Implementation of Islamic Education in Strengthening the Social Care Character of Students at Madrasah Aliyah
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adha, M. M., & Susanto, E. (2020). Kekuatan Nilai-nilai Pancasila dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(01), 121–138. https://doi.org/https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01
Ahmad Buchori Muslim. (2019). Konsep Kepemimpinan Prespektif Tasawuf Positif Modern. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Is Licensed Under, 3(1), 1. https://doi.org/http://doi.org/10.32478/evaluasi.v3i1.225
Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Ulum, 13(1), 25–38.
Ali Fathurrahman, R. N. T. (2021). Implementasi Pembelajaran PAI dalam Penguatan Karakter Religius dan Sikap Peduli Sosial Siswa di SMA Negeri 2 Masbagik. Jurnal Elkatarie Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.1234/elkatarie.v4i2.4443
Anwar, S., & Salim, A. (2019). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 233. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3628
Anastasya, I. G. A. M. B., & Wulandari, I. G. A. A. (2022). Meningkatkan Karakter Peduli Sosial Siswa SD Melalui Pembiasaan Tri Hita Karana. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 992–1002. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3084
Aslam, M. (2012). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus Madradah Aliyah negeri Palopo) [UIN Alaudin Makasar]. In Program Pascasarjana UIN Alaudin Makasar. https://doi.org/10.18326/mdr.v5i2.778
Dermawan, O. (2013). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Ibadah Puasa. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 229–248. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.752
Himmah, F., Tukidi, T., & Mulianingsih, F. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Sosial di SMP Negeri 1 Karangtengah Demak. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 1(2), 158–163. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v1i2.36421
Jones, S. M., Kahn, J., & Nelson, B. (2022). A new era for character education: Engaging schools and communities to promote social, emotional, and ethical development. American Journal of Education, 128(1), 1-25. https://doi.org/10.1086/714667
Kurniawan, A. (2017). Bil Hal Penciptaan Budaya Agama Melalui Pembiasaan Shalat Berjamaah Di Sekolah Menengah Pertama Islam Al-Azhar 5 Kota Cirebon. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 8(1), 50–67. https://doi.org/10.24235/orasi.v8i1.2016
Nur Anggraini, P. M., Suryanti, H. H. S., & Widyaningrum, R. (2021). Analisis Karakter Peduli Sosial Pada Peserta Didik Kelas V Di Sdn Sambirejo Surakarta. Jurnal Sinektik, 4(1), 1–8. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33061/js.v3i2.0000
Ahmad Buchori Muslim. (2019). Konsep Kepemimpinan Prespektif Tasawuf Positif Modern. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Is Licensed Under, 3(1), 1. https://doi.org/http://doi.org/10.32478/evaluasi.v3i1.225
Ainiyah, N. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Ulum, 13(1), 25–38.
Ali Fathurrahman, R. N. T. (2021). Implementasi Pembelajaran PAI dalam Penguatan Karakter Religius dan Sikap Peduli Sosial Siswa di SMA Negeri 2 Masbagik. Jurnal Elkatarie Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.1234/elkatarie.v4i2.4443
Anwar, S., & Salim, A. (2019). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 233. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3628
Aslam, M. (2012). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus Madradah Aliyah negeri Palopo) [UIN Alaudin Makasar]. In Program Pascasarjana UIN Alaudin Makasar. https://doi.org/10.18326/mdr.v5i2.778
Dermawan, O. (2013). Pendidikan Karakter Siswa Melalui Ibadah Puasa. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 229–248. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.752
Himmah, F., Tukidi, T., & Mulianingsih, F. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Sosial di SMP Negeri 1 Karangtengah Demak. Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS, 1(2), 158–163. https://doi.org/10.15294/sosiolium.v1i2.36421
Kurniawan, A. (2013). Penanaman NilaiNnilai Tasawuf Dalam Rangka Pembianaan Akhlak Di Sekolah Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan. Al-Tahrir, 13(1).
Kurniawan, A. (2016). Peran Tasawuf Dalam Pembinaan Akhlak Di Dunia Pendidikan Di Tengah Krisis Spiritualitas Masyarakat Modern. YAQZHAN, 2(1).
Muhajarah, K. (2016). KONSEP DOA : STUDI KOMPARASI KONSEP DO ’ A MENURUT M. Quraish Shihab Dan Yunan Nasution Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Islam. Himatuna, 2(2).
Muhammad Ainun Najib. (2018). Epistemologi Tasawuf Modern Hamka. Jurnal Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 18(02), 303–324.
Mustofa, A. (2018). Tasawuf Education As The Effort Of Spiritual And Character Building Capability. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 72–104.
Nafi’ah, Z. (2014). Hubungan Keaktifan Siswa Dalam Ekstrakurikuler Akademik Dan Non Akademik Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Mojokerto. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 3(2), 799–813.
Nucci, L. P., & Narvaez, D. (2020). Handbook of moral and character education (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429447435
Nur Anggraini, P. M., Suryanti, H. H. S., & Widyaningrum, R. (2021). Analisis Karakter Peduli Sosial Pada Peserta Didik Kelas V Di Sdn Sambirejo Surakarta. Jurnal Sinektik, 4(1), 1–8. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33061/js.v3i2.0000
Nurcholis, A. (2011). Tasawuf antara Kesalehan Individu dan Dimensi Sosial. Teosofi: Jurnal Tasawuf Dan Pemikiran Islam, 1(2), 175. https://doi.org/10.15642/teosofi.2011.1.2.175-195
Primasari, N. (2017). Naskah Samarkandi Bab Shalat: Makna Shalat Dalam Prespektif tasawuf. Jumantara, 8(2).
Sulistyowati, A., Hartinah, S., & Sudibyo, H. (2023). Model Pembentukan Karakter Pelajar Pancasila dengan Pendekatan Collaborative for the Advancement of Social and Emotional learning (CASEL). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.7985
Ulya, F. (2011). Implikasi Shalat Dalam Membentuk Kepribadian Perempuan. Musãwa, 10(1).
Walker, L. J., Roeser, R. W., & Hunter, J. D. (2021). Moral and ethical development in schools: An integrative framework for promoting character education. Journal of Moral Education, 50(2), 145-163. https://doi.org/10.1080/03057240.2020.1823221
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.5034
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Subaidi Subaidi, Nunu Mahnun, Junaidi Arsyad
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.