Media Language Games for Junior High Indonesian Language Learning

M Agus, Siti Suwadah Rimang

Abstract


The purpose of this research was to characterise the impact of using language game media to teach Indonesian, hoping to improve the language skills of eighth-grade students in Jeneponto Regency. Different treatments were administered to each group of students in this quantitative research, which followed an experimental research design. The control group received no special treatment and simply traditional approaches, whereas the experimental group was given media language games. Finding differences in learning achievement between students taught using media language games and students not taught using language games (conventional method) is a key goal of this study, which aims to inform best practices for teaching Indonesian to eighth-grade students in Jeneponto Regency. As a result, media-based language games are a powerful tool for teaching and learning Indonesian.

Keywords


Indonesian language; language games; experiments; Junior high school students

Full Text:

PDF

References


Anditasari, R., Martutik, M., & Andajani, K. (2018). Pengembangan media berbasis permainan edukatif pada pembelajaran menulis teks deskripsi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(1), 107-114.

Angreany, F., & Saud, S. (2017). Keefektifan Media Pembelajaran Flashcard Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ipa Sma Negeri 9 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 138-146.

Arifin, E. Zainal dan Amran S. Tasai. 200. Cermat Berbahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Akademika Pressindo

Arsyad, Azhar. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Bahri, Syaiful dan Aswan Zain. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Daniar, M. A., Soe'oed, R., & Hefni, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Game dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas XI. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(1), 71-82.

Diharjo, W. (2020). Game Edukasi Bahasa Indonesia Menggunakan Metode Fisher Yates Shuffle Pada Genre Puzzle Game. INTEGER: Journal of Information Technology, 5(2).

Fitriani, A. S., Haryadi, H., & Pristiwati, R. Media Mobile Learning Bermuatan Kearifan Lokal Dalam Menulis Cerita Pendek Kelas IX SMA. Kode: Jurnal Bahasa, 10(2).

Gabriela, N. D. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 104–113. https://ummaspul.e-journal.id/MGR/article/download/1750/574

Hadi, Sutrisno. 1997. Seri Program Statistik (Seri Program SPPS Paket Midi). Yogyakarta: Universitas Gajah Mada

Handayani, P., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 396–401. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.365

Heriwan, D., & Taufina, T. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 673–680. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i3.416

Hidayat, Kosadi dkk. 1994. Evaluasi Pendidikan dan Penerapannya dalam Pengajaran Bahasa Indonesia. Bandung: Alfabeta

Hudaa, S., Nuryani, N., & Inderasari, E. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Taman Pendidikan Al-Quran (TPA) Menggunakan Pop Up (Learning Indonesian at Al-Quran Learning Center Using Pop Up). Indonesian Language Education and Literature, 6(2), 248-261.

Indra, W., & Fitria, Y. (2021). Pengembangan Media Games IPA Edukatif Berbantuan Aplikasi Appsgeyser Berbasis Model PBL untuk Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 9(1), 59-66.

Kesumadewi, D. A., Agung, A. A. G., & Rati, N. W. (2020). Model Pembelajaran CIRC Berbantuan Media Cerita Bergambar Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 8(2), 303–314. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v8i2.25524.

Korat, O., & Falk, Y. (2019). Ten years after: Revisiting the question of e-book quality as early language and literacy support. Journal of Early Childhood Literacy, 19(2), 206–223. https://doi.org/10.1177/1468798417712105

Mumpuni, A., & Supriyanto, A. (2020). Pengembangan Kartu Domino Sebagai Media Pembelajaran Kosakata bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 88-101.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://lmsspada.kemdikbud.go.id/pluginfile.php/423559/mod_resource/content/2/Bahan bacaan.pdf.

Rahmawati, P. N., Sulaiman, S., & Siswoyo, A. A. (2018). Pengembangan Media Permainan Scrabble Berbasis Macromedia Flash Untuk Materi Menulis Karangan Sederhana Bahasa Indonesia Kelas III SDN Betiting. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 13-28.

Suciati, S., Septiana, I., & Untari, M. F. A. (2015). Penerapan Media Monosa (Monopoli Bahasa) Berbasis Kemandirian dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 2(2), 175-188.

Sulaiman, T. A., Ahmad Chamsudin, S. T., Eng, M., Irma Yuliana, S. T., & MM, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia (Bandos) Dengan Model Problem Based Introduction (PBI) Berbasis Multimedia Untuk Kelas VII SMP (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Syam, N. (2020). Peranan Media Alphabet Book dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf bagi Anak Usia Dini (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Veriawan, M. (2016). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assissted Individualization (Tai) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X di SMK Negeri 1 Marioriwawo Kabupaten Watansoppeng (Doctoral dissertation, UIN Alauddin Makassar).

Winarsih, E. (2018). INVENTARISASI PERMAINAN TRADISIONAL JAWA SEBAGAI SARANA PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Widyabastra: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 91-99.

Yulianto, D., & Nugraheni, A. S. (2021). Efektivitas pembelajaran daring dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 33-42.

Zaini, Hisyam, dkk. 2002. Strategi Pembelajaran Aktif di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: CTSD Institut Agama Islam Negeri Sunan Kalijaga




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i2.2491

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 M Agus

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.