Renewal of Islamic Education Management at Senior High Schools

M Muhsin Ks, Imam Suprayogo, Ahmad Barizi

Abstract


This study examines the modernization of Islamic education management by Kiai at Senior High School Trensains Tebuireng, utilizing a qualitative case study approach. Methods of data collection include observation, interviews, and documentation, while data analysis employs reduction, presentation, and conclusion verification techniques. The findings reveal that updates to the Islamic boarding school's management by Kiai are systematic, incremental, open, and ongoing across various components. These updates include the unification of curricula, the adoption of a recruitment system based on competence and ethics, enhancements to student selection processes, the introduction of collaborative learning, the assurance of minimum government infrastructure standards, the expansion of fundraising avenues, and the establishment of bidirectional communication with the community. These reforms have positively influenced the school's reputation and the competence of its students.

Keywords


Islamic Education management; Kiai; Reform

Full Text:

PDF

References


A’la, A. (2006). Pembaruan Pesantren. LkiS.

Ahyar. (2015). Manajemen Inovasi Pembelajaran Pada Kelas Unggulan (Studi Multisitus di MtsN Model Praya dan MTsN 1 Model Mataram. In Disertasi (p. 3).

Al-Faruqi, I. R., & Al-Faruqi, L. L. (1998). Atlas Budaya Islam, Menjelajah Khazanah Peradaban Gemilang. Mizan.

Al-Haqiri, S. (2003). Pergulatan Anatara Tradisi Pesantren dan Tradiri Modern di Desa Lombok Barat” dlm “Dainamika Kehidupan Beragama. Balitbang Dep. Agama RI.

Anisah, A. (2019). Dinamika Pendidikan Pesantren. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 8(02), 1271–1291.

Arsyad, M. (2021). Teori Belajar dan Peran Guru pada Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Lambung Mangkurat University Press. https://doi.org/10.24258/jba.v16i3.736.

Asy’ari, H. (2015). Muqaddimah Qanun Asasi, dalam Menjaga Martabat Islam. Pustaka Tebuireng.

Badrudin, B., Annisa, M. N., & Arifin, W. (2023). ISSAC Sebagai Sistem Manajemen Rekrutmen Peserta Didik di Pondok Modern Al-Aqsha Jatinangor. JPDK: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 57–64. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.153.

Bone, A. A. A.-. (2003). Duinamika Kehidupan beragama Muslim di Pedesaan (p. 24). Puslitbang Agama.

Effendy, B. (1990). An Nuqoyah: Gerak Tranformaso Sosisal di Madura (p. 5).

Fadhilah, A. (2011). Struktur Dan Pola Kepemimpinan Kyai Dalam Pesantren Di Jawa. In HUNAFA: Jurnal Studia Islamika (Vol. 8, Issue 1, p. 101). https://doi.org/10.24239/jsi.v8i1.89.101-120

Falah, S. (2021). Peran Kiai Dalam Mencerdaskan Bangsa. Al-Mubin; Islamic Scientific Journal, 4(1), 64–78. https://doi.org/10.51192/almubin.v4i1.95

Faris, A. (2015). Kepemimpinan Kiai dalam Mengembangkan Pendidikan Pesantren. ’Anil Islam, 8(1), 123–144.

Fasuludeen Kunju, F. khan, Naveed, N., Anwar, M. N., & Ul Haq, M. I. (2022). Production and maintenance in industries: impact of industry 4.0. Industrial Robot, 49(3), 461–475. https://doi.org/10.1108/IR-09-2021-0211

Fitria, N., Munandar, D. S., & Arifudin, O. (2023). Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan. Tarbiyah Islamiyah, 12(2), 2239–2252.

Gemnafle, M., & Batlolona, J. R. (2021). Manajemen Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Indonesia (Jppgi), 1(1), 28–42. https://doi.org/10.30598/jppgivol1issue1page28-42

Hafid, A., Jalil, A., & Hidayatullah, M. F. (2023). Kontruksi Pemikiran KH. Salahuddin Wahid tentang Pendidikan Pesantren. In VICRATINA : Jurnal Pendidikan Islam (Vol. 8, Issue 1, pp. 1–16).

HS, M., & El-Saha, M. I. (2004). Intelektualisme pesantren : potret tokoh dan cakrawala pemikiran di era keemasan pesantren. Diva Pustaka.

Kertanegara, M. (2005). Integrasi Ilmu, Sebuah Rekonstruksi Holistik. Mizan Pustaka.

Kulsum, U. (2019). Manajemen Pembelajaran PAI dalam Mewujudkan Budaya Religius (Studi di MAN 1 dan SMKN 1 Kota Metro). In Disertasi: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/6720/

Kuntowijoyo. (2004). Islam Sebagai Ilmu, Metodologi, dan Etika. Terajut.

Lbs, M. (2020). Konsep Pendidikan menurut Pemikiran KH. Hasyim Asy’ari. Jurnal As-Salam, 4(1), 79–94.

Maghfuri, A. (2020). Manajemen Sinergis Pesantren-Madrasah Di Era Modern Sebagai Alternatif Pendidikan Islam Indonesia. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 51. https://doi.org/10.24014/potensia.v6i1.8036

Marfiyanti, M., Zulmuqim, Z., & Samad, D. (2021). PESANTREN DAN PEMBAHARUAN ARAH DAN IMPLIKASI. Mauizhah: Jurnal Kajian Keislaman, 11(2), 1–24.

Medias, A., Akmaluddin, A., Wijaya, A., Marissa, M., Putra, M. R. G., Zahirahtush, R. N., Susanti, W. A., Pratista, Y., & Firmansyah, R. (2022). Perancangan Sistem Manajemen Basis Data Pada Sekolah Untuk Menunjang Sekolah Modern Berbasis Teknologi. Jurnal Informatika Kaputama (JIK), 6(2), 201–208. https://doi.org/10.59697/jik.v6i2.120

Minabari, K. H. (2016). Pendidikan Islam Dan Tantangan Perubahan. Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 8(1), 103–112.

Muaropah, O. (2017). Peranan K.H Mahmud dalam SATKAR (Satuan Karya) Ulama Banten 1970-1985. Tsaqôfah; Jurnal Agama Dan Budaya, 15(1), 30–54.

Mursyidi, M. (2023). Pembaharuan Sistem Pendidikan Pesantren Tradisional di Aceh (Studi Penelitian Pesantren Mudi Mesra Samalanga Kabupaten Bireuen-Aceh). ISLAMIC PEDAGOGY: Journal of Islamic Education, 1(1), 64–84.

Mustaan, M., & Rifai, D. M. (2022). Manajemen Kepemimpinan dan Pembaharuan yang Dilakukan Kyai di Pondok Pesantren Al Muayyad Surakarta. Jurnal Ilmiah Edunomika, 6(2), 460496.

Muvid, M. B. (2021). Modernisasi Madrasah di Era Milenial Perspektif KH Abdul Wahid Hasyim Muhamad Basyrul Muvid. In Modernisasi Madrasah di Era Milenial Perspektif KH Abdul Wahid Hasyim (Vol. 32, Issue 2, pp. 223–246). https://repository.dinamika.ac.id/id/eprint/6453/%0Ahttps://repository.dinamika.ac.id/id/eprint/6453/1/Artikel_Jurnal Tribakti.pdf

Nurfadilah, A., Mulyana, A., & Suwirta, A. (2020). Peranan KH Abdul Wahid Hasyim dalam Pembaharuan Pendidikan Islam di Pesantren Tebuireng, Jombang, Jawa Timur, Indonesia, 1934-1953. INSANCITA, 5(1), 19–42.

Nurhakim, M. (2018). Imam Zarkasyi dan pembaharuan pesantren: Rekonstruksi aspek kurikulum, menejemen dan etika pendidikan. Progresiva: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 7(1), 1–22.

Nursyamsiyah, S. (2020). Manajemen Pendidik Di Pondok Pesantren Baitul Arqom Balung Jember Dan Pondok Pesantren Darul Istiqomah Maesan Bondowoso. In Disertasi (pp. 1–349). http://digilib.iain-jember.ac.id/937/1/DISERTASI.PDF

Purwanto, A. (2015). Nalar Ayat-Ayat Semesta: Menjadikan Al-Quran sebagai Basis Konstruksi Ilmu Pengetahuan (p. 576). https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=w8QqCQAAQBAJ&pgis=1

Raharjo, D. (1986). Pergulatan Dunia pesantren Membangun dari Bawah (p. 21).

Rosyidin, M., & Arifin, I. (2021). Integration of Islamic and Indonesian Education in the Perspective of KH. Salahuddin Wahid. In Jurnal Pendidikan Agama Islam (Vol. 18, Issue 2). Salahuddin Wahid.”. https://doi.org/10.14421/jpai.2021.182-02

Saeful Ridhwan, D., & Dewita, N. (2020). Pendidikan Nahdlatul Ulama Untuk Peradaban Dunia (Respon K.H. Abdul Wahid Hasyim). In journal Istighna (Vol. 3, Issue 2). Abdul Wahid Hasyim).”. https://doi.org/10.33853/istighna.v3i2.81

Saridjo, M. (1979). Sejarah Pondok pesantren di Indonesia. Dharma Bhakti.

Suanto, I., & Busra, T. M. (2022). Kepemimpinan Kharismatik Buya Hamka. JURNAL TARBAWI STAI AL FITHRAH, 11(1), 67–78.

Suja’i, A., & Amir, F. (2023). Analisis Problematika dan Tantangan Madrasah Menjadi Lembaga Pendidikan Islam Unggul di Masa Neo Modern. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam 6, 2, 180–192,. https://doi.org/https://stai-binamadani.e-journal.id/Tarbawi/article/view/527.

Syarief, H. (1999). Pembangunan Sumber Daya manusia Berwawasan Iptek dan Imtak (L. W. Ilmu (ed.)).

Syihab, M. A. (2019). Khadhotussyeikh Hasyim Asy’ari Pejuang Kemerdekaan RI. Pustaka Tebuireng.

Taj, I., & Jhanjhi, N. Z. (2022). Towards Industrial Revolution 5.0 and Explainable Artificial Intelligence: Challenges and Opportunities. International Journal of Computing and Digital Systems, 12(1), 285–310. https://doi.org/10.12785/ijcds/120124

Tasliyah, N., & Anwar, K. (2022). Reformulasi Pendidikan Ulama Ahli Hadits. In Edukais, Jurnal Pemikiran Keislaman (Vol. 6, Issue 2, pp. 17–39).

Taufiqurrochman, H. R. (2011). Manajer Kiai Biografi Singkat Salahuddin Wahid. UIN Maliki Press.

Widyaningsih, W. (2016). Pembaharuan Manajemen Pendidikan Pondok Pesantren (Studi Analisis Manajemen Pesantren oleh dr. Kh. Abdullah Syukri Zarkasyi, MA.). Iain Curup.

Zuhdiyah. (2015). Respon Yayasan Pesantren terhadap Globalisasi: Studi Kasus Yayasan Hasyim Asy’ari Tebuireng Jombang Jawa Timur. In Tadrib (Vol. 1, Issue 1, pp. 110–228).




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4773

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 M Muhsin Ks, Imam Suprayogo, Ahmad Barizi

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.