari, I., & Hidayatulloh, M. (2018). Perancangan Kampanye “Cekatan” Untuk Peningkatan Minat Wirausaha Pada Mahasiswa. E-Proceeding of Art & Design.
Rahmah, A. (2015). Digital Literacy Learning System for Indonesian Citizen. Procedia Computer Science, 72, 94–101. https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.12.109
Rizal. (2016). Mengajar Cara Berpikir, Meraih Ketrampilan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa Pendidikan, 390–406. http://hdl.handle.net/11617/9134
Samsul Nizar. (2016). Pendidikan Islam di Era Masyarakat Ekonomi ASEAN. Akademika, 11(1), 43–62.
Santyasa, I. W. (2018). Student centered learning : Alternatif pembelajaran inovatif abad 21 untuk menyiapkan guru profesional. Prosiding Seminar Nasional Quantum, 25, 14.
Sofi’i, I. (2018). Peranan Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Tantangan Masyarakat Economi Asean (Mea). Jurnal Madani : Ilmu Pengetahuan, Teknologi Dan Humaniora, 1(1), 103–122. https://doi.org/10.33753/madani.v1i1.6
Sukor, N. S., Osman, K., & Abdullah, M. (2010). Students’ achievement of Malaysian 21st Century Skills in Chemistry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9(December), 1256–1260. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.316
Thahroni, & Hartati, R. (2018). Pengaruh metode SCL dipadu peta konsep terhadap pemahaman bacaan dan menulis karya ilmiah dalam era MEA. Psychopolytan (Jurnal Psikologi), 2(1), 58–64.
Tuan Soh, T. M., Arsada, N. M., & Osman, K. (2010). The Relationship of 21st Century Skills on Students’ Attitude and Perception towards Physics. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 7(2), 546–554. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.10.073
Ummah, S. K., Inam, A., & Azmi, R. D. (2019). Creating manipulatives: Improving students’ creativity through project-based learning. Journal on Mathematics Education, 10(1), 93–102. https://doi.org/10.22342/jme.10.1.5093.93-102
Utami, T. K. (2016). Analisis tentang Pendidikan tan Pelatihan terhadap Peningkatan Kompetensi Pegawai Negeri Sipil Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Jurnal Mimbar Justitia, 2(1), 743–758.
van Laar, E., van Deursen, A. J. A. M., van Dijk, J. A. G. M., & de Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577–588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010
Vebrianto, R., Jannah, M., Putriani, Z., Syafaren, A., & Gafur, I. A. (2020). Comparative Analysis of Strengthening of Skills of The 21st Century Teaching Candidates in Indonesia and Malaysia. Revista Espacios, 23(41).
Vong, S. A., & Kaewurai, W. (2017). Instructional model development to enhance critical thinking and critical thinking teaching ability of trainee students at regional teaching training center in Takeo province, Cambodia. Kasetsart Journal of Social Sciences, 38(1), 88–95. https://doi.org/10.1016/j.kjss.2016.05.002
Wulan, A. R., Isnaeni, A., & Solihat, R. (2018). Penggunaan Asesmen Elektronik Berbasis Edmodo Sebagai Assessment for Learning Keterampilan Abad 21. Indonesian Journal of Educational Assesment, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.26499/ijea.v1i2.7
Zein, S., Yasyifa, L., Ghozi, R., Harahap, E., Badruzzaman, F., & Darmawan, D. (2019). Pengolahan dan Analisis Data Kuantitatif Menggunakan Aplikasi SPSS. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 1–7.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.535
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Mery Berlian, Rian Vebrianto, Alaniyah Syafaren
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.