An Analysis of Elementary School Students’ Character Building through The Pancasila Student Profile Strengthening Project
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arlinda, R., Wuryandani, W., & Mustadi, A. (2022). The Effect of Limited Face-to-Face Learning in New Normal Era towards Learning Motivation of Elementary School Students. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(3), 2963–2972.
Dewi, M. R. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Project-based Learning untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka. Inovasi Kurikulum, 19(2), 213–226.
Fadillah, S., Suhaida, D., Nurhayati, & Darma, Y. Analysis of Learning Model And Mathematical Material To Build Students’ Character Through Mathematics Learning. Journal of Education, Teaching, And Learning, 4(2), 345-349.
Fadillah, S., Wiwit, & Aisyah. (2022). Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Materi Aritmatika Sosial MelaluiProyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 167–176.
Kemendikbudristek RI. (2022). Buku Saku Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. http://repositori.kemdikbud.go.id/24917/
Kepala BSKAP Kemendikbudristek RI (2022). Keputusan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kemendikbudristek RI Nomor 009/H/2022 tentang Dimensi, Elemen, dan Sub Elemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka.
Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175.
Lubaba, M. N., & Alfiansyah, I. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(3), 687–706.
Mendikbudristek RI. (2021). Kepmendikbudristek Nomor 162/M/2021 tentang Program Sekolah Penggerak. Kemendibudristek.
Mendikbudristek RI. (2022). Kepmendikbudristek Nomor 56 Tahun 2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam rangka Pemulihan Pembelajaran (Kurikulum Merdeka). Kemendibudristek.
Muhtar, T., & Dallyono, R. (2020). Character Education from The Perspectives Of Elementary School Physical Education Teachers. Cakrawala Pendidikan, 39(2), 395-408.
Nurdyansyah, F., Muflihati, I., Ujianti, R. M. D., & Novita, M. (2022). Indonesian Character Building Strategy: Planning the Pancasila Student Profile Strengthening Project in Kurikulum Merdeka. 362–369. https://doi.org/DOI 10.18502/kss.v7i19.12456
Rahman, Z. H., Sartono, E. K. E., & Setyaningsih, R. (2022). Teacher’s Perspectives: Learning Interest of the Fourth Grade Students in State Elementary School 2 Bunder during the COVID-19 Pandemic. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(4), 4971–4978.
Rizal, Y., Deovany, M., & Andini, A. S. (2022). Kepercayaan Diri Siswa pada Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. SOSIAL HORIZON: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(2), 46–57.
Rizki, R. A., & Fahkrunisa, L. (2022). Evaluation of Implementation of Independent Curriculum. Journal of Curriculum and Pedagogic Studies, 1(4), 32–41.
Rusnaini, Raharjo, & Suryaningsih, A. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230–249. https://doi.org/ttp://dx.doi.org/ 10.22146/jkn.67613
Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(4), 7076–7086.
Simarmata, M. Y., Yatty, M. P., & Fadhillah, N. S. (2022). Analisis Keterampilan Berbicara Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di SMP Negeri 1 Kuala Mandor B. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(1), 47–59.
Sufyadi, S., Harjatanaya, T. Y., Adiprima, P., Satria, M. R., & Andiarti, A. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/MA). Pusat Asesmen Pembelajaran, BPPP, Kemendikbudristek.
Suherman, A., Supriyadi, T., & Cukarso, S.H. I. (2019). Strengthening National Character Education through Physical Education: An Action Research in Indonesia. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(11), 125-153.
Umi, U. (2015). Penerapan Pendekatan Saintifik melalui Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Ketrampilan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Seworan, Wonosegoro. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 24–38. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2015.v5.i1.p24-38
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.3482
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Syarifah Fadillah, Mai Yuliastri Simarmata, Dwi Fajar Saputri
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.