Fathers' Involvement in Early Childhood Education: Navigating Parenting with Working Mothers in the Digital Age
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andani, A., Yuliarto, S., & Kusumaningtyas, D. (2023). Hubungan Antara Pola Asuh Ibu Bekerja dengan Kemampuan Penyesuaian Sosial dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Prasekolah (4-5 Tahun). Journal of Issues in Midwifery, 7(1), 23–30. https://doi.org/10.21776/ub.joim.2023.007.01.3
Andhriana, L. T. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Almufi Jurnal Pendidikan, 1(3), 133–137. Retrieved from http://almufi.com/index.php/AJPhttp://almufi.com/index.php/AJP
Azizah, S. N., Saleh, S., & Sulistyaningrum, E. (2022). The Effect of Working Mother Status on Children’s Education Attainment: Evidence from Longitudinal Data. Economies, 10(2), 1–22. https://doi.org/10.3390/economies10020054
Badar, A. N., Yuniati Demang, F., & Fredi Daar, G. (2021). Hubungan Pola Asuh Ibu Bekerja Dengan Perkembangan Sosial Anak Usia Prasekolah Di Paud Santa Juliana Golo Bilas. Jwk, 6(1), 2548–4702. Retrieved from https://www.scribd.com/document/529378129/Hubungan-Pola-Asuh-Ibu-Bekerja-Denngan-Perkembangan-Sosial-Anak-Usia-Prasekolah
Berliana, D., Rosidah, L., & Sayekti, T. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 23–37. https://doi.org/10.19105/kiddo.v3i1.5065
Bue, M. C. Lo, Perova, E., & Reynolds, S. (2023). Maternal Work and Children’s Development: Examining 20 Years of Evidence. (February), 27.
Cahyani, R. P., & Saroinsong, W. P. (2023). Pengaruh Pola Asuh Ibu Yang Bekerja Dan Interaksi Sosial Anak Di Jawa Timur. Ejournal.Unesa.Ac.Id, 12(1), 1–5. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/55354%0Ahttps://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/55354/43861
Elka Fitri, D., Dwi Sagita, M., & Wahyuni, F. (2022). Hubungan Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Pustaka Keperawatan (Pusat Akses Kajian Keperawatan), 1(2), 8–12. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakakeperawatan.v1i2.337
Esterilita, M., & Utami, N. N. (2024). Keterlibatan Ayah Dalam Pengasuhan Anak Usia Dini Menurut Perspektif Ibu. Journal of Social and Economics Research, 6(2), 13–24.
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS (25th ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Irawan, R., Verawati, M., & Putri, D. R. (2019). Hubungan Pola Asuh Ibu Bekerja Dengan Perkembangan Sosial Anak Usia Prasekolah. Health Sciences Journal, 3(2), 33. https://doi.org/10.24269/hsj.v3i2.263
Kartika, T., Mutiudin Iwan, A., & Marlina, L. (2022). Intensitas Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Sosial pada Anak Usia Dini (4-6 tahun). Jurnal Perawat Indonesia, 6(2), 1002–1011. Retrieved from http://www.journal.ppnijateng.org/index.php/jpi/article/download/1160/758
Kontesa, F. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Fakultas Tarbiyah Dan Tadris Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Kucaba, K., & Monks, C. P. (2022). Peer relations and friendships in early childhood: The association with peer victimization. Aggressive Behavior, 48(4), 431–442. https://doi.org/10.1002/ab.22029
Magdalena, I., Insyirah, A., Putri, N. A., & Rahma, S. B. (2021). Pengaruh Penggunaan Gadget Pada Rendahnya Pola Pikir Pada Anak Usia Sekolah (6-12 Tahun) Di Sdn Gempol Sari Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 166–177. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Mardiyani, D. N. R. R., & Widyasari, C. (2023). Interaksi Teman Sebaya dalam Mengembangkan Perilaku Sosial Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 416–429. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.329
Melinda, A. E., & Izzati, I. (2021). Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Melalui Teman Sebaya. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 127. https://doi.org/10.23887/paud.v9i1.34533
Musdalifah, & Indriani, N. (2017). Pengaruh Intensitas Penggunaan Smartphone terhadap Interaksi Sosial. SNITT-Politeknik Negeri Balikpapan, 2(1), 144–147. Retrieved from https://jurnal.poltekba.ac.id/index.php/prosiding/article/view/389
Ningsih, S., Ali, M., & Yuniarni, D. (2018). Hubungan Interaksi Teman Sebaya Dengan Perilaku Asosial Pada Anak di TK Negeri Pembina Pontianak. Jurnal Program Studi PG-PAUD FKIP Untan Pontianak, 1, 1–15. Retrieved from https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/27752
Putra Hayat, A. (2022). Persepsi Pola Pengasuhan Ibu Bekerja dan Tidak Bekerja: Studi Kasus di Gondokusuman Kota Yogyakarta. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 310–320. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1986
Rahayu, N. S., Elan, & Mulyadi, S. (2021). Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 5(2), 202–210. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v1i5.159
Regina, H. Sutrisno, M. (2016). Hubungan Interaksi Sosial Teman Sebaya Dengan Perilaku Sosial Anak Di Pendidikan Anak Usia Dini Sentosa Pontianak Kota. Jurnal PG-PAUD FKIP Universitas Muhammadiyah Pontianak, 4(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29406/jepaud.v3i2.607
Riany, Y. E., Cuskelly, M., & Meredith, P. (2018). Psychometric Properties of Parenting Measures in Indonesia. Makara Human Behavior Studies in Asia, 22(2), 75. https://doi.org/10.7454/hubs.asia.1160118
Rohmalina, R., Lestari, R. H., & Alam, S. K. (2019). Analisis Keterlibatan Ayah dalam Mengembangkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.29313/ga.v3i1.4809
Salis Hijriyani, Y., & Astuti, R. (2020). Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1), 015. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i1.6636
Setiawati, E., Solihatulmillah, E., Cahyono, H., & Dewi, A. (2019). The Effect of Gadget on Children’s Social Capability. Journal of Physics: Conference Series, 1179(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1179/1/012113
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syafiqoh, I., & Pranoto, Y. K. S. (2022). Peran keterlibatan ayah terhadap perkembangan anak usia dini. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Semarang, 518–523. Retrieved from https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/1521
Wahyuni, A., Depalina, S., & Wahyuningsih, R. (2021). Peran Ayah (Fathering) Dalam Pengasuhan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 055–066. Retrieved from https://ejournal.iaiibrahimy.ac.id/index.php/alihsan/article/view/726
Wardani, E., & Lestari, R. A. (2023). Pengaruh Kelekatan Relasi Ayah-Anak Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini ( Anaking ), 2(2), 1–8. Retrieved from https://journal.stai-musaddadiyah.ac.id/index.php/ja/
Wardani, M. A. W., Surani, E., & Jannah, M. (2023). The Relationship between Parenting Style and Social-Emotional Development of Early Childhood at RA Al-Maunah Gebang Anom Semarang. Journal of Advanced Multidisciplinary Research Vol., 4(1), 8–14. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30659/jamr.4.1.8-14
Winarni, N. I. F., Hardiyanti, D., & Istiklaili, F. (2020). Pengaruh Penggunaan Gadget dalam Perkembangan Sosial Anak Usia Dini Kelompok A di TK AN NUR Semarang. Sentra Cendekia, 1(2), 43–51. Retrieved from http://e-journal.ivet.ac.id/index.php/Jsc/article/view/1295
Wulandari, D., & Jamaris. (2023). Hubungan antara Penggunaan Gadget dengan Interaksi Pendidikan pada Anak Usia 4-6 Tahun dalam Keluarga di Jorong Rambai Nagari Koto Malintang Kecamatan Tanjung Raya. Jurnal Family Education, 3(2), 268–275. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/jfe.v3i2.111
Zen, D. N., & Mulyani, H. (2021). Hubungan Pola Asuh Ibu Bekerja Dengan Tingkat Perkembangan Anak Usia Pra Sekolah Di Perumahan Graha Budiasih Asri Dusun Budiasih Desa Cibenda Kecamatan Parigi Pangandaran Tahun 2021. Jurnal Keperawatan Galuh, 3(2), 41. https://doi.org/10.25157/jkg.v3i2.5693
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i2.6720
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Feunika Apsira Sutrisno
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




