The Relation of Ūlul Ilmi, Ūlul Albāb, and Ūli an-Nuha Term in Forming The Whole Human Being Concept
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aam Abdussalam. 2014. “Teori Sosiologi Islam (Kajian Sosiologis Terhadap Konsep-Konsep Sosiologi Dalam Alquran Al-Karim).” Ta’lim.
Al-Qurthubi, S. I. (2007). Tafsir Al-Qurthubi Jilid 3. Jakarta: Pustaka Azzam.
Al-Qurthubi, S. I. (2008). Tafsir Al-Qurthubi Jilif 4. Jakarta: Pustaka Azzam.
Aliyah, Sri. 2013. “Ulul Albab Dalam Tafsir Fi Zhilali Al-Quran.” Jurnal Ilmu Agama 14(1): 115–50.
Asyur, A. M. (1984). Tafsir At-Tahrir Wa Tanwir Juz 3. Tunisi : Dar At-Tunisiyah.
Ar-Razi, M. b. (1981). Tafsir Fakr Ar-Razi Juz 23. Beirut-Libanon: Darul Fikr.
Azizah Herawati. 2015. “Kontekstualisasi Konsep Ulul Albab Di Era Sekarang.” Fikrah 3(1): 123–40.
Baharuddin, Elmi, and Zainab Ismail. 2016. “Spiritual Intelligence Forming Ulul Albab’s Personality.” Global Journal of Business and Social Science Review 4(2): 67–76.
Basid, Abdul. 2012. “Ulul Albab Sebagai Sosok Dan Karakter Saintis Yang Paripurna.” PROSIDING : Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika Vol 1, No: 281–91.
Budiyanti, Nurti, Asep Abdul Aziz, Dikdik Sunandar, and Mohamad Erihadiana. 2021. “Supervisi Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Spiritual Pendidik.” Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4(01): 188.
Budiyanti, Nurti, Ahmad Syamsu Rizal, and Elan Sumarna. 2016. “IMPLIKASI KONSEP ŪLŪL ‘ILMI DALAM AL-QUR`ĀN TERHADAP TEORI PENDIDIKAN ISLAM (Studi Analisis Terhadap Sepuluh Tafsīr Mu’Tabarah).” TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education.
Dianita, Gita, and Aam Abdussalam. 2020. “Spiritual Pedagogic Foundation : Analysis of Western and Islamic Sociological Theory.” 3(2): 33–39.
Hamka. (1983). Tafsir Al-Azhar Juz 1, 2 dan 3. Jakarta: Pustaka Panjimas.
Harjoni. (2012). Agama Islam dalam Pandangan Filosofis. Bandung: Alfabeta.
Herawati, A. (2015). Kontekstualisasi Konsep Ulul ALbab di Era Sekarang. Jurnal Ilmu Aqidah dan Studi Keagamaan (Fikrah), Vol.3, No.1 , 123-140.
Hariyanto, Ishak. (2015). “PANDANGAN Al-QUR ’ AN TENTANG MANUSIA.” Jurnal Komunike 7(2): 38–51.http://ejurnal.iainmataram.ac.id/index.php/komunike/article/view/476.
Ismail. (2012). “Kurikulum Pendidikan Islam Perspektif Ibnu Khaldun.” Jurnal Tadris Stain Pamekasan, Vol. 7. No.2, hlm. 151–77. http://tadris.stainpamekasan.ac.id/index.php/jtd/article/view/116.
Khaerani, I. F. (2015). Internalisasi Nilai-Nilai Ulul Albāb dalam Pembentukan AKhlak Mulia pada Mahasiswa [Disertasi]. Bandung: PU SPS UPI. Khaerani, I. F. (2014). Pemimpin Berkarater Ulul Albab. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan Islam Multikultural, Vol. 1, No.1 , 113-121.
Khoirunnisa. (2012). Profil Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam . Jurnal Tarbawi Vol. 1 No.3 .hlm. 205-219.
Muchsin, B., Sulthon, M., & Wahid, A. (2010). Pendidikan Islam Humanistik. Bandung: Refika Aditama.
Muhtifah, Lailial, and Ricka Tesi Muskania. (2017). “Kerangka Konsep Model Pengembangan Kurikulum Pendidikan Karakter Melalui PAI Berbasis ‘Tarbiya Mukmin Ulul Albab.’ Jurnal At-Turats-Pemikiran Pendidikan Islam 11(1): 3–15.
Parhan, Muhamad, and Dara Puspita Dewi Kurniawan. 2020. “Aktualisasi Peran Ibu Sebagai Madrasah Pertama Dan Utama Bagi Anak Di Era 4.0.” JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education) 4(2):157–174. doi: 10.32934/jmie.v4i2.193.
Parhan, Muhamad, Usup Romli, Mohammad Rindu Fajar Islamy, and Salima Muhammad Husein. 2021. “MEDIA LEARNING AQIDAH THROUGH THE TADARUZIAH WAQI’IAH APPROACH FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IN BANDUNG.” Didaktika Religia 9(1):101–20. doi: 10.30762/didaktika.v9i1.3165.
Purwanto, Y. (2015). Analisis terhadap Metode Pendidikan Menurut Ajaran Al-Quran dalam Membentuk Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Agama Islam - Ta'lim Vol.13 No.1 .hlm. 17-36.
Rizal, Ahmad Syamsu.(2014). “Filsafat Pendidikan Islam Sebagai Landasan Mmebangun Sistem Pendidikan Islami.” Jurnal Pendidikan Agama Islam - Ta’lim, Vol.15, No.2, hlm. 81-90
Rizal, Ahmad Syamsu (2014). “PERUMUSAN TUJUAN SEBAGAI BASIS PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM.” Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, Vol.12, No.2, hlm. 97-112
Rindu, Mohammad, and Fajar Islamy. 2021. “CONCEPTUAL REFORMULATION OF TA ’ LIM AS A PARADIGM OF ISLAMIC EDUCATION LEARNING IN BUILDING EDUCATIONAL.” 15(1): 19–31.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Subirin, Nor Adzimah et al. 2018. “Ulul Albab Generation: Roles of Ulul Albab Teachers in Malaysian Selected School.” International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences 7(14): 190–91.
Susanto, Happy. 2014. “Filsafat Manusia Ibnu Arabi.” Tsaqafah 10(1): 109.
Syamli, Ah., and Firdausi. 2018. “Strategi Kyai Dalam Pembinaan Dan Pembentukan Moral Santri Di Ma’Had Tahfidz Al-Qur’an Zainul Ibad Prenduan.” Jpik 1(1): 1–38.
Thabathaba'i, S. M. (2011). Tafsir Al-Mizan Cet.1. Jakarta: Lentera.
Ulum, M. (2011). Konsep Ulul Albab QS Ali-Imron Ayat 190-195 & Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan. [Skripsi] .Semarang: Insitutt Agama Islam Negeri Walisonggo.
Walid, M. (2011). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi Agama Islam (Studi Tentang Pendidikan Karakter Berbasis Ulul Albab di UIN Malang). Jurnal Al-Qudwah, Vol.1, No.5. hlm. 115-156.
Yaqin, A. (2015). Ulul Albab Sebagai Potret Manusia Ideal. Jurnal Okara, Vol.1, Tahun X. hlm. 17-34.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i2.1778
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Nurti Budiyanti, Aan Hasanah, Muhibbin Syah, Andewi Suhartini
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.