Application of Recitation Method on PPKn Learning to Improve Student Learning Outcome
Abstract
Specifically, the purpose of this research was to explore information, regarding the implementation of the Recitation Method in Civics learning on 10th IPS1 grade students, and improving students’ learning outcomes on 10th IPS1 grade students by applying the Recitation Method. This research used classroom action research method, conducted in two cycles, each cycle consist of one meeting. The research subjects were the students of 10th IPS1 grade students of SMA Negeri 4 Kubu Raya with simple random sampling technique. The research data collection used were observation sheets, objective tests and material summary assignments. Observation sheets used to collect data on the application of the Recitation Method in Civics learning, assignment assessment results sheets and objective tests also used to collect data on students’ learning outcomes. The research data was processed by using descriptive statistics. The results shows improvements in students’ learning outcomes by applying the Recitation Method in the percentage of 25%, based from the learning outcomes results of students who had met the Minimum Achievement Criteria. Therefore, the Recitation Method is able to be used as an effective solution for teachers in improving student learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alawiyah, S. (2021). Metode Resitasi dan Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Menulis Teks Editorial di Masa Pandemi Covid 19. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 15(1), 28-40.
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Aditya, D. Y. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2).
Ambarjaya, B. S. (2012). Psikologi Pendidikan & Pengajaran. Yogyakarta: CAPS.
Arifin, Z. (2010). Evaluasi Pembelajaran Prinsip Teknik Prosedur. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Christina Purnamasari K. Sitepu. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Media Chemsketch Dalam
Pembelajaran yang Menggunakan Metode Resitasi Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kimia di SMK Kelas XI. Jurnal Ilmiah “INTEGRITAS,” 2 (1).
Herlinda, N. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Penungasan Menulis Makalah Sejarah dengan Menggunakan Media Internet. Jurnal Pendidikan, Sains, dan Humaniora. Vol.7, No.4 September 2019. pISSN 2337-8085 eISSN 2657-0998 www.jurnal.serambimekkah.ac.id/article
Hadiyanta, N. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 43(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/jk/.
Ibrahim, M. (2000). Pembelajaran kooperatif, Surabaya. Universitas Negeri Surabaya.
Irfan, M. (2019). Pengaruh Penerapan Metode Resitasi Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SMA. BIOMA: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 1(1), 47-55.
Ismatullah, K. (2017) Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi dalam Pembelajaran Matematika Dasar. Jurnal Pendidikan Informatika. Vol. 1 No. 1. www.e-journal.hamzanwadi.ac.id/edumatic/article
Iskandar. (2012). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Referensi (GP Press Group).
Kasmir, K. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Metode Resitasi dengan Media Gambar pada Mata Pelajaran IPA Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan di Kelas VIII-1 Semester 1 SMPN 4 Bolo Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 340-350.
Khasanah, L. F. U., & Fuadiah, N. F. (2019). Penerapan Metode Resitasi Pada Pembelajaran Statistika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 81-92.
Kunandar. (2013). Penilaian autentik (Penilaian hasil belajar peserta didik berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta: Rajawali Pers
Mangkunegara, A. A. P., & Puspitasari, M. (2015). Kecerdasan emosi guru, stres kerja, dan kinerja guru SMA. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(2). https://journal.uny.ac.id/index/php/jk/issue/view/1092 DOI: https://doi.org/10/21831/jk.v45i2
Moedjiono, D. (1993). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Depatemen Pendidikan dan Kebudayaan Nasional.
Nabilah, T. & Abadi, P., A. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Seminar Naisonal Matematika dan Pendidikan Matematika. Sosiomadika (2019). Diunduh www.ejournal.unsika.ac.id/sesiomadika./article/view
Novariyanti, V. (2017). Penerapan Metode Resitasi Terhadap Hasil Belajar Dalam Pembelajaran Sosiologi Di Kelas Xi Ips 1 SMA Islamiyah Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(8). http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/21026
Putra, A. P. (2017). Efektivitas Penerapan Metode Tugas dan Resitasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 5 Bandung. (Doctoral thesis, Repository Indonesia University of Education, 2017). Retrieved from http://respotory.upi.edu
Purwandhi. (2019). Pembelajran Inovatif dalam Pembentukan Karakter Siswa. MIMBAR PENDIDIKAN: Jurnal Indonesia untuk Kajian Pendidikan. ISSN 2527-3868 (print), 2503-457X (online), and http://ejournal.upi.edu/index.php/mimbardik.
Paizaluddin, E., & Ermalinda, E. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Alfabeta.
Phillips, D. K., & Carr, K. (2014). Becoming a teacher through action research: Process, context, and self-study. New York: Routledge
Surya, W. P. (2020). PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP MINAT BELAJAR KIMIA PESERTA DIDIK. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(2). http://journal.uny.ac.id/index.php/jk/issue/view/1868 DOI: https://doi.org/10/21831/jk/v4i2
Samosir, L. (2021). Implementasi Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Ilmu Sosial Dasar (ISD). CAKRAWALA ILMU Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 45-53.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Supriatna, Nana dkk..(2007). Bahan Belajar Mandiri Pendidikan IPS di SD. Bandung UPI Press.
Supangat, A. (2007). Statistika Dalam Kajian Deskriptif, Inferensi, dan Non parametrik. Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sudjana, N. (1995). Penilaian hasil proses belajar mengajar. PT Remaja Rosdakarya.
Tonaiyo, H., Ilato, R., & Isa, R. (2020). Penerapan Metode Resitasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(1), 12-18. http://ejurnal.ung/ac/id/index/php/jej/article/view
Zebua, Y. (2021). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN RESITASI. Jurnal SOMASI, 2(1), 80-86.
Zain, A., & Syaiful, D. B. (1996). Strategi Belajar Mengajar Cet. 1. Jakarta: Rineka Cipta.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.2125
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Dada Suhaida
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.