Integration of Technology and Governance in Indonesian Schools: Toward a Smart School Ecosystem
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran teknologi pendidikan dalam pembelajaran. Islamika, 3(1), 123-133.
Arthana, I. K. R., Dantes, G. R., & Dantes, N. (2018). Optimalisasi pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi (tik) dalam bidang pendidikan melalui penerapan smart school. Widya Laksana, 7(1), 81-91.
Benoliel, P., & Schechter, C. (2023). Smart collaborative ecosystem: leading complex school systems. Journal of Educational Administration, 61(3), 239-255.
Burhan, B., Nurwidyayanti, N., Irwandi, A., Shaleh, N. F., Pabulo, K., & Rahmadhanningsih, S. (2023). Analisis penerapan manajemen sekolah berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 23(2), 450-464.
Burns, T., & Schuller, T. (2007). Evidence in education: Linking research and policy. OECD Publishing.
Dacholfany, M. I. (2024). Peningkatan kualitas manajemen pendidikan di sekolah dasar melalui pelatihan dan bimbingan. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 5-13.
Darma, R. (2024). Efektivitas Manajemen Publik Dalam Mengatasi Kesenjangan Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (Jrpp), 7(4), 15429-15436.
Destari, D. (2023). Pendidikan Global di Era Digital: Transformasi dalam Skala Internasional. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 538-553.
Hermawansyah, H. (2021). Manajemen lembaga pendidikan sekolah berbasis digitalisasi di era COVID-19. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 12(1), 27-46.
Hizbullah, M., & Haidir, H. (2021, June). Peran Sekolah Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Smp Cerdas Murni Tembung. In Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian (Vol. 4, No. 1, pp. 213-220).
Husaini, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dalam bidang pendidikan (e-education). MIKROTIK: Jurnal Manajemen Informatika, 2(1).
Ibrahim, M. S., Razak, A. Z. A., & Kenayathulla, H. B. (2013). Smart principals and smart schools. Procedia-social and behavioral sciences, 103, 826-836.
Kusnandi, K. (2019). Mengartikulasikan perencanaan pendidikan di era digital. Jurnal Wahana Pendidikan, 6(1), 1-14.
Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94-100.
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh teknologi dalam dunia pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91-100.
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.
Nasir, M., Halim, A., & Lubis, A. (2023). Stakeholder engagement in digital school ecosystems. Journal of Digital Schooling, 4(1), 15–27.
Nasir, M., Mahmudinata, A. A., Ulya, M., & Firdaus, F. A. (2023). Strategi pemberdayaan sekolah sebagai upaya peningkatan manajemen pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2).
Omidinia, S., Masrom, M., & Selamat, H. (2013, July). An examination of the concept of smart school: An innovation to address sustainability. In 2nd International Conference on Advances in Computer Science and Engineering (CSE 2013) (pp. 328-331). Atlantis Press.
OECD. (2020). Governance in education: Transparency, accountability, and stakeholder engagement. OECD Publishing.
Puentedura, R. R. (2014). SAMR: A contextualized introduction. Retrieved from http://www.hippasus.com/rrpweblog
Purfitasari, S., Masrukhi, M., Prihatin, T., & Mulyono, S. E. (2019). Digital Pedagogy sebagai Pendekatan Pembelajaran di Era Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 2, No. 1, pp. 806-811).
Putra, A. I. P., & Roni, M. (2021). Good Governance Dalam Lingkungan Pendidikan Tinggi (Good University Governance). Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 11(2), 226-236.
Rostiawati, E. (2020). Efektifitas Manajemen Kepemimpinan Dalam Menciptkan Good Governance. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 59-69.
Sijabat, K., Putera, R. E., & Rahayu, W. K. (2021). Kapabilitas Pemerintah Kota Padang Dalam Mitigasi Bencana Melalui Sekolah Cerdas Bencana. Jurnal Administrasi Publik dan Pembangunan, 2(2), 130-139.
Siti Harlina, U. (2019). PPM Sekolah Cerdas Berbasis Teknologi Di Sd Islam Terpadu Wahdah Islamiyah 01 Makassar. SINDIMAS, 1(1), 242-245.
Sugiyono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta, 1(11).
Sumual, S. D., Rambitani, B. F., Sadsuitubun, M., Wakur, N., & Sumual, S. Y. (2024). Meninjau strategi kepengawasan dalam meningkatkan akuntabilitas dan transparansi tata kelola pendidikan. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(2), 1092-1112.
Supianto, S., Atikah, A., & Marti'ah, S. (2019). Perancangan Sistem Informasi Administrasi Sekolah pada SMK Kesuma Bangsa 1 Depok. Systematics, 1(2), 99-109.
Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 13-31.
UNDP. (1997). Governance for sustainable human development: A UNDP policy document. United Nations Development Programme.
World Bank. (2021). Reimagining human connections: Technology & education. World Bank
Zein, M. (2024). Transformasi Pendidikan Islam Di Era Digital, Tantangan Dan Solusi Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. JIPDAS (Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar), 2(3), 146-156.
Zhou, B. (2022). Building a smart education ecosystem from a metaverse perspective. Mobile Information Systems, 2022(1), 1938329.
Zhou, Y. (2022). Building a smart school: Strategies for ICT integration in K–12 settings. Education Technology Review, 18(1), 89–104.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i2.7529
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Dadang Rahman Munandar
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




