Enhancing Learning Outcomes in KPK and FPB through Teaching at the Right Level (TaRL) Using the ‘Musi Board’ in Grade IV Elementary Education
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amiruddin., Prasetia, I., Sadikin, A., Sidabutar, T., Banurea, T., Nasution, A. (2023). Keterkaitan Pengembangan Kurikulum dengan Kurikulum Sekarang. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran (JPPP), 4(1), 19–24. https://doi.org/10.30596/jppp.v4i1.13612
Gumilar, G., Rosid, D.P.S., Sumardjoko, B., Ghufron, A. (2023). Urgensi Penggantian Kurikulum 2013 Menjadi Kurikulum Merdek. Jurnal Papeda, 5(2), 148–155. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i2.4528
Jauhari, T., Rosyidi, A. H., & Sunarlijah, A. (2023). Pembelajaran dengan Pendekatan TaRL untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 9(1), 59–73. https://doi.org/10.18592/ptk.v9i1.9290
Kamarullah. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21–32. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729
Listyaningsih, E., Nugraheni, N., Yuliasih, I. B. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pendekatan Tarl Model PBL Dalam Matematika Kelas V SDN Bendan Ngisor. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 620–627. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.8139269
Mangesthi, V.P., Setyawati, R.D., MIyono, N. (2023). Pengaruh Pendekatan TaRL terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IVB di SDN Karanganyar Gunung 02. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19097–19104. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.9405
Mardatillah, Mardatillah, P., & Sagaf S, & Nurdin, N. (2023). Islamic Religious Education Learning Model In Instruding The Values Of Religious Moderation At Bina Potential Vocational School, Palu. Paper Presented at the International Conference on Islamic and Interdisciplinary Studies ICIIS), Palu.
Muhammad. (2022). Hakikat dalam Belajar Mengajar. AKTUALITA Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan, 12(2), 42–56. https://doi.org/https://doi.org/10.54459/aktualita.v12iII.445
Muhlishottin, W.W., Roesminingsih, M. V. (2022). Pelaksanaan Fungsi – Fungsi Manajemen Kelompok Bermain RA Kartini Desa Trutup Kecamatan Plumpang Kabupaten Tuban. Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 4(1), 116–123.
Muzkiati, Ahadin, Victoria, L. (2024). Pengaruh Penerapan Media Papan Musi (Multi Fungsi) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi FPB Kelas IV Di SD Negeri Cot Angan Kabupaten Aceh Besar. 9(1), 43–55.
Nurlaila., dan Mahmudah, I. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Papan Musi (Multi Fungsi) Materi Kpk Dan Fpb Pada Pembelajaran Matematika. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(2), 46–54.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misyakat, 3(1), 171–187.
Pristiwanti, B., Badariah, B., Hidayat, S., Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911–7915. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498
Ramdhania, S., Nisa, S., Syariah, S., Istiqfaroh, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar dalam Pembelajaran Matematika Materi FPB & KPK melalui Media Pembelajaran Papan Musi pada Siswa Kelas IV di SDN Damarsih Sidoarjo. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 9(3), 205–221. https://doi.org/https://doi.org/10.19184/jipsd.v9i3.32444
Siregar, L.F., dan H. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Matematika Papan Musi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi KPK Dan FPB di Kelas V SD Negeri 064986 Medan Amplas. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 7(2), 191–198. https://doi.org/https://doi.org/10.32696/jp2mipa.v7i2.1909
Siswaningsing, W., Kadarohman, A., Rahmawati, T., Nahadi., Supriyanti, F.M.T., Zackiyah., Anwar, S. (2023). Training Teaching at the Right Level (TaRL) and Curturally Responsive Teaching (CRT). Jurnal Pengabdian Isola, 2(2), 135–141. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpi.v2i2.64547
Slamet, R., & Wahyuningsih, S. (2022). Validitas Dan Reliabilitas Terhadap Instrumen Kepuasan Ker. Aliansi : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 17(2), 51–58. https://doi.org/10.46975/aliansi.v17i2.428
Sutama, S., & Novitasari, M. (2019). Analisis Kemampuan Penyelesaian Soal Matematika Berorientasi PISA dalam Konten Perubahan dan Hubungan pada Siswa. Jurnal Varidika, 31(2), 29–35. https://doi.org/10.23917/varidika.v31i2.10216
Yonanda, D.A., Kurino, D.E., Ramayanti, N. (2021). Penggunaan Media Papan Musi (Multifungsi) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Matematika. Seminar Nasional Pendidikan, 118–122.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i2.5962
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Nilam Permata Sari
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




