The Correlation Between Senior High School Students’ Personality Types and Writing Cerkak Ability
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alayyubi, A. I., Kasmawati, & Jusriana, A. (2020). Perbandingan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Berdasarkan Karakter Introvert Dan Ekstrovert. 2(2). https://doi.org/10.24252/asma.v2i2.16163
Boroujeni, A. A. J., Roohani, A., & Hasanimanesh, A. (2015). The Impact of Extroversion and Introversion Personality Types on EFL Learners’ Writing Ability. Theory and Practice in Language Studies, 5(1), 212. https://doi.org/10.17507/tpls.0501.29
Effendi, Mursilah, & Mujiono. (2018). Korelasi Tingkat Perhatian Orang Tuadan Kemandirian Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 10(1), 17–23. https://doi.org/10.30599/jti.v10i1.131
Fikri, H. T. (2012). Pengaruh Menulis Pengalaman Emosional Dalam Terapi Ekspresif Terhadap Emosi Marah Pada Remaja. Humanitas, IX.
Ilmiyana, H. (2020). Pengembangan Paket Pelatihan Menulis Ekspresif Sebagai Media Katarsis Kecemasan Siswa Introvert Di SMA. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 01(01). https://doi.org/10.32806/jkpi.v1i1.4
Khoirummalizzakiya, S. (2020). Signifikansi Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas V Dalam [Skripsi]. Institut Agama Islam NegerI Ponorogo.
Kosasih. (2012). Dasar-Dasar Keterampilan Bersastra. Yrama Widya.
Kurniati, E. (2015). Implementasi Pembelajaran Bahasa Jawa Sd Yang Integratif Komunikatif Berbasis Folklore Lisan Sebagai Wujud Konservasi Budaya. In Jurnal Penelitian Pendidikan (Vol. 32). DOI: https://doi.org/10.15294/jpp.v32i2.5056
Loren, Y. A., Wilson, & Kahtan, M. I. (2016). Hubungan Tipe Kepribadian Introvert dan Ekstrovert dan Tingkat Kecemasan pada Siswa Kelas XII dalam Menghadapi Ujian Nasional. Jurnal Kesehatan Khatulistiwa, 2. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jfk/article/view/29468/75676579058
Mundziroh, S., Andayani, & Saddhono, K. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Dengan Menggunakan Metode Picture And Picture Pada Siswa Sekolah Dasar. Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 2(1). https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bhs_indonesia/article/view/2148/1563
Ningsih, R. M., & Awalludin, S. A. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Tipe Kepribadian Extrovert dan Introvert. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(03), 2756–2767. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.763
Nurhayati, N. (2015). Model Pembelajaran Menulis Cerita Pendek Dengan Menggunakan Teknik Brainwriting Yang Berorientasi pada Kreativitas Siswa. Riksa Bahasa, 1(1), 14–26. https://doi.org/10.17509/rb.v1i1.5789
Prastania, M. S., & Sanoto, H. (2021). Korelasi antara Supervisi Akademik dengan Kompetensi Profesional Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 861–868. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.834
Prayitno, S. H., & Ayu, S. M. (2018). Hubungan Antara Kepribadian Introvert Dan Ekstrovert Dengan Speaking Skill Mahasiswa Prodi D III Keperawatan Tahun. Jurnal Insight Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Jembe, 14(1), 2503–0949. https://doi.org/10.32528/ins.v14i1.1077
Putra, I. G. S. S., & Aryani, L. N. A. (2015). The Relationship Between Introvert And Extrovert Personality With Stress Among Co-Assistant Batch 2011 Of Faculty Of Medicine-Udayana University. https://ojs.unud.ac.id/index.php/eum/article/view/13098
Qonita, W. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau dari Tipe Kepribadian Extrovert dan Introvert. Kemampuan Komunikasi M Atematis JIPM, 3(1), 32–38. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i3.763
Ramadhan, G., Setiyadi, A. B., & Putrawan, G. E. (2019). A Comparative Study of Students’ Writing Competence and Strategies between Extrovert and Introvert Students at the Second Year of SMAN 1 Terbanggi Besar. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/123/article/view/17564/pdf
Revola, Y., Harahap, A., & Suwarno, B. (2016). The Analysis Of Significance Difference In Writing Achievement Among The Students Who Are Introvert, Extrovert, And Ambivert. In Journal of Applied Linguistics and Literature (Vol. 1, Issue 1). https://doi.org/10.33369/joall.v1i1.3939
Rosida, E. R., & Astuti, T. P. (2015). Perbedaan Penerimaan Teman Sebaya Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrovert Dan Introvert. Jurnal Empati Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro, 4(1), 77–81. https://doi.org/10.14710/empati.2015.13120
Roza, M., Iskandar, R., & Marta, W. (2020). Jurnal Desain Komunikasi Kreatif https://judikatif-upiyptk.org/ojs Perancangan Buku Ilustrasi Tentang Aku Seorang Introvert. https://doi.org/10.35134/judikatif.v131.1
Safithry, E. A., & Dewi, I. S. (2020). Terapi Menulis Ekspresif Untuk Menurunkan Tingkat Stres Akademik Peserta Didik Di Sekolah Full Day School Expressive Writing Therapy To Reduce Academic Stress Of Students In Full Day School. Maret, 5, 40–47. https://doi.org/10.33084/suluh.v5i1.1313
Sangkala, I. (2012). The Correlation Between Students’ Extraversion Personality And Their Writing Skill At Muhammadiyah University Of Makassar (A Descriptive Study). English Education Department, 1(2). https://doi.org/10.26618/exposure.v1i2.773
Sari, D. U. (2022). Pengaruh Tipe Kepribadian Introver Danekstroverterhadap Keterampilan Menulis Teks Narasi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 21 Malang.
Sari, W. A., & Nurgiyantoro, B. (2020). Validasi bahan ajar menulis teks nonfiksi berbasis pendekatan genre. BAHASTRA, 40(1), 60. https://doi.org/10.26555/bahastra.v40i1.15754
Sasanti, M., Hartini, S., & Mahardika, A. I. (2017). Pengembangan Lks Dengan Model Inquiry Discovery Learning (Idl) Untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Pada Pokok Bahasan Listrik Dinamis. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(1).
Siska, M., Marzal, J., & Effendi, M. H. (2020). Profil Kemampuan Komunikasi Dan Pemahaman Matematis Siswa Berdasarkan Tipe Kepribadian Extrovert Dan Introvert. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 173. https://doi.org/10.31941/delta.v8i2.1056
Suhendra. (2013). Introvert. In 2013 (p. 2). https://pdfcoffee.com/qdownload/introvert-pdf-free.html
Sukoyo, J. (2013). Hubungan Antara Penguasaan Tingkat Tutur Dan Sikap Ekstrovert Dengan Keterampilan Berbicara Krama Alus Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Jawa Universitas Negeri Semarang [Tesis]. Universitas Sebelas Maret.
Untari, R. (2014). Kontribusi Dukungan Sosial Dan Tingkat Ekstroversi Terhadap Kecenderungan Depresi Pada Atlit Penyandang Disabilitas.
Widiantari, K. S., & Herdiyanto, Y. K. (2013). Perbedaan Intensitas Komunikasi Melalui Jejaring Sosial antara Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert pada Remaja. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1), 106–115. https://doi.org/10.24843/JPU.2013.v01.i01.p11
Winarso, W. (2014). Pengaruh Perbedaan Tipe Kepribadianterhadap Sikap Belajar Matematika Siswa SMA Islam Al-Azhar 5 Cirebon. JPM IAIN Antasari, 02(01). http://dx.doi.org/10.18592/jpm.v2i1.1170
Zainal, L., & Mohamad, M. (2017). Choices Of Words In Writing: A Case Study Among Extrovert And Introvert. Journal of Education and Social Sciences, 6(2), 295–302. https://www.jesoc.com/wp-content/uploads/2017/05/KC6_218.pdf
Zaswita, H., & Ihsan, R. (2020). The Impact of Personality Types on Students’ Writing Ability. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 9(1), 75. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v9i1.21101
Zubaidah, C. (2017). Hubungan Kepribadian Introvert Dengan Komunikasi Verbal Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kademangan Blitar Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Simki Pedagogia. http://simki.unpkediri.ac.id/detail/12.1.01.01.0297
Zulkarnain, I., & Nurmayana. (2022). The Effect of Extrovert and Introvert Personality Towards Students’ Achievement in Writing Recount Text Through Jigsaw. Journal On Teacher Education, 3(3), 2686–1798. https://doi.org/10.31004/jote.v3i3.6861
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.3539
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Yusuf Kholiq, Joko Sukoyo
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




