Communication Patterns of Islamic Religious Education Teachers and Parents in the Covid-19 Pandemic
Abstract
Islamic Religious Education teachers need to establish harmonious relationships with parents and students during the Covid-19 Pandemic even though students study from home, so communication between teachers and parents is required to supervise their children’s learning at home. This study aims to analyze the communication patterns used by Islamic Religious Education teachers and parents during the Covid-19 Pandemic and the supporting and inhibiting factors in Junior High Schools. The research method used is descriptive qualitative with a phenomenological approach. Data were collected through in-depth interviews with structured interview techniques. Tool for organizing data with Thematic Analysis. Then the data were analyzed by the Colaizzi method. This study concludes that the communication pattern used by Islamic Religious Education teachers and parents is a secondary or two-way communication pattern. Harmonious communication between teachers and parents supports student and teacher learning success. Thus, the communication needs to be carried out intensely and continuously and involves other school members such as school principals, homeroom teachers, and students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anugrahana, A. (2020). Hambatan, solusi dan harapan: pembelajaran daring selama masa pandemi covid-19 oleh guru sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282–289.
Ardiawan, I. K. N., & Heriawan, I. G. T. (2020). Pentingnya Komunikasi Guru Dan Orang Tua Serta Strategi PMP Dalam Mendukung Pembelajaran Daring. Danapati: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 95–105.
Ashsiddiqi, H. (2012). Kompetensi sosial guru dalam pembelajaran dan pengembangannya. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 17(01), 61–71.
Astuti, I. Y., & Harun, H. (2020). Tantangan Guru dan Orang Tua dalam Kegiatan Belajar Dari Rumah Anak Usia Dini pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1454–1463. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.808
Astuty, W., & Suharto, A. W. B. (2021). Desain Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Daring dengan Kurikulum Darurat. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 81–96.
Cahyani, A. D., Yulianingsih, W., & Roesminingsih, M. V. (2021). Sinergi antara Orang Tua dan Pendidik dalam Pendampingan Belajar Anak selama Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1054–1069.
Chayati, N. (2021). Komunikasi Guru dan Orang Tua Siswa dalam Mengoptimalkan Pembelajaran Pada Masa Pandemi di SDI Al-Ittihad Tukum Tekung Lumajang. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 113–139.
Dewi, M. (2020). Analisis Kerja Sama Guru dengan Orang Tua dalam Pembelajaran Online di Era Covid 19 di MI Azizan Palembang. Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah, 2 (2), 54, 64.
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.
Fatmawati, E. (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. IBTIDA’, 1(2), 135–150.
Firdaus, F. (2020). Implementasi Dan Hambatan Pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid 19. Utile: Jurnal Kependidikan, 6(2), 220–225.
Graham-Clay, S. (2005). Communicating with parents: Strategies for teachers. School Community Journal, 15(1), 117–129.
Irwanto, M. S. H. (2020). Implementasi Kolaborasi Orang Tua dan Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada PAUD. JIEES: Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(1), 17–24.
Jailani, M. S. (2014). Teori pendidikan keluarga dan tanggung jawab orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 245–260.
Jamaluddin, D., Ratnasih, T., Gunawan, H., & Paujiah, E. (2020). Pembelajaran daring masa pandemik Covid-19 pada calon guru: hambatan, solusi dan proyeksi. LP2M.
Khadijah, K. (2020). Pola kerja sama guru dan orangtua mengelola bermain AUD Selama masa pandemi COVID-19. Kumara Cendekia, 8(2), 154–170.
Kurniawati, A. (2013). Pola Komunikasi Guru dan Orang Tua Dalam Pembinaan Karakter Murid di Taman Kanak-kanak El-Fikri Yayasan Kahfi Tangerang Selatan.
Limbong, M., Ali, S., Rabbani, R., & Syafitri, E. (2020). Pola Interaksi Guru Dan Orang Tua Dalam Mengendalikan Emosional Siswa Selama Pembelajaran Daring Di Mts Islamiyah Medan. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 44–55.
Maryani, K. (2020). Penilaian dan Pelaporan Perkembangan Anak Saat Pembelajaran di Rumah di Masa Pendemi Covid-19. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 41–52.
Masdul, M. R. (2018). Komunikasi pembelajaran. IQRA Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 13(2), 1–9.
McCarthy, P. J., Brennan, L., & Vecchiarello, K. (2011). Parent–school communication in the inclusive classroom: A comprehensive model of collaboration in education. International Journal of Humanities and Social Science, 1(15), 55–60.
Muspiroh, N. (2016). Peran kompetensi sosial guru dalam menciptakan efektifitas pembelajaran. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 4(2).
Nasbi, I. (2017). Manajemen kurikulum: Sebuah kajian teoritis. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2).
Nazarudin, M. (2018). Pola Kerjasama Guru dan Orang Tua dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MIN 2 Kota Palembang. Intizar, 24(2), 211–218.
Penyusun, T. (2005). Undang-Undang Guru dan Dosen Nomor 14 Tahun 2005.
Pusitaningtyas, A. (2017). Pengaruh Komunikasi Orang Tua Dan Guru Terhadap Kreativitas Siswa. Proceedings of the ICECRS, 1(1).
Rasidi, M. A., Hikmatullah, N., & Sobry, M. (2021). Hambatan guru dalam pembelajaran daring: Studi kasus di kelas V MIN 2 Kota Mataram. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 159–174.
Rigianti, H. A. (2020). Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2).
Risdoyok, R., & Aprison, W. (2021). Kerjasama guru pai dan orang tua dalam menghadapi pembelajaran selama covid-19. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2319–2335.
Sidiq, R. (2019). Pemanfaatan Whatsapp Group dalam Pengimplementasian Nilai-Nilai Karakter Pancasila Pada Era Disrupsi. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(2), 145–154.
Sihotang, N. (2014). Eksplorasi komunikasi dakwah interpersonal dalam al-Quran surat Luqman. HIKMAH: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi Islam, 8(1), 107–114.
Sopian, A. (2016). Tugas, peran, dan fungsi guru dalam pendidikan. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1), 88–97.
Sun’iyah, S. L. (2020). Sinergi Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Mewujudkan Keberhasilan Pembelajaran Pai Tingkat Pendidikan Dasar Di Era Pandemi Covid-19. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(2), 1–16.
Suryadi, E. (2010). Model Komunikasi Efektif bagi Perkembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Anak. Jurnal Ilmu Komunikasi Terakreditasi, 8(3), 263–279.
Syatriadin, S. (2018). Pembelajaran Sebagai Media Komunikasi. NUANSA, 6(2), 23–32.
Symeou, L., Roussounidou, E., & Michaelides, M. (2012). “ I Feel Much More Confident Now to Talk With Parents”: An Evaluation of In-Service Training on Teacher-Parent Communication. School Community Journal, 22(1).
Tatang, S. (2016). Dinamika Komunikasi. Pustaka Setia.
Trisno. (2010). Guru agama perspektif hasan Langgulung dan undang-undang no 14 tahun 2005 tentang guru dan dosen.
Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99–113.
Zaini, H., Hadi, A., Sofyan, F. A., & Hamzah, A. (2021). Covid-19 and Islamic Education in School: Searching for Alternative Learning Media. Webology, 18(1).
Zakariyah, A., & Hamid, A. (2020). Kolaborasi Peran Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Online di Rumah. Intizar, 26(1), 17–26.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.1495
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Ali Akbarjono, Nina Siti Salmaniah Siregar, Erniwati La Abute, Ahmad Zainuri
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.