Assertive Behavior Development for Drug Abuse Prevention through Group Guidance Services

Putri Gusti Maulinsari, Diana Septi Purnama

Abstract


This study aims to determine one kind of student attitude that must be developed by students to avoid drug abuse, namely assertiveness. To develop assertiveness, counseling teachers/counselors can train them in group guidance services. This study used an experimental method with one group pre-test and post-test design, the sample used was students who have low scores on assertive behavior. Data were collected using a questionnaire assertive instrument with a Likert scale. This study contains the analysis using a statistical t-test. The results showed that the influence of group counseling services on assertive behavior for the prevention of drug abuse with t-count (7.043) > t table (1.83) with = 0.05.


Keywords


Group Guidance, Assertive, Drug abuse

Full Text:

PDF

References


Afif, R. Y., & Listiara, A. (2018). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Asertivitas Pada Remaja Di Sma Islam Sultan Agung 1 Semarang. Jurnal Empati, 7(2), 9–17.

Amriel, R. I. (2008). Psikologi kaum muda pengguna narkoba. Penerbit Salemba.

Anastia Muntazia, D. (2015). Kaitan Antara Pola Asuh Permisif Dengan Perilaku Asertif. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.

BNN. (2018). Peran Remaja Dalam Mengatasi Masalah Penyalagunaan Narkotika. BNN.

BSNP. (2016). Panduan Pengembangan Diri. Pusat Kurikulum.

Dwi, Y. (2021). Metode Statistik Jilid 1.

Elida. (2018). Konseling Kelompok. PPK UNP.

Gibson, R. L. dan, & Mitchell, M. H. . (2015). Bimbingan dan Konseling. Pustaka Pelajar.

Hamriana, H. A. (2021). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KURIKULUM 2013. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2). https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8095

Hasanah, N., Supriyono, Y., Herani, I., & Lestari, S. (2010). PENINGKATAN KEPERCAYAAN DIRI MAHASISWA MELALUI PELATIHAN ASERTIVITAS Nur Hasanah, Yoyon Supriyono, Ika Herani, dan Sumi Lestari Dosen Program Psikologi, Universitas Brawijaya. Interaktif, 1(2).

Kemandirian, P., & Ibu, P. (2015). Perbedaan Kemandirian Remaja Berdasarkan Status Pekerjaan Ibu. FamilyEdu, 1(2), 99–120.

Khiyaroh, I. (2019). Sukses dengan Bersikap Asertif Hal-Hal yang Wajib Anda Tahu Agar Tidak Mudah dipengaruhi Orang Lain. PT Adi Jaya.

Kusmiran, E. (2011). Kesehatan reproduksi remaja dan wanita. Jakarta: Salemba Medika, 21.

Majid, A. (2020). Bahaya Penyalahgunaan Narkoba. Alprin.

Mohammad, J. S. (2018). Dasar-Dasar Konseling Panduan Lengka Memahami Prinsip-Prinsip Pelaksanaan Konseling. PT. RinekaCipta.

Nuha, I. S. (2014). Hubungan Antara Perilaku Bullying Dengan.

Priyitno. (2017). Seri Panduan Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. UNPAD.

Purnamasari, L. R. (2017). Teknik-Teknik Konseling. UNNES Press.

Putri, N. (2020). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan dan Konseling Volume 5 Nomor 3 tahun 2020 ISSN : 2615-0344. 5(September), 1–6.

Sofah, D. (2017). Mengembangkan Perilaku Asertif untuk Pencegahan Penyalahgunaan Narkoba. Proceeding Seminar Dan Lokakarya Nasional Revitalisasi Laboratorium Dan Jurnal Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan Dan Konseling Berbasis KKNI, 4–6.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. ALFABETA.

Wahyu, A. D., & Muslikah. (2019). Hubungan antara konsep diri dengan perilaku asertif siswa kelas XI. Jurnal Bimbingan Konseling, 5(2), 168–182.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.1737

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Putri Gusti Maulinsari, Diana Septi Purnama

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.