THE EFFECT OF USING STAD STRATEGY TOWARD STUDENTS’ READING COMPREHENSION

Dini Deswarni

Abstract


Dalam mengajar, guru harus mempunyai strategi-strategi sebagai upaya untuk membantu siswa memahami dan mengerti tentang pelajaran yang mereka pelajari. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efek strategi STAD terhadap pemahaman siswa dalam membaca teks berbahasa Inggris.Untuk mendapatkan informasi dalam sebuah teks tidak cukup hanya dengan mengetahui arti kata yang digunakan dalam sebuah teks tetapi siswa harus memiliki kemampuan untuk memahami isi atau makna yang terkandung dalam sebuah teks sehingga mereka dapat memperoleh informasi-informasi yang terkandung dalam setiap teks yang mereka baca.Oleh karena itu dalam proses mengajar diperlukan strategi-strategi yang dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami teks dalam bahasa Inggris. Salah satu strategi yang yang dapat digunakan adalah strategi STAD. Strategi STAD ini dapat membantu meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami teks bahasa Inggris siswa kelas tujuh di Madrasah Aliyah Hubbulwathan Duri, setelah dilakukan penelitian dengan rancangan penelitian eksperimen dengan populasi sebanyak 30 orang siswa dan pengambilan sampel menggunakan teknik populasi sampel. Berdasarkan data yang diperoleh dapat dilihat to lebih besar dari T table 2,05 < 2,36> 2,76. Hasil ini menunjukkan bahwa Ha diterima dalam artian bahwa strategi STAD efektif dalam meningkatkan pemahaman membaca siswa dikelas Eksperimen.

In teaching process the teacher must used various strategies in order to make the students understand and comprehend the subject that they learned. One of the strategies that can be used especially in teaching reading is STAD. The study aimed to know The Effect of STAD Strategy toward Students’ Reading Comprehension. To get the information in the reading text the students must have ability to comprehend the text in order to get the meaning of the text because to get the information not enough if the students only knows about the vocabularies from the text that they read. In teaching reading the teacher needs strategies to increase students’reading comprehension in order to comprehend the English reading text. One of strategies than can be used is STAD strategy. This strategy can help to find out the effect of STAD strategy toward Students’ Reading Comprehension at the eleventh grade of Madrasah Aliyah Hubbulwathan Duri, after did the research with an experimental research design. The population of the reasearch are 30 students and the sample technique is whole sampling technique. The techniques of collecting data in this research are observation and test, and then to analyze the data obtained, the researcher used T-test From the data, it can be seen to is higher than t-table, it can be read that 2,05 < 2,36> 2,76. It means Ha is accepted and STAD strategy effective to increase students’ reading comprehension in Experiment class.


Keywords


STAD Strategy, Reading Comprehension

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. (2000). Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta

Pedagogy. Second Brown, H. Douglas. (2001). Teaching by Principles- An Interacctive Approach to Language Edition. White Plains, NY: Pearson Education

Grabe, William and Stoller, Fedrick L. (2002). Teaching and Researching Reading. Great Britain: Pearson Education.

Linse, Caroline T. (2006). Practical English Language Teaching: Young Learners. New York: Mc Graw-Hill companies Inc

Meckulecky, Beatrice S and Jeffries, Linda.(2005). Basic Reading Power. United State Longman. Third Edition.

Scmidht, Richard and Jack C, Richards. (2010). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Great Britain: Pearson Education Limited

Slavin, Robert E. (1995).Cooperative Learning. Needham Heights: Allyn & Bacon

Slavin, Robert E. (2005). Cooperative Learning (Teori, Riset, dan Praktik). Bandung: Nusa Media. Cetakan 15.

Yunita, W. (2017). Improving Students‟ Speaking Skill By Using STAD (Student Teams Achievement Divisons). AL-ISHLAH, 8(2), 136–153


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Dini Deswarni

Attribution-NonCommercial-ShareAlike
CC BY-NC-SA

AL-ISHLAH Journal Indexed by:

Google Scholar