Identity Recognition in Education: A Philosophical Framework for Addressing Bullying in Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abbey, R. (2009). Plus Ça Change: Charles Taylor On Accommodating Quebec’s mInority Cultures. Thesis Eleven, 99(1), 71–92. https://doi.org/10.1177/0725513609345375
Aprilianto, A., & Fatikh, A. (2024). Implikasi Teori Operant Conditioning terhadap Perundungan di Sekolah. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 77–88. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v13i1.1332
Asyifah, C., Firmansyah, M. A., & Budiman, D. A. (2024). Kasus Bullying Dunia Pendidikan di Indonesia dari Perspektif Media dan Pemberitaannya. Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 9(1), 374–383. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v9i1.14855
Azzahra, A., & Haq, A. L. A. (2019). Intensi Pelaku Perundungan (Bullying) : Studi Fenomenologi Pada Pelaku Perundungan di Sekolah. Psycho Idea, 17(1), 67. https://doi.org/10.30595/psychoidea.v17i1.3849
Damayanti, P. D. S., Handayani, F., Ramahwati, Y., Suhernah, S., Cahyani, A. D., & Tilova, M. H. (2023). Peranan Psikologi Pendidikan untuk Pencegahan Perundungan Siswa Sekolah Dasar. Counselia; Jurnal Bimbingan Konseling Pendidikan Islam, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.31943/counselia.v4i1.60
Junanto, S., & Fajrin, L. P. (2020). Internalisasi Pendidikan Multikultural Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(1), 28–34.
Mayasari, A., Hadi, S., & Kuswandi, D. (2019). Tindak Perundungan di Sekolah Dasar dan Upaya Mengatasinya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(3), 399. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i3.12206
Mbeo, N. P. (2020). Analisa Charles Taylor Tentang Sekularisasi dan Apa Yang Dapat Dipelajari Indonesia Daripadanya. Doctoral Thesis. Jakarta: Driyarkara School of Philosophy.
Nurdin, R. A., & Ismail, I. (2024). Perundungan Sebagai Krisis Identitas: Pendekatan Filsafat Eksistensial Dalam Pendidikan. Indonesian Research Journal on Education, 4(4).
Nurlita, F., Maulana, H., Miskiyya, E. L., & Latassha, K. L. (2024). Pengembangan Pendidikan Multikultural di Indonesia Melalui Lensa Filsafat Islam. PANUNTUN (Jurnal Budaya, Pariwisata, Dan Ekonomi Kreatif), 1(3), 147–156. https://doi.org/10.61476/b6373k97
Purwosaputro, S., & Sutono, A. (2021). Filsafat Manusia sebagai Landasan Pendidikan Humanis. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan Kewarganegaraan, 10(1), 27–44.
Raza, S. (2023). Max Weber and Charles Taylor: On Normative Aspects of A Theory of Human Action. Journal of Classical Sociology, 23(1), 97–136. https://doi.org/10.1177/1468795X221080770
Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Erhaka Utama.
Salmivalli, C., Laninga‐Wijnen, L., Malamut, S. T., & Garandeau, C. F. (2021). Bullying Prevention in Adolescence: Solutions and New Challenges from the Past Decade. Journal of Research on Adolescence, 31(4), 1023–1046. https://doi.org/10.1111/jora.12688
Salsabila, M. I., Wahyullah, M. S. R., & Bakar, M. Y. A. (2024). Aliran Filsafat Pendidikan Progresivisme Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Sains Student Research, 2(6).
Saraswati, R., & Hadiyono, V. (2020). Pencegahan Perundungan/Bullying di Insititusi Pendidikan: Pendekatan Norma Hukum dan Perubahan Perilaku. JURNAL HUKUM, POLITIK DAN KEKUASAAN, 1(1), 1. https://doi.org/10.24167/jhpk.v1i1.2670
Siswati, Y., & Saputra, M. (2023). Peran Satuan Tugas Anti Bullying Sekolah Dalam Mengatasi Fenomena Perundungan di Sekolah Menengah Atas. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(7). https://doi.org/10.56393/decive.v3i7.1656
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cet. 25). Bandung: Alfabeta.
Sulistiyo, U. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Jambi: PT. Salim Media Indonesia.
Zakiyah, E. Z., Humaedi, S., & Santoso, M. B. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Remaja Dalam Bullying. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14352
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i2.6679
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Setia Paulina Sinulingga, Rr. Siti Murtiningsih, Hatanti Widy Nugroho
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




