Strengthening Students' Arabic Writing Skills Through Insya’ Muwajjah in Higher Education
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aditya, M. Y. (2019). Teaching English By Using Podcast: It’s Influence on Undergraduate Student’s Listening. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 192–198.
Akla. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab Antara Harapan Dan Kenyataan. Jurnal An-Nabighoh, 19(2), 175–193.
Alodwa, D. T. A. A., & Ibnian, D. S. S. K. (2014). The Effect of Using the Process Approach to Writing on Developing University Students’ Essay Writing Skills in EFL. International Journal of Linguistic and Communication, 2(2), 147–163.
Andriesgo, J., Riadi, H., & K, J. H. (2020). Analisis Problematika Mutu Pendidikan Tingkat Dasar Berdasarkan Hasil Akreditasi Di Kabupaten Kuantan Singingi. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 41–52. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i2.1099
Aqad, M. H. Al, Wijaya, H., Anwar, J., & Nadya, N. L. (2021). Development and Validation of Academic Writing Textbook Based on Process Genre Approach for University Students. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1068–1079.
Baharun, H. (2018). Penguatan Daya Ingat Mahasantri Melalui Mnemonic Learning. Jurnal Pedagogik, 5(2), 180–192.
Dewi, U. (2021). Students â€TM Perceptions : Using Writing Process Approach in EFL Writing Class. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(2), 988–997. Retrieved from http://journal.staihubbulwathan.id/index.php/alishlah/article/view/555/388
Dini, A. R. (2019). Penguatan Receptive Skills Santri Melalui Pendekatan Mastery Learning dalam Pembelajaran Al-Qur’an di Pondok Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(2), 275–289. https://doi.org/10.35316/jpii.v3i2.133
Effendy, A. F. (2017). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. In Malang: MISYKAT.
Effendy, M., Suhardi, D., Sinambela, A., & Nugrahini, E. (2016). Gerakan Literasi untuk Tumbuhkan Budaya Literasi. Jendela Pendidikan Dan Kebudayaan, 4(10), 1–32.
Etfita, F., & Wahyuni, S. (2021). Collaborative Discussion Using Padlet-based Materials in Writing for ESP Course. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 523–529. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.432
Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinya. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasanaa, 1(2), 161–180.
Fajriah. (2017). Strategi Pembelajaran Maharah Al- Kitabah Pada Tingkat Ibtidaiyah. Pionir, Jurnal Pendidikan, 6(2), 33–56.
Gundary, P. (2018). Shared Writing Strategy Implementation To Improve Short Essay Writing Skill of Students At Level 3 Language Development Center in Uin. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 10(1), 56–68.
Gundary, P., & Aprizon, A. (2019). Improving Students’ Writing Skill of Descriptive Text By Using Example Non-Example Strategy At Grade X of Vocational Madrasah Aliyah Adzqia Belimbing. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 11(1), 17–26. https://doi.org/10.35445/alishlah.v11i1.95
Hafidz, M. (2018). Ragam Gramatikal Dalam Artikel Ilmiah (Academic Voices) di E-Journal. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 185–191. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i2.400
Hanny, S. K. (2020). Efektivitas Metode Pembelajaran Brainstorming terhadap Pemahaman Konsep dan Aktivitas Belajar Peserta Didik. Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung.
Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 1(2), 139–152. https://doi.org/10.29240/jba.v1i2.286
Karim, A. (2017). Penerapan Metode Brainstorming Pada Matapelajaran Ips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kelas Viii Di Smpn 4 Rumbio Jaya. PeKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR, 5(1), 85–95.
Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, IAIN Kendari, 8(2), 82–98.
Marmoah, S., Adela, D., & Fauziah, M. (2019). Implementation of Facilities and Infrastructure Management in Public Elementary Schools. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 102–134. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.507
Muna, W. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Teras.
Nanggolan, D. vera. (2012). Efektifitas Model Latihan Terbimbing Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Oleh Siswa Kelas X SMA ST. THOMAS 3 Medan Tahun Pelajaran 2009/2010. Jurnal Sastra, 1(1), 1–10.
Nufus, H. (2015). Pembelajaran Insya (Kitabah) dengan Media Strip Story. Jurnal Horizon Pendidikan, 10(2), 213–220.
Persadha, D. A. K. (2016). Studi Kompetensi Kemampuan Menulis Di Kalangan Mahasiswa. Muaddib, 6(1), 1–20.
Prihantoro, S. (2019). Analisis Kesalahan Bahasa Pada Taksonomi Linguistik Dalam Penulisan Insya’. Al Mahāra Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 41–62.
Pusvitasari, R., & Sukur, M. (2020). Manajemen Keuangan Sekolah dalam Pemenuhan Sarana Prasarana Pendidikan (Studi kasus di SD Muhammadiyah 1 Krian, Sidoarjo). Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 94–106. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.959
Riyadi, S. (2016). Penggunaan Gambar Ber-Seri dalam Pembelajaran Insya’ muwajjah untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis. Jurnal Warta, (48), 1–18.
Rizky, R., & Zainil, Y. (2021). The Use of the Bits and Pieces Game on Students’ Achievement on Writing Report Text. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 301–306. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.463
Rizqiyah, L. (2020). Melejitkan Ghiroh Belajar Santri Melalui Budaya Literasi di Pesantren. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 108–117. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.3048
Roviin, R. (2020). Manajemen Program Kursus Intensif Bahasa Arab: Studi Pada Metode Mustaqilli. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 118–128. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i2.1237
Rusdi, R. (2018). Continues Improvement sebagai Upaya dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pedesaan. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 150–160. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i2.396
Setiawan, A., & Khamadi. (2019). Peran Media Dan Teknologi Dalam Literasi Visual Seni Dan Desain. Prosiding SNST, 1(1), 258–263.
Setiawati. (2017). Big Book Project Can Improve Students’ Grammar Ability and Writing Competence. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 9.1, 33–44.
Sholihah, R. A., & Suharti. (2015). Sikap dan Pemertahanan Bahasa Indonesia Siswa Kelas X SMA Internasional Budi Mulia Dua Yogyakarta. LingTera, 2(2), 169–184.
Sianturi, H. S. (2012). Metode Latihan Terbimbing Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis-Kreatif Dalam Pembelajaran Menulis Cerpen. Basastra, 1(1–10).
Sopiatin, P. (2010). Manajemen Belajar Berbasis Kepuasan Siswa. In Ghalia Indonesia : Bogor (pp. 1–126).
Susanti, & Asyrofi, S. (2020). Efektivitas Metode Imla’ Manzur Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 1(2), 1–22.
Tharaba, M. F. (2020). Manajemen Pendidikan Multikultural Prespektif Ulu Al-Albab. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 91–105. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i2.1076
Trivinasari, A. (2020). Manajemen Mutu Pendidikan (Kajian Teoritis tentang Sarana dan Prasarana Jenjang SD/MI). Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 103–116.
Wahyuni, S., & Etfita, F. (2019). Language Attitude Towards Blended Learning Model for Writing Subject. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 11(2), 223. https://doi.org/10.35445/alishlah.v11i2.141
Wardani, N. T. (2016). Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas Xi Ips 1 Sma Negeri 1 Sukasada Tahun Ajaran 2016 / 2017. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 8(3), 1–10.
Widyasari, F. E., & Sholihahfi, U. (2018). Strategi Mengajar Academic Writing Untuk Meningkatkan Kualitas Karya Ilmiah Mahasiswa Di Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Widya Dharma Klaten. Widya Wacana, 13(2), 52–60.
Yanti, N., & Afrani, N. (2018). Efektivitas Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Langsung Di Sds Hubulwathan Duri. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 10(2), 2597–2940.
Zamroni, Amir, & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1382–1395. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.763
Zulaeha. (2020). تطوير مواد تعليم الإنشاء الموجه في ضوء نتائج تحليل الأخطاء التركيبية لدى طلبة جامعة كنداري الإسلامية الحكومية بسلاويسي الجنوبية الشرقية. Doctoral thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1103
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Zulaeha Zulaeha, Musdalifah Musdalifah
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.