Revitalization of Character Development in Civic Education Learning Management

Tjeppy Tjeppy

Abstract


This study aims to see the process of reforming education management that impacts students' character development through learning civic education to foster a sense of discipline and defend the country, so that character development is formed. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. The data triangulation analysis is strengthened by the literature related to this research. The study results explain that civics learning management improves students' ability to understand various learning methods to be more creative and innovative. Civics lessons play a role in forming student character supported by well-organized education management, improves teachers' performance in delivering civic education subjects, and develop students' ability to instill high national values through civics education.


Keywords


Character, Education, Citizenship

Full Text:

PDF

References


Annisa, N., Hasibuan, P. H., & Siregar, E. F. S. (2020). Menyanyikan Lagu Indonesia Raya sebagai bentuk Impelementasi Penguatan Pendidikan Karakter di SDS Asuhan Jaya Kota Medan. Jurnal Benderang, 1(1), 1-5. http://dx.doi.org/10.30596%2Fejoes.v1i1.4550

Arini, P. D., Matin, M., & Zulaikha, S. (2021). Curriculum management during the covid-19 emergency. Journal of Education Research and Evaluation, 5(2). doi; http://dx.doi.org/10.23887/jere.v5i2.31593

BSNP. (2010). Laporan BSNP Tahun 2010. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.

Budimansyah, D. (2006). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Portofolio. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 3(1). https://doi.org/10.21831/civics.v3i1.5736

Cahyadi, A. (2014). Menguatkan Indonesia: Revitalisasi pembelajaran pendidikan karakter. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 14(2), 357-374. https://doi.org/10.24042/ajsk.v14i2.695

Cahyono, H. (2015). Pola Pengembangan Pendidikan Karakter Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 5-12.

Dewi, R. R., Suresman, E., & Mustikasari, L. (2020). Implementasi Kebijakan Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Jurnal Edueksos (The journal of social and economics education), IX(1), 1-15.

Dhiu, K. D.,& Bate, N. 2017. Pentingnya Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi: Kajian Teoritis Praktis: 2nd Annual Proceesding STKIP Citra Bakti Bajawa NTT, 172-176.

Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa. JPIS (Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial), 23(1), 58-68. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i1.2062

Efianingrum, A. (2008). Pendidikan dan Pemajuan Perempuan: Menuju Keadilan Gender. FONDASIA, 1(9). https://doi.org/10.21831/foundasia.v1i9.5867

Ghufron, A. (2010). Integrasi nilai-nilai karakter bangsa pada kegiatan pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(3).

Hamalik, O. (2009). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hanum, A., & Meilinda, A. (2019). Studi Karakterisasi Bersahabat/Komunikatif Pada Siswa SMPN 18 Kota Jambi. Jurnal Publikasi Pendidikan, 9(2), 147-151. https://doi.org/10.26858/publikan.v9i2.9016

Haryanto, R. (2019). Tranformasi Pendidikan Abad 21 Melalui Rumah Belajar. [Online]. Tersedia di http://pena.belajar.kemdikbud.go.id/2019/07/tranformasi-pendidikan-abad-21-melalui-rumah-belajar/. Diakses pada 30 Mei 2020.

Hidayah, Y., Ulfah, N., & Suyitno. (2019). Pendekatan Pembelajaran Mata Kuliah Wajib Umum Pancasila dan Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(1), 22-33.

Inmandari, F., Yusuf, N., & Handayani, T. (2020). Revitalisasi Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Peneguhan Kesadaran Nasional Pada Siswa SMAN 01 Batu. Jurnal Civic Hukum, 5(1), 1-11. https://doi.org/10.22219/jch.v5i1.9367

Julaiha, S. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter DalamPembelajaran. Dinamika Ilmu, 14(2), 226-238.

Juliardi, B. (2015). Implementasi Pendidikan KarakterMelalui Pendidikan Kewarganegaraan. JURNAL BHINNEKA TUNGGAL IKA, 2(2), 119-126.

Karimah, M. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Madrasah Salafiyah Ibtidaiyah. IJCETS (Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies), 3(1), 49-55.

Kemendikbud. (2016). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kristini, E. (2021). Penerapan Metode Discovery Learning Dengan Pendekatan Adiksimba Untuk Meningkatkan Ketrampilan Bertanya dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Journal of Education Action Research, 5(3). http://dx.doi.org/10.23887/jear.v5i3.33109

Kurniawan, M. I. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter ke dalam Pembelajaran Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD, Jilid 1, No. 1, 37-45.

Lickona, T. (2012). Character Matters. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mustikaningrum, G., Pramusinta, L., Buamona, S. A. M. U., Cahyadi, E., & Istiqomah, W. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Terintegrasi Kurikulum Dan Metode Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 154-164. doi; https://doi.org/10.24252/10.24252/auladuna.v7i2a5.2020

Nurdiansyah, E., El Faisal, E., & Sulkipani, S. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis PowToon pada perkuliahan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15(1), 1-8. https://doi.org/10.21831/jc.v15i1.16875

Oktaviani, D. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Smp Melalui Model Pembelajaran Group To Group Exchange. Academy of Education Journal, 11(01), 1-12. https://doi.org/10.47200/aoej.v11i01.312

Prasetiyo, E., Suyatno, S., & Baswedan, A. R. (2020). Manajemen Penguatan Pendidikan Karakter Bebasis Siswa Di Sd Muhammadiyah Karangkajen Yogyakarta. Jurnal RASI, 2(1), 1-17.

Prihandini, S. D., Suryono, H., & Winarno, W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Terhadap Intellectual Skills Siswa Kelas Xi Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Sma Negeri 1 Sukoharjo. Jurnal PPKn: Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 62-71. https://doi.org/10.2019/jppkn.v8i1.72

Sari, L. D. K., & Wardani, K. W. (2021). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Digital untuk Meningkatkan Karakter Tanggung Jawab Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1968-1977. doi: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1138

Simangunsong, E. (2019). Factors determining the quality management of higher education: A case study at a business school in Indonesia. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 38(2), 215-227. doi: https://doi.org/10.21831/cp.v38i2.19685

Siregar, E., & Wirasti, R. M. K. (2021). Character education learning for high school students with a Contextual Teaching Learning (CTL) Approach in Civics Subjects in West Seram District. Journal of Education Research and Evaluation, 5(2). doi: http://dx.doi.org/10.23887/jere.v5i2.31760

Siregar, E., & Wirasti, R. M. K. (2021). Character education learning for high school students with a Contextual Teaching Learning (CTL) Approach in Civics Subjects in West Seram District. Journal of Education Research and Evaluation, 5(2). http://dx.doi.org/10.23887/jere.v5i2.31760

Suardi, S., Herdiansyah, H., Ramlan, H., & Mutiara, I. A. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMA Jaya Negara Makassar. JED (Journal of Etika Demokrasi), 4(1), 22-29.

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165-173. doi: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.251

Widodo, S. A., & Setiyawan, A. (2021). Reforming Understanding About Arabic Curriculum Management: Concept, Characteristics, and Study Area. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 5(1), 53-70. doi; https://doi.org/10.18326/lisania.v5i1.53-70

Winataputra, U. S. (2014). Diskursus aktual tentang paradigma pendidikan kewarganegaraan (Pkn) dalam konteks Kurikulum 2013. Bahan Diskusi dalam Semnas PKn-AP3KnI.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i2.726

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tjeppy Tjeppy

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.