Softball Catching Learning Model Development for High School Students

Eva Faridah, Rubiyatno Rubiyatno, Syahril Adam, Mikkey Anggara Suganda

Abstract


The study aims to create a softball throw and catch learning model for high school students. Based on the findings of observations and interviews, it is possible to conclude that students struggle with throwing and catching techniques on softball material. Physical education teachers face a challenge in providing appropriate learning methods due to a lack of variety in applying the learning model. The research and development (R & D) method was used in this study, with six stages of development. The following data analysis techniques were used in this study: This study employs both quantitative and qualitative descriptive data analysis. Based on the findings of this study, ten throwing and catching learning models with various variations have been developed. The effectiveness test was performed with the T-test to determine the effectiveness of the developed product. The t-test value, tcount = 31,647, was then obtained. The value of ttable obtained with confidence level = 0.05, dk = (n-1) = 30 – 1 = 30 was 2.1098. As a result, tcount exceeds ttable (tcount = 31,647 > ttable = 2,093). Based on the test criteria of tcount > ttable at =0.05 dk = 17, the developed model is very effective for use, particularly at the high school level.

Keywords


Learning Model, Softball Catching, High School Students, Physical Education

Full Text:

PDF

References


Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter Untuk Siswa Sd Dalam Perspektif Islam. Mimbar Sekolah Dasar. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v1i1.863

Ainin, I. K. (2011). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif. Jurnal Asesmen Dan Intervensi Anak Berkebutuhan Khusus.

Bangun, S. Y. (2016). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Pada Lembaga Pendidikandi Indonesia. Publikasi Pendidikan. https://doi.org/10.26858/publikan.v6i3.2270

Hapsari, L. A., Astuti, A. P., & Praswati, A. N. (2020). Konsumsi Makanan dan Olahraga selama Pandemi Covid 19. The 12th University Research Colloqium 2020 Universitas ’Aisyiyah Surakarta.

Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). Implementasi pendidikan karakter di sekolah melalui keteladanan dan pembiasaan. Jpdi (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia). https://doi.org/10.26737/jpdi.v1i2.262

Irsyada, R., Rumini, R., & Aji Putra, R. B. (2019). Metode Resiprokal Dalam Pembelajaran Hitting Permainan Softball. Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 8(2). https://doi.org/10.15294/miki.v8i2.17521

Munajat, I. (2019). Penggunaanpendekatan Bermain Beregu Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Passing Bola Voli (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas VIII-A SMP Negeri 4 tasikmalaya. Jurnal Wahana Pendidikan. https://doi.org/10.25157/wa.v6i1.2053

Nainggolan, A. P., & Manalu, R. B. (2020). Modifikasi alat bantu pembelajaran melempar dan menangkap dalam hasil belajar permainan softball. Kinestetik, 4(1). https://doi.org/10.33369/jk.v4i1.10320

Pradana, A. A., & Nurrochmah, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Metode Drill Terhadap Peningkkatan Hasil Belajar Lempar Bola Softball Kelas 7 Smp Negeri 1 Kota Malang. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(2). https://doi.org/10.17977/um040v3i2p121-129

Rahim, A., & Taryatman. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Inklusif Kota Yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD.An.

Rahmawati, A., & Huda, A. (2018). Senam Pagi untuk Membangun Motivasi Belajar Siswa Tunagrahita. Jurnal Ortopedagogia. https://doi.org/10.17977/um031v4i12018p026

Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA.

Rihatno, T., & Gunawan, V. S. (2014). Efektifitas Pembelajaran Menggunakan Media Video Dan Media Cermin Terhadap Hasil Belajar Memukul Bola Softball. Jurnal Pendidikan Olahraga, 3(1).

Rohmah, N. (2016). Bermain Dan Pemanfaatannya Dalam Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Tarbawi.

Samsudin, S., & Rahman, H. A. (2016). Pengaruh metode pembelajaran drill, bermain, dan kelincahan terhadap kemampuan passing dalam permainan bola voli. Jurnal Keolahragaan. https://doi.org/10.21831/jk.v4i2.10899

Sukur, A., Amin, B. F., & Arif, M. (2020). Edukasi Olahraga Dan Kesehatan Masyarakat Di Masa Pandemi Covid-19. … Pengabdian Kepada Masyarakat.

Susworo, A. (2006). Acuan Pembelajaran Permainan Softball Model TGfU. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia.

Wicaksono, A. (2020). Aktivitas Fisik Yang Aman Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 8.

Yusuf, W. B., & Hartati, S. C. Y. (2014). Pengaruh Pemanasan Dalam Bentuk Permainan Terhadap Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan.

Zainuri, K. (2020). Peningkatan Hasil Pembelajaran Lompat Jauh Melalui Pendekatan Bermain Longu Pada Siswa Kelas Iv Sdn 37 Ampenan. Jurnal Paedagogy. https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2513




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.808

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Eva Faridah, Rubiyatno, Syahril Adam, Mikkey Anggara Suganda

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.