The Impacts of Smartphones on Early Childhood Language Development
Abstract
This study aims at determining the impact of using smartphones on aspects of early childhood language development. This analytical descriptive study was conducted among early childhood children. Documentation was the technique for collecting the data whereas analysing the data was the library research method. Allowing children to use smartphones which are still at an early age with adequate time control, does not interfere with their language development. Children with these criteria can still develop normally. However, the undesirable effects of using smartphones outweigh the constructive effects. In conclusion, early childhood is already familiar with smartphones and is strongly dependent on them in their activities. With a high quantity of time, children’s language development is not optimal and tends to be hampered.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A, S. (2017). Smartphones make smart children? an evidence. Dalam: The impact of lifestyle modernization in child healthservice. Ikatan Dokter Anak Indonesia.
Al-Ayouby, M. F. (2017). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini Studi di PAUD dan TK. Handayani Bandar Lampung. https://onesearch.id/Record/IOS4198.27131#holdings
Al., M. et. (15 C.E.). Catherine Monk, Claudia Lugo-Candelas, Caroline Trumpff Prenatal developmental origins of future psychopathology: mechanisms and pathways Annu. Rev. Clin. Psychol, 1, 317–344.
Alia, Tesa, & I. (2018). Pendampingan Orang Tua pada Anak Usia Dini dalam Penggunaan Teknologi Digital [Parent Mentoring of Young Children in the Use of Digital Technology]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.19166/pji.v14i1.639
Anggrahini. (2013). Dinamika komunikasi keluarga penggna gadget. Universitas Ilsma Negeri Sunan Kalijaga, Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora.
Anggraini. (2018). Perbedaan Tingkat Pengetahuan Tentang Diabetes Mellitus (Dm) Tipe Ii Sebelum Dan Sesudah Diberikan Edukasi Dengan Media Audio Visual Pada Penderita Diabetes Mellitus Tipe Ii Di Dusun Sentong Desa Karangduren Kecamatan Pakisaji Kabupaten Malang. Nursing News, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.33366/nn.v3i1.822
Aswin Hadis, F. (2003). Perkembangan Anak dalam Perspektif Pendidikan Anak Usia Dini. Buletin PADU, 2(1).
Bredekamp, S. Rosegrant, T. (1992). Reaching Potentials: Appropriate Curriculum and Assessment for Your Children. Washington, DC, 1.
Catron, Carol E. & Allen, J. (1999). Early Childhood Curriculum A Creative-Play Modell. Merill, Prentice-Hall.
Corsaro, W. . (2005). The Sociology of Childhood (2nd edition), Thousand Oaks. Pine Forge Press.
Efendi, M. F. (2014). Pengaruh Gadget terhadap Anak Usia Dini. http://fuadefendi.blogspot.in/2014/01/pengaruh-gadget-terhadapperkembangan.html.
Fajariyah. (n.d.). Pendidikan Bidan Fakultas Kedokteran Universitas Airlangga. Departemen Ilmu Kesehatan Anak Fakultas Kedokteran Universitas.
Fajariyah, S. N., Suryawan, A., & Atika, A. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Anak. Sari Pediatri, 20(2), 101. https://doi.org/10.14238/sp20.2.2018.101-5
Gemi, R.S &Nyimas, H. . (2018). Hubungan Durasi Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Prasekolah Di Paud Al Ilhamiyah Cakung Jakarta Timur Tahun 2018.
Hastuti. (2012). Psikolog Perkembangan Anak. Tugu Publisher.
Jafri, Yendrizal., L. D. (2020). Gadget Dengan Perkembangan Sosial Dan Bahasa Anak Usia 3 – 6 Tahun. Prosiding Seminar Kesehatan Perintis, 3(1), 76–83.
Jati dan Herawati. (2014). Segmentasi Mahasiswa Program Studi Ilmu Komunikasi UAJY dalam Menggunakan Gadget. Journal Uajy.
Jonathan. (n.d.). Perancangan Board Game Mengenai Bahaya Radiasi Gadget Terhadap Anak. Universitas Kristen Pertra Surabaya.
Junierissa, M. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget Dalam Kehidupan. Jurnal KOPASTA, 5(2), 55–64. https://doi.org/https://doi.org/10.33373/kop.v5i2.1521
Kementerian Komunikasi dan Informatika Republik Indonesia. (2015). Indonesia raksasa teknologi digital Asia. url:Https://www.kominfo.go.id.
Khatibah. (2013). Pengembangan Perpustakaan sebagai Pusat Sumber Belajar dalam Kegiatan Instruksional pada IAIN-SU Medan. Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 7(2), 36–39. http://103.28.220.26/index.php?ref=browse&mod=viewarticle&article=298763
Mark Blades, F. C. B. dan C. O. (2013). Young children’s ability to recognize advertisements in web page designs. British journal of Develpment Pschology. British Journal of Develpment Pschology, 27(1). https://doi.org/https://doi.org/10.1348/026151008X388378
Novitasari, W. dan N. K. (2016). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Teratai 5, 5(3).
Nurmalina. (2016). Hubungan Penerapan Bahasa Indonesia dengan Pengembangan Kepribadian Peserta Didik PAUD Kualu Ceria. Obsesi, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.61
Nurmasari, A. (2016). Hubungan intensitas penggunaan gadget dengan keterlambatan perkembangan pada aspek bicara dan bahasa pada balita di kelurahan tambakrejo surabaya.
Rumini dan Sundari. (2004). Perkembangan anak dan remaja. Rineka Cipta.
Sandrawita, E. (2019). Dampak Negatif Penggunaan Gadget (Handphone) Dalam Pengelolaan Waktu Belajar Anak Usia SMP Di Rt 01 Kelurahan Pelabuhan Baru.
Sigman, K. (2011). New Frontiers In Applied Probability Exact Simulation Of The Stationary Distribution Of The Fifo M/G/C Queue Exact Simulation Of The Stationary Distribution Of The Fifo M/G/C Queue. J. Appl. Prob. Spec, 48(August), 209–213. http://www.columbia.edu/~ks20/papers/JAP-KS-Exact.pdf
Sinta, Muhamad Ali, H. (2018). Pengaruh Gadget terhadap Perkembangan Sosial Anak di TK Aisyiyah Bustanul Athfal. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(2). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/23853
Soetjingsih & Ranuh, G. (2013). Tumbuh kembang anak. edisi 2. EGC.
Sulton. (2013). Anak dan Gadget: Yang Penting Aturan Main. Nikita. Id. https://nakita.grid.id/read/027841/anak-dan-gadget-yang-penting-aturan-main?page=all
Syaodih, E. (2004). Bimbingan di Taman Kanak-kanak. Dikti Depdiknas.
Tan Paulus, F. (2016). Pengaruh Gadget dalam Interkasi Sosial Anak Usia Dini”. Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora.
Trinika, Y. (2015). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikososial Anak.
Wenty, A. (2011). tentang Keterlambatan Bicara (Speech Delay) pada Anak (Studi Kasus Anak Usia 5 Tahun). http://lib.unnes.ac.id/2802/
Widiawati, L., Sugiman, H., & E. (2014). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Daya Kembang Anak. In rosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu.
Yulia Eka Salnita, Atmazaki Atmazaki, A. A. (2019). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 3 Tahun. Obsesi, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.156
Yulsyofriend. (2013). Permainan Membaca dan Menulis Anak Usia Dini. Sukabina Press.
Yulsyofriend, Y., Anggraini, V., & Yeni, I. (2019). Dampak Gudget Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 25. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v5i1.2889
Yunita, S. dan P. S. R. (2020). Bermain Peran: Sebuah Metode untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak. Obsesi, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.509
Zemliansky, P., Wilcox, D. (2010). Design and Implementation of Educational Games: Theoretical and Practical Perspectives. IGI Global.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.765
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Nurmalina Nurmalina, Deddy Gusman
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.