Unveiling the Impact of Naqshbandiyya Tariqa Values on Islamic Education: A Comprehensive Analysis of Pesantren Dar Al Ma'arif Kota Pinang
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press.
Aliyah, A. H. (2021). Peran Pondok Pesantren dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Prosiding Nasional Pascasarjana IAIN Kediri, 217–224. Kediri: Pascasarjana IAIN Kediri.
Bruinessen, M. van. (2020). Kitab Kuning, Pesantren dan Tarekat. Yogyakarta: Gading Publishing.
Daliman. (2012). Metode Penelitian Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Daulay, H. P. (2014). Sejarah Pertumbuhan dan Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Effendi, R. (2021). Studi Islam Indonesia: Pendidikan Islam Modern (Kajian Historis Perspektif Karel A Steenbrink). Alhamra Jurnal Studi Islam, 2(1), 36–48. https://doi.org/10.30595/ajsi.v2i1.9989
Endraswara, S. (2004). Mistik Kejawen: Sinkretisme, Simbolisme, dan Sufisme dalam Budaya Spiritual Jawa (D. Soesetro, ed.). Yogyakarta: Narasi.
Erawadi, E. (2014). Pusat-Pusat Perkembangan Tarekat Naqsyabandiyah di Tapanuli Bagian Selatan. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 38(1). https://doi.org/10.30821/miqot.v38i1.53
Fathurrohman, M. (2019). Tasawuf: Perkembangan dan Ajaran-Ajarannya. Yogyakarta: Kalimedia.
Furqan, M. (2019). Surau dan Pesantren Sebagai Lembaga Pengembang Masyarakat Islam di Indonesia (Kajian Perspektif Historis). Jurnal Al-Ijtimaiyyah: Media Kajian Pengembangan Masyarakat Islam, 5(1), 1–34.
Huda, S. (2016). Mistisisme Islam: Prespektif Annemarie Schimmel. Al-Hikmah: Jurnal Studi Agama-Agama, 2(2), 1–10. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30651/ah.v2i2.1105
Kariyanto, H. (2019). Peran Pondok Pesantren Dalam Masyarakat Modern. Edukasia Multikultura, 1(1), 15–30. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/jem.v2i2.4646
Kesuma, G. C. (2017). Refleksi Model Pendidikan Pesantren dan Tantangannya Masa Kini. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(1), 67–79. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i1.1740
Khatib, S. A. halim, Mustafa, H. A., and Abbas, P. (2012). Riwayat Singkat Syekh Musthafa Husein,Syekh Abdul halim Khatib dan Haji Abdullah Mustafa : Pendiri, Pewaris dan Penerus Kharisma dan Keilmuan Islam di Pesantren Musthafawiyah Purba Baru. Medan: Perdana Publishing.
Malik, A., Sudrajat, A., and Hanum, F. (2016). Kultur Pendidikan Pesantren dan Radikalisme. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 4(2), 103–114.
Mubarok, N. (2019). Optimalisasi Penerapan Tradisi Pesantren Salaf Bagi Santri Kalong. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 4(2), 122–133.
Mutholingah, S. (2020). Tasawuf ‘Irfani dan Implementasinya Dalam Pendidikan Agama Islam. PIWULANG: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 35–55.
Norhabibah. (2022). Perkembangan Pendidikan Islam Abad Kedua Hijriyah. Edu-Riligia: Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 6(3), 303–314.
Perawironegoro, D., Widodo, H., Wantini, W., and Arqam, M. L. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Pesantren Berbasis Manajemen Asrama. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(4), 320–331. https://doi.org/10.17977/um027v3i42020p320
Rambe, S. A. (2019). Pengaruh Lingkungan Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di Pondok Pesantren Dar Al-Ma’arif, Kecamatan Kota Pinang. Doctoral Dissertation. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Reid, A. (2012). Sumatera: Revolusi dan Elite Tradisional. Jakarta: Komunitas Bambu.
Ritonga, M. A., and Prasetyo, M. A. M. (2019). Peningkatan Kinerja Guru Pesantren Melalui Sistem Reward dan Punishment. Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 3(1), 37–51. https://doi.org/10.47766/idarah.v3i1.611
Salman, and Suhendro, P. (2020). Peran Musthafa Husein Al Mandili Di Pesantren Musthafawiyah Purba Baru (1915-1955). Puteri Hijau : Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(1), 1. https://doi.org/10.24114/ph.v5i1.18247
Siregar, L. H. (2011). Tarekat Naqsyabandiyah Syaikh Abdul Wahab Rokan: Sejarah, Ajaran, Amalan, dan Dinamika Perubahan. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 35(1), 59–77. https://doi.org/10.30821/miqot.v35i1.131
Siregar, L. M. (2017). Upaya Pendidikan Islam Pada Masa Awal Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 104–114. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).622
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Cet. 25). Bandung: Alfabeta.
Suprayitno, S. (2012). Islamisasi di Sumatera Utara: Studi Tentang Batu Nisan di Kota Rantang dan Barus. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 36(1). https://doi.org/10.30821/miqot.v36i1.113
Syafe’i, I. (2017). Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 61. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2097
Zailani, Z., and Amalia, I. (2022). Contribution of Sheikh Abdul Wahab Rokan To The Internalization Of Moral Education in Besilam, Langkat Regency. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03), 597–610.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.4312
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Yusra Dewi Siregar, Hasan Bakti Nasution, Junaidi Arsyad
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.