Development of Interactive Digital Modules Based on Augmented Reality
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, S. (2016). Instrumen Perangkat Pembelajaran (ed. 4). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Atmaja, J. N. D. (2018). Pengembangan Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif 3D Tata Surya Menggunakan Teknologi Augmented Reality Dengan Android. Prosiding Semnastek, 1–12.
Djafar, S., & Novian, D. (2021). Implementasi Teknologi Augmented Reality Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Perangkat Keras Komputer. Jambura Journal of Informatics, 3(1), 44–57. https://doi.org/https://doi.org/10.37905/jji.v3i1.10440
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 165–175.
Hanan, R. A., Fajar, I., & Pramuditya, S. A. (2018). Desain Bahan Ajar Berbasis Augmented Reality pada Materi Bangun Ruang Bidang Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 287–299.
Ilmawan, M., & Kurniawan, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Edukasi Elektro, 1(1), 36–48. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6
Irwandani, I., Latifah, S., Asyhari, A., Muzannur, M., & Widayanti, W. (2017). Modul Digital Interaktif Berbasis Articulate Studio ’ 13 : Pengembangan pada Materi Gerak Melingkar Kelas X Pendidikan merupakan investasi penting dan memiliki peranan strategis yang berkualitas ( Ayudia , 2014 ; Nurul berkorelasi pada semakin tingginya c. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(2), 221–231. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i2.1862
Kholiq, A. (2020). Development of B D F-AR 2 ( Physics Digital Book Based Augmented Reality ) to train students ’ scientific literacy on Global Warming Material. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 8(1), 50–58. https://doi.org/10.20527/bipf.v8i1.7881
Lee, W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia Based Instructional Design, Second Edition. John Wiley & Sonc, Inc.
Mawarni, S., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Digital Book Interaktif Mata Kuliah Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Untuk Mahasiswa Teknologi Pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 84–96.
Pellas, N., Fotaris, P., Kazanidis, I., & Wells, D. (2019). Augmenting the learning experience in primary and secondary school education: A systematic review of recent trends in augmented reality game-based learning. Virtual Reality, 23(4), 329-346. https://doi.org/10.1007/s10055-018-0347-2
Prasetiyo, T. K., Setyosari, P., & Sihkabuden. (2017). Pengembangan Media Augmented Reality untuk Program Keahlian Teknik Gambar Bangunan di Sekolah Menengah Kejuruan. JINOTEP, 4, 37–46.
Putri, R. M. (2020). Pengaruh Tes Objektif Terhadap Mental Belajar Siswa Kelas VIII MTSN Kotabumi Lampung Utara. http://repository.radenintan.ac.id/10535/1/SKRIPSI 2.pdf
Saputra, H. N., & Fajriani, A. (2021a). Development of augmented reality-assisted health education posters on Covid-19. Qanun Medika - Medical Journal Faculty of Medicine Muhammadiyah Surabaya, 5(2), 239–250. https://doi.org/10.30651/jqm.v5i2.7378
Saputra, H. N., & Fajriani, A. (2021b). Poster Berbasis Augmented Reality Videos Sebagai Media Promosi Kesehatan di Universitas. Seminar Nasional LP2M UNM, 388–396.
Saputra, H. N., Salim, Idhayani, N., & Prasetiyo, T. K. (2020). Augmented Reality Based Learning Media Development. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 12(2), 176–184. https://doi.org/10.35445/alishlah.v12.i2.258
Soepriyanto, Y., Sulthoni., & Ulfa, S. (2017). Pengembangan Augmented Reality Sebagai Electronic Performance Support System Dalam Pembelajaran. Edcomtech, 2, 1–10.
Suseno, I. (2017). Komparasi Karakteristik Butir Tes Pilihan Ganda Ditinjau Dari Teori Tes Klasik. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(1), 1–8.
Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.
Wardani, S. (2015). Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality (AR) Untuk Pengenalan Aksara Jawa Pada Anak. Jurnal Teknologi, 8(2), 104–111. https://ejournal.akprind.ac.id/index.php/jurtek/article/view/1119
Winatha, K. R., Suharsono, N., & Agustini, K. (2018). Pengembangan E-modul Interaktif Berbasis Proyek Mata Pelajaran Simulasi Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 188–199. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14021
Yip, J., Wong, S., Yick, K., Chan, K., & Wong, K. (2019). Improving Quality of Teaching and Learning in Classes by Using Augmented Reality Video. Computers and Education, 128(1), 88-100. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.014
Yuliono, T., Sarwanto, S., & Rintayati, P. (2018). Keefektifan Media Pemelajaran Augmented Reality terhadap Penguasaan Konsep Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 65–84.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.1537
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Salim Salim, Rahmad Prajono, La Misu, Hendra Nelva Saputra
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.