IMPLICATIONS OF ZONATION SYSTEM AND EFFORTS TO OVERCOME STUDENTS LEARNING DIFFICULTIES
Abstract
This study aims to determine the zoning system's application for the admission of new students and determine the efforts of schools and teachers to overcome learning difficulties as a negative impact of the application of the zoning system. The research method used is descriptive qualitative with a phenomenological approach. The research object was in the Junior High Schools 1, 5, and 10 Serang City, while the data obtained through interviews with the principal and vice-principal of the school. The results showed that the zoning system's implementation for new students' admission was following government policy. The efforts schools and teachers' to helping student learning difficulties by adding learning hours for students who experience learning difficulties at schools on health protocols as part of the 'new normal' through a scheduled and limited system, the importance of parental participation in coaching and supervision of learning at home and assist their friends or seniors to understand the substance earlier learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggara, S. (2012). Ilmu Administrasi Negara (Kajian Konsep, Teori, Dan Fakta Dalam Upaya Menciptakan Good Governance). Bandung: CV Pustaka Setia
Arifin,Zainal. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya
Aris Nurlailiyah (2019). Analisis Kebijakan Sistem Zonasi Terhadap Perilaku Siswa SMP di Yogyakarta. Realita 17(1), 13-21
Ariska Pramesti Sagita Cahyani, Putri Aprilia Aini H, & Ertien Rining Nawangsari (2020). Evaluasi Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru Tingkat Smp Negeri Di Kota Surabaya. Jurnal Syntax Transformation 1(3), 1-6
Badan Pusat Statistik. (2016). Indeks Pembangunan Manusia Tahun 2016. Retrieved Form www.bps.go.id. (Diakses pada 28 September 2020)
Badan Pusat Statistik. (2019). Indeks Pembangunan Manusia Tahun 2019. Retrieved Form www.bps.go.id. (Diakses pada 28 September 2020)
Dany Miftahul Ula, & Irvan Lestari (2020). Dampak Sistem Zonasi Bagi Sekolah Menengah Pertama. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual Volume 5(1), 10-18
Difa Cucu Sabrina & Ishak. (2019). Evaluasi Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Seleksi Penerimaan peserta didik baru (PPDB) Tingkat Sekolah Menengah Atas di Kota Pekanbaru. Nakhoda: Jurnal Ilmu Pemerintahan 18(2), 92-102
Elsa Nida Pangaribuan & Nunuk Haryati, (2019). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi Penerimaan Peserta Didik Baru Jenjang SMP di Kabupaten Gresik. Inspirasi manajemen pendidikan 7(1), 1-12
Faizal Chan, Issaura Sherly Pamela, Irma Sari Sinaga, Mesariani, Rica Oktarina & Melsa Julianti, (2019). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Di Sekolah Dasar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam 6(2), 173-182
Gunarti Ika Pradewi & Rukiyati. (2019). Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Perspektif Pendidikan. JMSP: Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan 4(1), 28-34
Idrus, M. (2012). Mutu Pendidikan dan Pemerataan Pendidikan di Daerah. Psikopedagogia, 1(2), 1-10. Retrieved From https://doi.orgh/ttp://dx.doi.prg/10.12928/psikopedagogia.V1i2.4603. (Diakses pada 28 September 2020)
Irham, M & Wiyani.A.N (2013). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Ismail. (2016.) Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Aktif di Sekolah. Jurnal Edukasi 2(1), 30-43
Kartika Marini & Bambang Utoyo. (2019). Menimbang Kembali Kebijakan Sistem Zonasi: Studi Penerimaan peserta didik baru di Bandar Lampung. Administrativa 1(1), 87-100
Kementerian Pendidikan Nasional (2018). Sistem Zonasi: Strategi Pemerataan Pendidikan yang Bermutu dan Berkeadilan (16 Oktober 2018). Retrieved From http://publikasi.data.kemdikbud.go.id/uploadDir/isi_BF0CF9C3-2C2B-4A54-9734-2CB8BB80470B_.pdf (tanggal 28 Oktober 2020)
Kementerian Pendidikan Nasional, (2019). Kemendikbud Kokohkan Sistem Zonasi Untuk Pemerataan Layanan dan Mutu Pendidikan (15 Januari 2019). Retrieved From https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2019/01/kemendikbud-kokohkan-sistem-zonasi-untuk-pemerataan-layanan-dan-mutu-pendidikan. (Diakses tanggal 28 September 2020)
Kementerian Pendidikan Nasional. (2017). Penerimaan Peserta Didik Baru Pada TK, SD, SMP, SMA/SMK atau Bentuk Lain Yang Sederajat, Pub. L. No. 17 (2017). Jakarta: Permendikbud.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2018). Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, dan Sekolah Menengah Kejuruan. Pub. L. No. 51 (2018). Jakarta: Permendikbud.
Lincoln, Z., P. (2016). Educational Equality or Educational Equity. NUCD: Journal of Economic and Information Science, 60(1), 187-312.
Moh. Wahyu Rhomadhon, Afifuddi & Khoiron (2020). Implementasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Melalui Sistem Zonasi Pada Sekolah Menengah Atas (SMA) Di Kabupaten Jembrana Provinsi Bali. Jurnal Respon Publik 14(4), 25-35
Mulyadi, (2010). Diagnosis Kesulitan Belajar dan Bimbingan Kesulitan Belajar Khusus. Yogyakarta: Nuha Litera.
Kota Serang, (2019). Penerimaan Peserra Didik Baru (PPDB) Tahun 2019. Retrieved Form http://lpmpbanten.kemdikbud.go.id/siult/ppdb-kota-serang/. (Diakses pada 28 September 2020)
Nursya’baniyah Nurdin, Azhar Haq & Khoirul Asfiyak. (2019). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Mata Pelajaran Fiqih Di Smp Islam Karangploso Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam. 4(6), 13-19
Moh. Nasrulloh & Muslimin (2019) Strategi Guru Bimbingan Dan Konseling (BK) Dalam Membantu Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa MTs Daruth Tholibiin Nganjuk. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman 9(3), 359-368.
Pulungan, H. I. (2019). Implementasi Penentuan Zonasi Dalam Pemerataan Pendidikan Siswa Sma Negeri 1 Kecamatan Sayur Matinggi Kabupaten Tapanuli Selatan. Jurnal Darul ’Ilmi, 07(01), 45-59
Purwanti, D, Ira Irawati & Adiwastra (2018). Efektivitas Kebijakan Penerimaan peserta didik baru Sistem Zonasi Bagi Siswa Rawan Melanjutkan Pendidikan. Dinamika, 5(4), 3-5 Retrieved From https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/dinamika/article/view/1737. (Diakses pada 28 September 2020)
Rahmah. (2013). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Siswa Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XII IPS di MA Syarif Hidayatullah Pontianak. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora 4(1), 1-13. Retrieved From https://jurnal.untan.ac.id/index.php/JPSH/article/view/22029. (Diakses pada 28 September 2020)
Rozika Azizi, Anwar Sa’dullah & Mohammad Afifulloh (2019). Strategi Guru Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Kota Malang. VICRATINA: Jurnal Pendidikan Islam 4 (6), 102-112
Rusli, B. (2015). Kebijakan Publik Membangun Pelayanan Publik yang Responsif. Bandung: CV. Adoya Mitra Sejahtera
Safarah., A. A., & Wibowo, U. B. (2018). Program Zonasi di Sekolah Dasar Sebagai Upaya Pemerataan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Lentera Pendidikan, 21(1), 206–213. Retrieved From https://doi.Org/https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n2i6. (Diakses pada 28 September 2020)
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kemenkumham
Wahdan Najib Habiby & Saroh Nur Fiatin. (2019). Persepsi Masyarakat dan Dampak Sistem Zonasi Untuk Jenjang Sekolah Dasar di Kecamatan Serengan Kota Surakarta. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar 6(2), 225-238
Wayan Paramartha, Ni Putu Suwardani & Ni Luh Suryaningsih (2020). Pengaruh Sistem Zonasi Penerimaan peserta didik baru Terhadap Prestasi Belajar Pendidikan Agama Hindu Siswa SMP Negeri 1 Kota Denpasar Tahun Pelajaran 2018/2019. Mudra: Jurnal Seni Budaya 35(3), 283 - 295
Wiwik Angranti. (2016). Problematika Kesulitan Belajar Siswa (Studi Kasus di SMP Negeri 5 Tenggarong). Jurnal Gerbang Etam, 1(1), 28-37
Wulandari, D., Adelina Hasyim, D., & Nurmalisa, Y. (2018). Pengaruh Penerimaan peserta didik baru Melalui Sistem Zonasi Terhadap Prestasi Siswa. Kultur Demokrasi, 5(9), 13-23. Retrieved From http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/jkd/article/view/15181. (Diakses pada 28 September 2020).
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.252
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Muhamad Fauzi, Enung Nugraha
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.