The Role of the Reading Terrace in Increasing Village Children's Reading Interest

Deswalantri Deswalantri, Irham Habibi Harahap, Andri Kurniawan, Berman Hutahaean, Arafik Syaif, A. Nururrochman Hidayatulloh

Abstract


Books and libraries play an essential role in the democratization of information, even in the dissemination of knowledge, especially for today's children and youth who are more familiar with mobile phones than reading books. This paper aimed to investigate the role of the reading terrace in increasing village children’s reading interest. This study used a qualitative descriptive approach using the participatory action research method to determine the role of reading terraces in increasing children's interest in Balingka Village. This research data collection technique used observation, interviews, and documentation.  Data analysis techniques used the Miles and Huberman models in this study. The results of this study show that the availability of terrace facilities can influence the reading interest of Balingka children to be more effective and optimal for carrying out activities related to sustainable reading.

Keywords


childrens, empowerment, libraries, reading interest

Full Text:

PDF

References


Aini, Q., & Relmasira, S. C. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 27(2), 124–132.

Anugrah, W. D., Saufa, A. F., & Irnadianis, H. (2022). Peran Pojok Baca Dalam Menumbuhkan Minat Baca Masyarakat Dusun Ngrancah. Jurnal Pustaka Budaya, 9(2), 93–98.

Astomo, P. (2021). Legal Politics of Responsive National Education System in the Globalization Era and the Covid-19 Pandemic. Yuridika, 36(2), 401–426.

Elfrianto, H., & Lesmana, G. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. umsu press.

Herwatin, A., Purwaningrum, A., Suwarti, A. D., Alfianne, D. M., Aprilia, F., Azizah, L. R., … Ishmah, N. (2019). Antologi Pustakawan (Vol. 1). UMMPress.

Maemonah, M. (2016). Upaya Peningkatan Manajemen Pembalajaraan Kelas di Madasah Ibtidaiyah Ma’arif Sembego Maguwoharjo: Prospek dan Tantangan. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 2(1), 75–90.

Mahardika, G. P., Khaerunnisa, K., Yusuf, N. Y. N., & Sari, T. W. (2020). Penyediaan Teras Baca bagi Masyarakat Desa Pondok Kacang sebagai Solusi Cerdas Mengawali Budaya Membaca. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 1(1).

Mappasere, S. A., & Suyuti, N. (2019). Pengertian Penelitian Pendekatan Kualitatif. Metode Penelitian Sosial, 33.

Muslimah, A., & Ganggi, R. I. P. (2019). Gerakan One Home One Library dalam Pemberdayaan Kampung Literasi (Studi Kasus di Taman Bacaan Masyarakat Kuncup Mekar Desa Kepek Kecamatan Saptosari Kabupaten Gunungkidul). Jurnal Ilmu Perpustakaan, 7(2), 111–120.

Nasrullah, N. (2022). Peran Taman Baca Masyarakt Pustaka Ballak Kana dalam Meningkatkan Minat Baca. LibTech: Library and Information Science Journal, 3(1), 22–32.

Nuroini, I., Putri, C. S., & Pertiwi, M. G. (2020). Pengembangan Sistem Perpustakaan Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Baca dalam Menghadapi Era 4.0 di Desa Masangan Wetan, Sukodono, Sidoarjo. Jurnal Abdi Bhayangkara, 2(01), 10–20.

Rahmat, A., & Mirnawati, M. (2019). Model Partisipation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat. AKSARA, 6(1), 62–71.

Sari, D. M., & Sudarsana, U. (2022). Perpustakaan Digital Sebagai Sarana Media Promosi Bagi Masyarakat. Media Nusantara, 19(1), 35–42.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: PT Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&d dan Penelitian Pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan.

Suhartono, S., & Hafidhoh, N. (2022). Menumbuhkan Minat Baca Anak: Pendampingan Pendirian Taman Baca di Madin An-Nur Desa Kedungrejo Tanjunganom Nganjuk. NGALIMAN: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 42–52.

Sukirman, S., Firman, F., Aswar, N., & Mirnawati, M. (2021). Pengaruh Beberapa Faktor Determinan terhadap Peningkatan Minat Baca Mahasiswa. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 46–61.

Tae, L. F., Ramdani, Z., & Shidiq, G. A. (2019). Analisis tematik faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilan siswa dalam pembelajaran sains. Indonesian Journal of Educational Assessment-Vol, 2(1).

Travelancya, T., & Asfahani, A. (2022). Model Pendampingan Penyelenggaraan Kelompok Bermain Holistik & Integratif. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 2(01), 29–35.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.3876

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Deswalantri Deswalantri, Irham Habibi Harahap, Andri Kurniawan, Berman Hutahaean, Arafik Syaif, A. Nururrochman Hidayatulloh

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.