The Impact of a Scramble-Based Cooperative Learning Model Using Video Media on Student Learning Outcomes

Riswan Aradea, Slamet Cahyono, Rambat Nur Sasongko, Muhammad Kristiawan, Neta Dian Lestari

Abstract


The goal of this research was to see how the scramble-type cooperative learning model based on video media affected student learning outcomes in management accounting courses. The respondents in this study were undergraduate students at Palembang University, consisting of 36 students for the experimental class and 34 students for the control class. The experimental technique is employed. The test is the data-collecting instrument. According to the study's findings, 61.12 percent of students met good criteria, 19.44 percent met very good criteria, and 19.44 percent met sufficient criteria during the teaching and learning process employing a scramble-type cooperative learning model based on video media. And the experimental class's average learning results are 80.42. In traditional learning models, 73.52 percent of the criteria are sufficient, 17.65 percent are less criteria, 5.89 percent are good criteria, and 2.94 percent are less criteria. The scramble-based cooperative learning model using video media was effective for student learning outcomes

Keywords


Learning outcomes; Learning Video; Scramble-Based Cooperative

Full Text:

PDF

References


Anshor, S. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Geografi 1. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 5–24.

Arfan Ikhsan. (2013). Akuntansi Manajemen. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53).

Artiningsih, S., Riyanto, Y., & -, H. (2019). Influence of Learning Model Type Cooperative Scramble with Picture Media on Motivation and Student’s Learning Outcomes of IPS Class 2 SDN 2 Tropodo. International Journal of Scientific and Research Publications (IJSRP), 9(7), p9174. https://doi.org/10.29322/ijsrp.9.07.2019.p9174

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran. Tarbawy : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 1. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.19459

Deviana, N. L. N., Wiarta, I. W., & Wiyasa, K. N. (2017). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Berbantuan Bahan Manipulatif Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Journal of Education Technology, 1(2), 133. https://doi.org/10.23887/jet.v1i2.11775

Farista, R., & M Ali, I. (1967). Pengembangan Video Pembelajaran. Gastronomía Ecuatoriana y Turismo Local., 1(69), 5–24.

Kahfi, K., & dkk. (2014). Pendidikan memberikan peranan penting dalam kehidupan karena pendidikan merupakan wahana untuk meningkatkan dan mengembangkan kualitas sumber daya manusia ( SDM ). Sejalan perkembangan dunia pendidikan yang semakin pesat menuntut lembaga pendi. 20.

Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14(1). https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.467

Lestari, N. D. (2017). Perbedaan Hasil Belajar Akuntansi Siswa Dalam Penerapan Konsep Psikologi Kapital Intelektual Dengan Kapital Sosial Di SMK Muhammadiyah 2 Palembang Tahun Pelajaran 2014/2015. Pendidikan Dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 1.

Luh, N., & Ekayani, P. (2021). Pentingnya penggunaan media siswa. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa, (March), 1–16.

Mubarat, H. (2016). Seni Kerajinan Lakuer Sebagai Identitas Budaya Lokal Palembang Dan Sarana Industri Kreatif Dalam. 1(2), 23–29.

Mubtadiin, J. (2021). Jurnal Mubtadiin, Vol. 7 No. 01 Januari-Juni 2021. 7(01), 247–264.

Mulyono, A., B., Abidin, Z., & Husna, A. (2019). Pengembangan media video pengoprasian bagian - bagian kamera dslr dalam mata pelajaran desain grafis percetakan. JKTP Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(4), 290–296.

Nurlaelah, N., & Sakkir, G. (2020). Model Pembelajaran Respons Verbal dalam Kemampuan Berbicara. 4(1), 113–122.

Pasani, C. F., Kusumawati, E., & Imanisa, D. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Membina Karakter Tanggung Jawab Dan Disiplin Siswa. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 178–188. https://doi.org/10.20527/edumat.v6i2.5682

Puspaningrum, W. A., Djunaidy, A., & Vinarti, R. A. (2013). Penjadwalan Mata Kuliah Menggunakan Algoritma Genetika di Jurusan Sistem Informasi ITS. Jurnal Teknik Pomits, 2(1), 127–131.

Sala, G. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble dalam Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Peserta Didik Kelas VIII B SMPK Jos Soedarso Ende. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 47–55. https://doi.org/10.37478/jpm.v1i1.345

Salam, R. (2019). Model Pembelajaran Inkuiri Sosial dalam Pembelajaran IPS. Harmony, 2(1), 7–12.

Sari, O., Arafat, Y., & Pramika, D. (2021). Pengaruh Metode Drill Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA. Neraca, 5(2), 169–181. https://doi.org/10.31851/neraca.v5i2.6960

Sigilipu, S. (2013). ISSN 2303-1174 Steffi Sigilipu, Penerapan Informasi Akuntansi Emba, 1(3), 239–247.

Subandriyo, R. F. (2019). Tadrisuna Tadrisuna. 2(1), 1–13.

Syafrina, A., Yamin, M., & Ulfa, R. F. (2008). The Influence of Scramble Cooperative Model on Fourth Grader Students ’ Learning Achievement on Whole Number Calculation. 342–348.

Teni Nurrita. (2018). Kata Kunci :Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 03(01), 171.

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. I. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735

Yudianto, A. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan 2017, 234–237.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.2315

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Riswan Aradea, Slamet Cahyono, Rambat Nur Sasongko, Muhammad Kristiawan, Neta Dian Lestari

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.