Academic Supervision in Improving Teacher Professionalism

Elliana Elliana, Yusrizal Yusrizal, Nasir Usman

Abstract


This study aims to obtain empirical data about academic supervision in improving teacher professionalism at Lhokseumawe State Vocational High School. Academic supervision must be based on data, objective facts. Academic supervision is routine work that supervisors must carry out because of a dynamic curriculum that requires improvement in both documentation and contextually in the field. The method in this research uses a qualitative approach with descriptive analysis methods. The primary data sources of this study were obtained from direct interviews with informants consisting of school principals, teachers, and students, results from observations, and secondary sources obtained from various studies of documents, texts, and archives related to the implementation of Academic Supervision. The principal has carried out academic supervision in improving teacher professionalism, evidenced by the planning of supervision schedules, implementing, assessing the results of teacher performance using learning instruments prepared, and following up on the results of learning supervision. Supervision theory has been implemented well, one of which is directive supervision in learning and implementing initial meetings with teacher interviews carried out before implementing supervision.


Keywords


supervision academic headmaster teacher profesionalism

Full Text:

PDF

References


Aidil, Arnita. (2019). Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Guru Bimbingan Konseling pada Sma Negeri 4 dan Sma Negeri 11 Banda Aceh. Tesis. Bnada Aceh. Pogram Pascasarjana Universitas Syiah Kuala.

Amanda, M. O., Salam, R., & Saggaf, S. (2017). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMK Negeri 1 Bungoro Kabupaten Pangkep. In Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-Ilmu Sosial. 2 (1), 149-154.

Astuti.S. (2016). Penerapan Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian di SD Laboratorium UKSW. Scholaria :Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 6 (1), 117-126

Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di SD Laboratorium UKSW. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(1), 49-59.

Bahri, S. (2014).Supervisi Akademik Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru.Visipena Journal 5(1), 100-112.

Creswell. (2016). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed Edisi Ket. Yokyakarta. Pustaka Belajar.

Creswell. (2017). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran Edisi Keempat. Yokyakarta. Pustaka Belajar.

Elliani, F. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Studi Di Sd Negeri Lamklat Kecamatan Darussalam Kabupaten Aceh Besar). At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10 (2), 174-181.

Fitriani C, Murniati AR, N. Usman (2017). Kompetensi Profesional Guru dalam Pengelolaan Pembelajaran di MTS Muhammadiyah BandaAceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Unsyiah, Volume 5, No. 2, Mei 2017.

Harahap, D. P. (2014).Supervisi Akademik Teknik Workshop Meningkatkan Kemampuan Guru Melaksanakan Pembelajaran Aktif. Jurnal Manajemen Pendidikan Indonesia, 6 (02), 67-76.

Ilham, Moch Wahid. (2017). Supervisi Pendidikan Dalam Perspektif Epistemologi Islam. Jurnal Pedagogik, Vol. 4 (1).

Kemat, (2016).Penerapan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Merencanakan dan Melaksanakan Pembelajaran.Manajer Pendidikan. 10 (6), 622-627.

Kristiawan, Muhammad., Yuyun Yuniarsih., Happy Fitria., Nola Refika.(2019). Supervisi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Murniyati.,Messi., Wiwin Anggita Sari. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan. Volume 3, No. 1, Januari-Juni 2018.

Priansa, Donni Juni. (2014). Kinerja dan Profesionalisme Guru Fokus Pada Peningkatan Kualitas Pendidikan, Sekolah dan Pembelajaran. Bandung : Alfabeta.

Prasojo, Lantif, Sudiyono. (2015). Supervisi Pendidikan. Yokyakarta: Gaya Media.

Rachmawati, Tuti. (2016). Supervisi Pendidikan Sebagai Upaya Meningkatkan Kinerja Guru. Jounal Coopetition, Vol VII, Nomor 1, Maret 2016, 43 – 52.

Sujana, Nana et.al., (2017), Buku Kerja Pengawas Sekolah cetakan ke 7.Jakarta: Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan Kemdiknas.

Tanjung,Abdul Hamid.(2014). Pelaksanaan Supervisi Akademik dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sd Negeri Lopian 2 Kecamatan Badiri Kabupaten Tapanuli Tengah. Tesis. Program Studi Pendidikan Islam Program Pascasarjana IAIN Sumatera Utara-Medan.

Wahyuni, U. (2015). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Di SDN Jigudan Triharjo Pandak Bantul Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal UPI, 1:1-9

Warisno, Andi. (2018). Implementing A Quality Learning In Schools. Ar-Raniry, International Journal of Islamic Studies. Vol. 5 (1)

Zakso, A., & Radiana, U. (2013).Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru SMP Negeri 1 Bengkayang.Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 1-16.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.527

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Elliana, Yusrizal, Nasir Usman

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.