Enhancing Adolescent Physical Development Understanding: Evaluating the Impact of Word Search Puzzle Games on Student Mastery
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of the Word Search Puzzle game on students' mastery of concepts in adolescent physical development material. This type of research is classroom action research which is carried out in 2 cycles. The subjects of this research were 7th-grade students at Junior High School. Each cycle consists of 4 stages: planning, implementation, observation and reflection. Data collection uses interview techniques, observation sheets and test instruments. Data was analyzed descriptively qualitatively. The results of the research show that the word search puzzle learning media is effective in improving students' concept mastery abilities. As the data shows, the test results in cycle I were 71.47, and increased in cycle II by 80.29%. Furthermore, the concept mastery indicators also increased from initial observations, cycle I and cycle II. Thus, there is an increase in students' mastery of concepts from cycle I to cycle II.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Chesy, L., Susilawati, E., & Bunau, E. (2018). The Use Of Word Search Puzzles To Teach Students’vocabulary Mastery. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(9).
David, B. (2014). Introduction: Making the move to peer learning. In Peer learning in higher education (pp. 1–17). Routledge.
Fahmi, F. K. (2016). Pengembangan media games education dalam pembelajaran matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(2), 215–226.
Fahrudin, F., Ansari, A., & Ichsan, A. S. (2021). Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah, 18(1), 64–80. https://doi.org/10.53802/hikmah.v18i1.101
Fitrianti, L. (2018). Prinsip kontinuitas dalam evaluasi proses pembelajaran. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 10(1), 89–102.
Garwan, S., & Jusnita, N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris melalui Metode Permainan Word Search Game di Siswa Kelas VIII SMPN 4 Kota Ternate. EDUKASI, 18(1), 186–192.
Hidayah, L. F. (2014). Penerapan Game Puzzle Untuk Meningkatkan Daya Ingat/Memori Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI IPA Di MAN Kota Kediri 3. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang. Malang.
Makhfudin. (2008). Upaya Peningkatan Daya Ingat Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Metode Pemberian Tugas dengan Umpan Balik (PTK Di SMPN 2 Nogosari Boyolali).
Mujaiyanah, S. (2020). Mengukur Hasil Belajar Ekonomi Menggunakan Media Asesmen Word Search Puzzle Di Platform Android. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(2), 107. https://doi.org/10.33603/ejpe.v8i2.3669
Nugraha, M. (2018). Manajemen kelas dalam meningkatkan proses pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27–44.
Nurhalifah, N., & Lestari, N. (2020). Efektifitas media pembelajaran word search puzzle dalam meningkatkan daya ingat siswa pada materi ekosistem kelas vii di smp muhammadiyah kupang tahun ajaran 2018/2019. Jurnal Biosains Dan Edukasi, 2(1), 17–23.
Pamungkas, P. W. G., & Ghofur, M. A. (2021). Pengembangan media pembelajaran word search puzzle berbasis android pada mata pelajaran ekonomi kelas x pada saat pandemi covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4363–4373.
Pea, R. D. (2018). The social and technological dimensions of scaffolding and related theoretical concepts for learning, education, and human activity. In Scaffolding (pp. 423–451). Psychology Press.
Putri, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kolaboratif-Kreatif Berbantuan Media Word Search Puzzle Pada Materi Larutan Penyangga Terhadap Kreativitas Siswa SMAN 13 Kota Jambi. Universitas Jambi.
Rahmah, A. (2016). The effect of word-search puzzle on vocabulary size at the seventh grade students of SMP Muhammadiyah Buntok. IAIN Palangka Raya.
Ramadhani, N., Ulya, W. J., Nustradamus, S. B., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Sistematic Literature Riview: Peran Media Pembelajaran Interaktif dan Konvensional Pada Proses Pembelajaran di Sekolah Dasar. Student Scientific Creativity Journal, 1(5), 99–114.
Ratnaningsih, T. (2010). Penggunaan Evaluasi Word Search Puzzle Untuk Meningkatkan Kekayaan Kosa Kata Biologi Siswa Pada Pokok Bahasan Zat Additif Dan Psikotropika Kelas VIII SMP Negeri 7 Surakarta Tahun Pelajaran 2008/2009.
Sholeh, M., & Fakiah, E. (2018). Rancang Bangun Aplikasi Permainan Adu Cepat Membaca Menggunakan Permainan Multiplayer Word Search Puzzle. Jurnal Gaung Informatika, 11(2).
Usman, M., Dini, I., & Ramlawati, R. (2021). Pengaruh Media Word Search Puzzle melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick terhadap Hasil Belajar dan Sikap Kimia Siswa Kelas X SMAN 1 Tanete Rilau (Studi pada Materi Pokok Hidrokarbon). ChemEdu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Kimia), 2(3), 87–97.
Wahid, A. (2018). Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 5(2).
Wahyuni, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Word Search Puzzle Pada Kelas X IIS SMA Negeri 16 Surabaya Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3).
Winarni, D. S., Naimah, J., & Widiyawati, Y. (2019). Pengembangan game edukasi science adventure untuk meningkatkan keterampilanpemecahan masalah siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(2), 91–100.
Wulandari, D. D., Adnyana, P. B., & Santiasa, I. M. P. A. (2020). Penerapan e-modul interaktif terhadap motivasi dan hasil belajar siswa pada pembelajaran biologi kelas X. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 7(2), 66–80.
Yani, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Word Search Puzzle Terhadap Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ppkn Kelas VIII SMPN 22 Kota Jambi. Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.4616
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Aly Imran
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.