An Analysis of Student Pedagogical Skills in Applying Mathematics Learning in Elementary Schools

Ramdhan Witarsa Witarsa, Lussy Midani Rizki

Abstract


The purpose of this study is to describe the pedagogical skills of students in applying mathematics learning in elementary schools. The pedagogical skills studied focused on skills in making lesson plans and implementing learning. The method used was descriptive quantitative research method. The research sample used was 13 students of the 5th semester elementary school teacher education study program. The results showed that the students' pedagogical skills were in the good category with an average score of 81.11%. Recommendations that can be given are the need for students to be accompanied on an ongoing basis starting from the stage of making lesson plans, implementation, to evaluation when the implementation of mathematics learning is simulated in the classroom. 


Keywords


Pedagogic skills, Students, Mathematics, Learning, Elementary School

Full Text:

PDF

References


Ali, N., A., Takaria, J., & Pattimukay, N. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Treffinger terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Bangun Datar Kelas IV MI Salman Al-Farisi Liang. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 9(1), 27–34.

Antari, N., K., Y., & Sujana, I., W. (2021). Kontribusi Kompetensi Pedagogik dan Profesional dengan Keterampilan Penerapan Gestur Guru dalam Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 93–103.

Asdar, A. (2017). Kompetensi Pedagogik Guru Matematika SMP di Kabupaten Buol Sulawesi Tengah dalam Mengimplementasi Kurikulum 2013. Phytagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 187–199.

Bahari. (2020). Pedagogical Knowledge : Analisis Kemampuan Pedagogik Guru IPS dalam Merancang Pembelajaran. Indonesian Journal of Social Scince Education (IJSSE), 2(1), 33–39.

Dewanti, S., S. (2012). Analisis Kesiapan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika sebagai Calon Pendidik Profesional. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 17–27.

Dirgantoro, K., P., S. (2020). Analisis Kinerja Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Pengajaran Mikro Sekolah Dasar. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 17–26.

Handayani, S. (2014). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru IPS Sekolah Dasar melalui Penerapan Keterampilan Mengajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 1–15.

Inayah, S. (2016). Analisis Kompetensi Pedagogik Mahasiswa pada Mata Kuliah Program Latihan Profesi I (PLP I). Jurnal Handayani, 5(2), 1–12.

Judiani, S. (2011). Kreativitas dan Kompetensi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(1), 56–69.

Rosa, N. (2016). Penerapan Program In House Training dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 4(1), 128–134.

Syawahid, M., & Pardi, M., H., H. (2016). Studi Prestasi Akademik dan Kemampuan Pedagogik Mahasiswa Calon Guru Matematika. Jurnal Gantang Pendidikan Matematika FKIP Umrah, 1(2), 1–14.

Tantu, Y., R., P., & Christi, L., Y. (2020). Analisis Pelaksanaan Microteaching Mahasiswa PGSD pada Mata Kuliah PSAP Sains Dan Teknologi. Jurnal Basicedu, 4(3), 707–715.

Taufikurrahman, & Nurhaswinda. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Papan Pecahan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3(1), 1–6.

Turmuzi, M., & Wahidaturrahmi. (2021). Analisis Kompetensi Profesional dan Pedagogik Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Implementasi Kurikulum 2013. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 341–354.

Tyas, R. (2017). Kesulitan Penerapan Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Tecnoscienza, 2(1), 43–52.

Witarsa, R., & Dista, D., X. (2019). Analisis Jawaban Siswa Usia 6 sampai 8 tahun terhadap Pembelajaran Sains Kreatif. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 58–66. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.288

Witarsa, R., Fadhilaturrahmi, & Rizal, M., S. (2020). Penyuluhan Asupan Nutrisi Kacang Kedelai terhadap Lemak Perut Masyarakat Desa Ridan Permai. Communnity Development Journal, 1(3), 452–458.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i2.1795

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ramdhan Witarsa Witarsa, Lussy Midani Rizki

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.