VISUAL STUDENTS SKILL IN DRAWING TWO DIMENSIONAL IMAGINATIF

Nia Safitri, Sri Hartatik, Nafiah Nafiah, Muhammad Thamrin Hidayat

Abstract


This study aims to determine the profile of visual student skills in imaginative two-dimensional drawing. This study uses a qualitative method. The subjects of this study were students of Class IIA at SDN Jemur Wonosari 1/417 Surabaya, which were categorized based on learning styles. The instrument used to collect data in the form of a checklist of learning styles, documentation and interviews. Based on the results of imaginative drawing show subjects with visual learning styles are able to draw two-dimensional imaginative by using the elements of lines and colors well. The visual subject in the picture is already able to use straight lines, curved lines and zig-zag lines. The visual subject has also been able to project three-dimensional objects into two-dimensional images. Visual subjects look a lot using colors in drawing. The combination of primary, secondary and tertiary colors. In images, the dominant color used by visual subjects is primary colours. It can be concluded that children with visual learning styles have the characteristics of being neat, orderly, thorough and concerned with appearance, so this is in line with the results of images that look neat, harmonious and realistic.


Keywords


Skills, Imaginative Drawing, Learning Style

Full Text:

PDF

References


Febrianto, M., Setiadarma, W., & Aryanto, H. (2014). Penerapan Media Dalam Bentuk Pop Up Book Pada Pembelajaran Unsur-Unsur Untuk Siswa Kelas 2 SDNU Kanjeng Sepuh Sidayu Gresik. Jurnal Pendidikan Seni Rupa , 146.

Fitrah, & Lutfiyah. (2017). Penelitian Kualitatif Tindakan Kelas & Studi Kasus . Jawa Barat: CV.Jejak.

Gunawan. A. W. (2003). Genius Learning Strategy Petunjuk Praktis Untuk Menerapkkan Accelerated Learning . Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.

Mar'ah. (2015). Gaya Belajar dan Faktor Pengaruhnya Terhadap Pencapaian Prestasi Belajar IPA Terpadu Siswa Kelas VIII MTs Sultan Fatah Gaji Guntur Demak Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi , 13-20.

Mujayatun. (2019). Analisis Gaya Belajar Siswa Berprestasi Kelas IV SD Khadijah Surabaya. Surabaya: Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya.

Putri, H., Hasnawati, & Yuliantini. (2018). Pembuatan Karya Seni Menggambar Dekoratif pada Camping dalam Mata Pelajaran SBK Siswa SD Kota Bengkulu.Jurnal Riset Pendidikan Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar .

Rohim. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning Berdasarkan Gaya Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Peserta Didik Kelas VIII MTs Sunan Ampel Plososari Patean Kendal Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi .

Febrianto, M., Setiadarma, W., & Aryanto, H. (2014). Penerapan Media Dalam Bentuk Pop Up Book Pada Pembelajaran Unsur-Unsur Untuk Siswa Kelas 2 SDNU Kanjeng Sepuh Sidayu Gresik. Jurnal Pendidikan Seni Rupa , 146.

Fitrah, & Lutfiyah. (2017). Penelitian Kualitatif Tindakan Kelas & Studi Kasus . Jawa Barat: CV.Jejak.

Gunawan. A. W. (2003). Genius Learning Strategy Petunjuk Praktis Untuk Menerapkkan Accelerated Learning . Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.

Mar'ah. (2015). Gaya Belajar dan Faktor Pengaruhnya Terhadap Pencapaian Prestasi Belajar IPA Terpadu Siswa Kelas VIII MTs Sultan Fatah Gaji Guntur Demak Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi , 13-20.

Mujayatun. (2019). Analisis Gaya Belajar Siswa Berprestasi Kelas IV SD Khadijah Surabaya. Surabaya: Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya.

Putri, H., Hasnawati, & Yuliantini. (2018). Pembuatan Karya Seni Menggambar Dekoratif pada Camping dalam Mata Pelajaran SBK Siswa SD Kota Bengkulu.Jurnal Riset Pendidikan Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar .

Rohim. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning Berdasarkan Gaya Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Peserta Didik Kelas VIII MTs Sunan Ampel Plososari Patean Kendal Tahun Pelajaran 2014/2015. Skripsi .

Romadhon. (2012). Upaya Peningkatan Kreativitas Menggambar Imajinasi Bertema Alam Sekitar Melalui Model Pembelajaran Konstruktivistik Pada Siswa Kelas III SDN 3 Bangunsari Ponorogo.Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Skripsi .

Septiandri. (2016). Keefektifan Penerapan Metode Ekspresi Bebas Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Materi Menggambar Imajinatif Kelas III SD Negeri Jembayat 04 Kabupaten Tegal. Skripsi .

Subarjah, H., Agustin, D., & Julia. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Sinektik Terhadap Kreativitas Siswa PadaMateri Menggambar Imajinatif Mengenai Alam Sekitar. Jurnal Pena Ilmiah , 745.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung: Alfabeta.

Sukmawati, M., & Mas'udah. (2014). Permainan Sains Melalui Kegiatan Mencampur Warna Dapat Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Kelompok A TK IT Wildani Surabaya. Jurnal Paud Universitas Negeri Surabaya .

Sumanto. (2006). Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak Sekolah Dasar. Departemen Pendidikan Nasional .

Sumanto. (2006). Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.216

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Nia Safitri

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.